Kedja och kassett – så väljer du rätt | Bicycling.se
Prylar / Meka

Kedja och kassett – så väljer du rätt

23 sep 2015

Cykelmekaniker Henrik van Ingelandt delar med sig av sina bästa tips.

Något förenklat kan man säga att alla cykelkedjor är uppbyggda på samma sätt, oavsett om kedjan är för singlespeed eller 11-delade kassetter.

Kedjan mäts i tum och nästan alla kedjor är av en halv tums mått, där måttet syftar på avståndet mellan nitarna.

Däremot kan kedjans bredd variera mycket, och då också bredden på tänderna på kassetten och klingan. Att en racerkedja inte passar på en fixie beror alltså på de mycket tjockare tänderna på klingan och drevet bak – de får helt enkelt inte plats inuti den smalare kedjan.

Olika tillverkare säger förstås alltid att deras kedja är den bästa. Oavsett pris och kvalitet kan man säga att alla kedjor är väldigt snarlika och att det går att blanda mellan fabrikat så länge man håller sig till rätt antal växlar. Har du en 11-delad kassett ska du alltså också ha en 11-delad kedja.

BLANDA?
En smalare kedja som är tänkt till flera växlar än vad som sitter originalmonterat fungerar oftast bra. Till exempel fungerar en 10-delad kedja på en 9-delad kassett. Men det går inte att göra tvärtom, eftersom kedjan då skaver mot de närliggande kuggen i kassetten.

Däremot kan en smalare kedja fastna liggandes ovanpå lilla klingan när du växlar ner fram. Det beror på att klingorna ligger längre ifrån varandra på ett vevparti som är anpassat för 9-delat än på det som är för 10-delat.

Bredden eller tjockleken på tänderna på klingor och kassetter skiljer sig inte särskilt mycket mellan 7-, 8-, 9-, 10- och 11-delat, och därför fungerar det precis som vanligt.

Men lagom är bäst. Att blanda mellan 7-delat och 11-delat kanske inte är helt optimalt, eftersom det trots allt är lite skillnad mellan alla system.

SLITAGE
En kedja töjer sig med tiden och slitaget påverkar funktionen. Töjningen är något du enklast mäter enklast över 21 stycken nitar med en tumstock. En ny kedja mäter exakt 10 tum (254 millimeter) medan en sliten kedja gradvis blir längre.

Vill du ha ännu exaktare besked kan du kontrollera kedjans tillstånd genom att använda ett speciellt verktyg som mäter både töjning och slitage på rullarna.

KASSETTEN
Kassetter finns i nästan oändligt många varianter. Det är olika antal växlar, olika utväxling, variation på pris och kvalitet, och förstås från olika tillverkare.

De tre största tillverkarna – Shimano, Sram och Campagnolo – har likheter men också skillnader. Shimano och Sram använder samma standard på delningen mellan kugghjulen i en kassett, och även i passningen mot baknavets frihjulsbody. Campagnolo har däremot annan delning i kassetten, och även annan utformning på bodyns spår där kassetten fäster.

Andra tillverkare hittar oftast inte på en egen standard, utan benämner oftast sina kassetter som kompatibla med Shimano- Sram eller Campagnolo.

HUR MÅNGA VÄXLAR KAN JAG HA?
Om du byter en sliten kassett på din cykel ska du hitta en ny kassett som har lika många växlar som den gamla, och förslagsvis samma utväxling. Då passar allt precis som innan, utan behov av justeringar eller andra förändringar.

Vill du ha en annan utväxling går det ofta att byta ganska fritt, men en MTB-kassett på en racer kan vara direkt olämpligt. För även om MTB-kassetten har lika många växlar som din racerkassett kan de största kuggen – med uppemot 40 tänder – vara mer än vad din bakväxel klarar av. Bakväxlar har nämligen begränsningar i hur stora kassetter de fungerar med.

Vill du byta utväxling är det viktigt att du kontrollerar kedjans längd och testar om kedjan fungerar på alla växlar.

Tänk på att en lättare utväxling eventuellt kräver längre kedja.

Och använd inte nya kassetter med gamla slitna kedjor eller vice versa. Det sliter onödigt på den nya komponenten och kan även fungera dåligt under belastning. Så byt kassett och kedja samtidigt.

Tillverkarna har tekniska specifikationer för hur alla komponenter fungerar ihop och deras begränsningar för olika utväxlingar och så vidare. Kolla upp detta innan du gör stora förändringar på din cykel.

Henrik van Ingelandt är cykelmekaniker och har jobbat med att göra cyklar glada i hela sitt yrkesliv. Han har varit med i landslaget på både OS och VM, och anses vara en av landets absolut främsta mekaniker. 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtionio med siffror i fältet här

Kommentarer


2015-11-28 15:34   Henrik Johansson

Om man inte är rädd för detaljerad info så kan följande länk vara av intresse:
http://sheldonbrown.com/chains.html#wear
Det är bara att nörda ner sig - om man nu vill det!

Tror faktiskt att artikelförfattaren egentligen menar:
1) byta sliten kassett byt då också kedja
2) byta _ordentligt_ sliten kedja byt då även kassett.

Men det gick nog lite för fort på tangentbordet med meningen "så byt kassett och kedja samtidigt". Om man inte läser mellan raderna så kan man enkelt tolka det hela fel - dvs ALLTID byta båda samtidigt. Vilket som redan påpekats är slöseri med pengar.
Men man skall ju inte behöva veta innan man läser nåt vad som egentligen menas I texten...

/Henrik

 

2015-09-28 10:10   Christer

Håller helt och fullt med Per-Axel, jag kör 2-3, kedjor på en kassett finns absolut ingen anledning att byta dessa samtidigt!

 

2015-09-26 21:01   Claus

Att värdera kassettens tillstånd är inte så lätt och det finns få mätmetoder. Jag tror att Rohloff är ensamma om att ha mätverktyg: http://www.rohloff.de/en/products/hg_check/index.html
Själv har jag god erfarenhet av att ha full koll på kedjan. Jag använder Park Tool CC 3.2 och byter så snart kedjan är sträckt 0,5%. Då är det inga problem att köra 3 kedjor på samma kassett (inga drifts/växelproblem) och klungorna fram håller för fler kassetter. Slarvar man med kedjebytet blir det dyrt; i första omgång slits kassetten snabbt ner, sedan är det framklingorna som blir sönderslitna.

 

2015-09-25 19:39   P

@Anna
Ett nytt drev har symmetriska kuggar, på ett slitet har material på ena kanten nötts bort. Ett helt utslitet drev som borde vara bytt för länge sen har spetsiga kuggar. Svårt att förklara bättre i text, om du söker hittar du säkert förklarande bilder.

 

2015-09-25 19:35   Per-Axel

Att man ska byta kedja och kassett samtidigt är en gammal seglivad myt. Det viktigaste är att byta kedjan i tid, då slits kassetten minimalt och man kan använda samma med flera kedjor. En sliten kedja sliter mycket på kassett och klingor. Jag är inne på min tredje kedja med samma kassett och har inga problem, men då har jag också bytt innan den är helt utsliten.
Skärpning Henrik!

 

2015-09-25 12:34   Anna Hall

Hur ser man att en kassett är sliten?

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!