Isabelle Söderbergs 5 bästa tips inför Lidingöloppet | Bicycling.se
MTB / Tävlingar

Isabelle Söderbergs 5 bästa tips inför Lidingöloppet

27 apr 2017

Fjolårssegrarens tips för snabba varv runt på Lidingöloppet MTB

- Backarna på Lidingöloppet MTB är inte långa, men många. Hur överlever man bäst korta och branta backar?
"För mig är det viktigt att jag tar med mig farten in i backarna, det innebär att man behöver planera sin körning genom att studera terrängen."

 - Ganska ofta måste man bromsa in i nedförsbackarna då svängarna är skarpa och då får man inte med sig den ackumulerade farten. Borde man träna på kurvtagning inför loppet, så man lär sig hur hårt cykeln och däcken går att pressa på den typen av underlag?
"Terrängen runt Lidingö kräver att man studerar banan. Jag åkte själv förbi en korsning förra året och vet hur mycket energi det kostade att komma tillbaka. Givetvis är det viktigt att veta vad cykeln och en själv klarar av att hantera för fart i kurvorna, men även igångdrag är något jag skulle tipsa om inför Lidingös terräng."

 - Hur resonerar du med taktiken, när ska man försöka hitta ett hjul och ligga på och när ska man hålla lucka, med tanke på risk att krascha?
"Som gammal landsvägscyklist har jag lätt för att hantera klungor. Mitt tips är att alltid ligga 2 eller 3, det gör att man är tidig in i de tekniska bitarna och har råd att tappa lite i backarna för att sedan söka upp rätt position igen. Att ligga långt fram minskar givetvis risken för stop, men även för krascher."

- Vilken typ av cykel och däck skulle du rekommendera, om förutsättningarna är relativt torra?
"Förra året hade vi superbra förutsättningar för att åka fort. Jag körde med något lågmönstrade däck, (continental RaceKing) på en heldämpad SCOTT spark 700 RC. Jag valde att köra Spark under hela året då jag kände att jag var snabbare i de tekniska partierna med den, men givetvis funkar även en hardtail på LidingöMTB."

- Dina bästa ”veckan innan tävlings-tränings-tips”?
"Distans 3h både lördag och söndagen innan, i liknande miljö som på Lidingö. Måndag: vila/ alt lätt rull 1h med några igångdrag. Tisdag: Backintervaller i korta branta backar. Onsdag: Långt och lugnt (distans). Torsdag: vila. Fredag: Benväckarpass, 3x (3min, vila 3min) + 5x spurter/igångdrag á 10sek"

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtionio med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!