Klungskolan del 2: Tvåpar och farthållning | Bicycling.se
Landsväg

Klungskolan del 2: Tvåpar och farthållning

21 apr 2016

Att hjälpas åt med farthållningen är själva syftet med att cykla i klunga. Säkert har du sett hur cyklister ofta ligger i dubbla led, eller som i en roterande kedja, för att turas om med dragjobbet. Enkelt, snyggt och effektivt – men inte helt enkelt och självklart för nybörjaren. Så här fungerar tvåparskedjan.

Formationen där cyklister ligger på dubbla led och roterar är det mest klassiska sättet att dela på farthållning, oavsett om det handlar om träning eller tävling. Hur ofta man roterar beror på hur fort ni ska cykla och cyklisternas nivå. Det fina med tvåparskedjan är att alla kan välja själv hur stor insatsen ska vara.

Är du superstark kan du ligga längst fram i flera minuter och har du problem att hänga med kan du direkt backa tillbaka så att slipper du ta vind. Skulle du vara riktigt trött finns möjligheten att helt hålla sig utanför rotationen och istället ligga på sista hjul. Det viktiga då är att du kommunicerar din status så att cyklisten framför dig kan ta platsen.

Rotera som klockan
Det är ytterst sällan som en tvåparskedja roterar moturs. Om vi utgår ifrån att rotationen rör sig som solen så betyder det att cyklisten längst fram till höger bestämmer när det är dags att lämna över. Det görs då genom att den cyklisten håller igen något på tramptagen och ledet till vänster ökar farten en aning.

Men ta det lugnt – om vänsterledet stressar upp farten för att gå om blir det onödigt ryckigt och energikrävande för dem som är längst bak. Öka bara en gnutta och låt det ta en liten stund innan du är förbi cyklisten i högra ledet.

Kasta gärna en snabb blick över höger axel så att du är säker på att ditt bakhjul är förbi dennes framhjul, innan du går in till höger och slår av lite på takten igen. Hitta tillbaka till gruppens ursprungliga tempo. Cyklisterna bakom dig följer bara framförvarande hjul.

Sitter du längst bak till höger i gruppen? Håll koll framåt så att du inte missar att ta ett kliv till vänster när det vänstra ledet börjar röra sig framåt.

Halvhjula är no-no
Något som är mycket irriterande är när starkare cyklister vill demonstrera sin kapacitet genom att ligga ett halvt hjul framför sin parhäst. Det skapar bara en osund stämning och dåligt flyt. I sämsta läge tröttar man ut hela klungan och börjar hänga av folk. Är du väldigt stark kan du erbjuda dig att dra längre stunder istället. Eller så visar du din styrka genom att vinna en tävling.

Hur nära?
Håll dig så nära framförvarande cyklist som du vågar för bäst draghjälp. Ju fortare det går desto viktigare är det att ni ligger tätt. Och tänk på att aldrig bromsa plötsligt utan förvarning eller göra något annat oförutsägbart med tanke på de som sitter bakom dig. Du är deras hjälpryttare – agera som det!

Blicka rätt
En grundförutsättning för att en gruppering ska hållas kompakt är alla känner sig bekväma. Eftersom backar och vind snabbt gör att klungan ändrar fart gäller det att vara vaken – inte minst med ögonen. Håll blicken på sadeln hos framförvarande cyklist. Då har du skaplig uppsyn, både för hur det ser ut direkt under hjulen och en bit fram. Och håll fingrarna på bromsreglagen så att du är beredd om något händer.

Kommunicera med list
När en grupp cyklister ligger i dubbla led och ständigt roterar betyder det att du hela tiden får en ny cyklist vid din sida. Det är lite som speed-dejting och ett utmärkt tillfälle att snicksnacka. Men om du känner att farten är för hög för att du ska orka diskutera får du vara smart och ställa stora, tunga frågor till dina medcyklare. Att lyssna är ju inte så jobbigt som att själv tvingas prata.

Läs också Klungskolan del 1 om cyklisternas eget teckenspråk 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugofyra med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!