Hur noga måste jag följa mitt träningsprogram egentligen? | Bicycling.se
Träning / Träningslära

Hur noga måste jag följa mitt träningsprogram egentligen?

16 apr 2017

Många följer personligt anpassade träningsprogram, där varje pass har ett exakt upplägg, för att nå ett särskilt mål inom en viss tid. Dessa scheman är uppbyggda för att du ska utvecklas över tid, med ökad intensitet och finputsning innan det är dags för loppet du har tänkt köra.

Tanken är att du ska följa programmet strikt, men ibland kommer förstås livet emellan. Frågan är då om hela planen behöver stå på ända för det.
I en norsk studie delades 63 cyklister upp i tre olika grupper. Samtliga fick köra ett 12-veckorsprogram med totalt 24 högintensiva intervallpass i kombination med lågintensiv träning. Men de fick genomföra passen i olika ordning.
Grupp 1 började försiktigt och ökade intensiteten med tiden. Grupp 2 vände på steken och gick hårt ut i början, för att sedan gå över till lägre intensitet. Grupp 3 körde samma pass som de andra, fast mer huller om buller.
Efter 12 veckor testades cyklisterna i mjölksyratröskel och kraftutveckling. Alla tre grupperna förbättrade sina resultat – lika mycket!
Det betyder inte att du kan göra precis hur som helst och förvänta dig förbättring. Men det betyder att det är viktigare att rätt typ av pass äger rum, än när de gör det.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttioett med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!