Hur fort ska man trampa? | Bicycling.se
Träning

Hur fort ska man trampa?

24 apr 2014

Ja, vilken tramphastighet eller kadens är den bästa? Vi ger dig några råd.

Vi erkänner villigt att den optimala kadensen är väldigt individuell. Men det finns vissa riktlinjer:

1. Generellt är en lägre kadens, under 60 varv i minuten, mer ansträngande för de stora musklerna och en högre kadens, över 100 varv i minuten, placerar ansträngningen på hjärta och lungor.

2. Kring 80-90 varv i minuten brukar man säga är en bra utgångspunkt där den fysiska belastningen delas mellan musklerna och hjärta/lungorna. "Syrekostnaden" är i regel som lägst i detta spann. 

3. Allra bäst är att experimentera sig fram till din egen kadens där du känner dig bekväm. Experimentera och kör längre perioder där du använder en högre alternativt lägre kadens ofta. Det kommer kännas ovant till en början.

4. Försök att tidvis trampa både långsammare än vanligt och snabbare än vanligt när du tränar. Ju mer bekväm du blir vid att trampa utanför din "komfortzon" på 80-90 rpm, desto mer effektiv kommer du bli som cyklist.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtiofyra med siffror i fältet här

Kommentarer


2014-04-25 01:51   Sven-Erik

http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/170415/Hansen%20IntJSportsPhysiolPerform%202009.pdf?sequence=1

 

2014-04-24 11:23   Folke

Experimentera och kör längre perioder där du använder en högre alternativt lägre kadens ofta.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!