4 heta produkttrender - elektriskt och 11-delat | Bicycling.se
Prylar

4 heta produkttrender - elektriskt och 11-delat

8 nov 2013

Elcyklar och bred-växlade kassetter är några av de stora trenderna som vi tror kommer slå under nästa år. Vilka är de andra?

1. Elcyklar gör entrè

Att elcyklarna är på ingång på allvar är ingen nyhet. I somras testade vi en elektrifierad Scott som till och med fick vår chefredaktör att lyriskt sjunga dess lov. Den cykeln och Specializeds Turbo här ovan, är cyklar som är väldesignade, snygga och som framför allt, vad gäller väguppträdande och balans, känns som en vanlig cykel. Förutom att du helt plötsligt har fått otroligt starka ben som aldrig blir trötta. Kullar blir förvandlade till gupp, du hänger med i samma tempo som bilister och du kan lasta cykeln tungt utan att bli särskilt ansträngd. Men elcykelns främsta fördel som kommer leda till att folket kommer ta den till sina hjärtan är att du kan cykla till jobbet utan att bli svettig. Enda problemet? Behöver du bära en elcykel med batteri uppför trappor så är det bäst att ringa Poolia efter hjälp...

2. Skivbromsarna kommer - till din landsvägscykel

Skivbromsar som vi känner dem i cykelsammanhang, har varit vanliga på mountainbikes i en herrans massa år. 2010 godkände UCI denna typ av broms för tävlingar i cykelcross och nu väntar många på att UCI även ska tillåta skivbromsar på landsvägstävlingar. Skivbromsar är mer pålitliga i våta och leriga förhållanden och erbjuder mer bromskraft. Baksidan är att vikten ökar. Både SRAM och Shimano lanserade skivbromsar för landsvägscyklar under 2013 och nästa år kommer vi se ramar och cyklar från flera av de största tillverkarna som kommer dra nytta av den nya bromstekniken.

Men skivbromsar ställer helt andra krav på ram, gaffel och hjul än fälgbromsar. Räkna med att se nya varianter av gafflar, snabbkopplingar, gaffeländar och styrlager som kan hantera de annorlunda krafter som skivbromsen utsätter cykeln för.

En del cyklar har exempelvis 10 millimeters genomgående axlar istället för snabbkopplingar. Och eftersom däcket inte längre behöver passera genom fälgbromsen så kommer vi på sikt att se bredare däck - inte minst bland upptäckarcyklisterna som gärna blandar landsvägen med grusvägar. På tävlingssidan finns inget behov av däck med större volym. 

Som med många andra trender och paradigmskiften så kommer vi först se skivbromsar på cyklar som tillhör tillverkarnas toppskikt. Men över tid, the trickle down effect, så kommer skivorna att göras tillgänglig för den breda massan då det helt enkelt inte kommer gå att stoppa denna trend.

3. Cykelkläder som ser vanliga ut - vanliga kläder blir funkis på cykeln

Upproret mot lycra och spandex är inget nytt påfund. När mountainbike exploderade i popularitet på nittiotalet, skapades en lång rad av klädmärken som hämtade inspiration från sporten som alltid är cool: brädsurfing. Swobo var ett av de första klädmärkena som framgångsrikt blandade surfingens avslappnade coolhet med känsla för storstadens ruffa cykelmiljö och messenger-estetik. I något år så försökte till och med RockShox på det här med kläder, dock utan någon större framgång.

Numera är cykel-kläd-couture lite mer genomtänkt, förfinad och dressad (som det heter i modebloggar) jämfört med dåtidens grunge-kläder. Kläderna är också mer funktionella tack vare moderna textiler. Giros nya urbana cykelkollektion som vi såg nere på Eurobike-mässan, skulle inte skämt för sig på någon av de stora modevisningar i Europa. Inte heller motsvarande plagg från Rapha, Chrome eller Pedaled.

Byxorna här ovan, Club Ride Jay, ser ut som vilka moderna jeans som helst när du flanerar genom den lokala bokaffären, men visar dess funktionella sida i sadeln. Midjan går högt upp i ryggen för att skydda, artikulerade knän hjälper dig att trampa effektivt och när du viker upp byxändarna så blir reflekterande material synligt för dina medtrafikanter.

4. Elvadelade kassetter - snart på en cykel nära dig

Ni som varit med ett tag i cykelvärlden har säkert varit med på resan från 6-delade Maillard kransar med friktionsreglage till dagens kassetter som nu är 11-delade. För varje gång antalet växlar blivit fler har diskussionen kring dess vara eller icke vara flammat upp. Vi lämnar det åt sidan då vi konstaterar att elvadelade kassetter är en trend som är här för att stanna.

Den elva-delade kassetten har funnits sedan 2009 då Campagnolo introducerade den på marknaden. SRAM och Shimano var lite sena på bollen, först 2012 med XX1 för mountainbikes och 2013 för Shimanos toppgrupp för landsvägscyklar DuraAce 9000, eller 9070 för dess elektroniska variant.

Under 2014 så kommer elvadelat bli mainstream genom Shimanos Ultegra-grupp 6800, och SRAMs Red 22 och Force 22 för asfaltscyklar och X01 för skogscyklar.

Av dessa så är det SRAMs kassetter för mountainbikes som kommer förändra spelets regler. Den sveper från 10-42 och ger därmed ett så stort spann att du bara behöver en klinga fram, vilket i sin tur ger lägre totalvikt. Nackdelar då? Njae, i takt med att kassetterna  växer minskar avståndet mellan dreven och kedjan blir smalare. Det ger en känsligare drivlina som kräver bra precision för att fungera perfekt. Och i snö och lera blir 11-delade kassetter känsligare. 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sexton med siffror i fältet här

Kommentarer


2013-11-10 16:11   Erol Orhun

Well, i långa längden kommer det inte gå att hejda scheibenbremsen

 

2013-11-08 17:53   Sven-Erik

Ersätt trend två med återkallande. :P

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!