Komplett guide: Så packar du din cykel inför resan | Bicycling.se
Prylar

Komplett guide: Så packar du din cykel inför resan

  Foto: Luca Mara
12 feb 2015

Innan snön hunnit smälta här hemma i Sverige drar den stora cykelresesäsongen igång. Vår meck-expert Henrik van Ingelandt delar med sig av sin bästa packlista.

Att resa med cykel kräver förberedelser och planering. Både för att det ska gå fort och smärtfritt att få ner cykeln i transportväskan, och för att cykeln ska komma fram oskadd.

Ett sätt att ta med cykeln på flyget är faktiskt att helt enkelt ta med cykeln precis som den är. Flygbolagen tycker oftast att det är okej så länge man tar bort pedalerna, vrider styret och släpper ut luften ur däcken. En del reser med sina standardcyklar på det här sättet, men det är inget vi vill rekommendera för din finaste juvel, eftersom du riskerar allt från kosmetiska repor till rambrott.

Cykelkartong
Det billigaste alternativet är en vanlig cykelkartong som cykelaffärer ofta ger bort till dem som ber snällt. Den är rymlig, och man får enkelt plats med mer packning än bara cykeln, exempelvis hjälm, skor och kläder i påsar. Packar du cykeln i kartong behöver du inte montera bort bakväxeln, eftersom cykeln ställs i lådan med bakhjulet och bakväxel på plats. Den håller dock inte för så många resor, och är stor och otymplig om du ska vidare från flygplatsen med taxi eller personbil.

Så här gör du!
Försök få tag i en så stor kartong som möjligt, det är alltid lättare att få plats med allt då. Ta av pedalerna och framhjulet. Använd lite tejp och markera din sadelhöjd på stolpen innan du sänker eller tar bort den helt. Beroende på kartongens och cykelns storlek kan du behöva montera loss styre och styrstam, men förhoppningsvis räcker det att bara vrida det. Vrid alltid styret till vänster. Frambromsen på en racer har nämligen vajern på höger sida i färdriktningen, och vrider man styret åt höger kommer bromsen att slå i ramen. Sätt en bit tejp på styret och markera ut styrstammens glipa med en bläckpenna på tejpen, innan du lossar på de främre skruvarna och vrider ner styret runt ramen. Nu blir det enkelt att få tillbaka styret i samma vinkel som innan när du monterar cykeln igen. Sedan är det bara att lyfta ner cykeln och alla delar i kartongen, och tejpa igen den ordentligt. Se till att också packa ner packtejpen någonstans inför hemresan.

Mjukskalsväska
Mjukskalsväskor finns i både billigare och mer påkostade varianter. En enkel ovadderad väska kan du lätt förstärka inuti med stora kartongbitar, sittdynor från utomhusmöbler och liknande vaddering. Rörisolering från VVS-butiken och bubbelplast skyddar också bra. Lägg dina cykelkläder i påsar och stoppa ner, så får du också extra skydd samtidigt som du drar ner på bagagevikten på din vanliga resväska.

Mjukskalsväskan är oftast mindre än både cykelkartongen och hårdskalsväskan, och den är också formbar vilket är en fördel om väskan måste bökas in den i den där lilla taxin på flygplatsen. Det är också därför mjukskalsväskan är det mest slitstarka alternativet, eftersom den formar sig och ger med sig litegrann. Det finns också halvmjukvarianter med hjul på – lite dyrare, men du slipper kånka på väskan.

Så här gör du!
Ta av pedalerna och båda hjulen och lägg dem i mjuka skyddande hjulväskor. Stoppa snabbkopplingarna och pedalerna i fickorna på hjulväskorna, eller på ett annat ställe som är lätt att komma ihåg. Använd lite tejp och markera din sadelhöjd på stolpen innan du sänker eller tar bort sadelstolpen helt. Använd lite mer tejp och en bläckpenna för att markera var du brukar ha styret, innan du svänger styret åt vänster och lossar på de främre styrstamsskruvarna. Fortsätt vrida styret runt ramens överrör om det är möjligt. Demontera bakväxeln för att skydda justerskruven och växelörat. Linda sedan in bakväxeln i exempelvis en handduk som vaddering, och fäst hela paketet i kedjestaget med hjälp av buntband.

Hårdskalsväska
Det här är det dyraste men också säkraste alternativet, från några tusenlappar och uppemot 10 000 kronor.

Den enklaste modellen är oftast bara två skalhalvor och några remmar för att hålla allt på plats. De dyraste är mer som en skräddarsydd kostym, med fästpunkter för fram- och bakgaffel, vadderade hjulväskor och små smarta lösningar för var allt ska sitta på ett säkert och skyddande sätt. Dessutom har de hjul så att du slipper bära väskan, och istället kan dra den bredvid dig. Däremot rymmer en hårdskalsväska i regel inte så mycket extra grejer som påsar med kläder eller skor och hjälm.

Hårdskalsväskor slits lite mer då de ofta är tyngre och påverkas mer av stötar och kast i bagagehanteringen. Hjul och handtag deformeras eller slits loss, skalet spricker och låsanordningar får ta mycket stryk. Men oftast skyddar en sliten och lite lätt sprucken väska cykeln lika bra ändå.

Hårdskalsväskor kan vara knappt tilltagna och du kan behöva ta till lite milt våld för att klämma ihop det allra sista. Tänk bara på vad som ger med sig där inuti väskan, lätta tunna ramar, hjul och komponenter kan skadas både kosmetiskt och permanent av fel belastning på fel ställe.

Så här gör du!
Beroende på cykelstorlek och väskstorlek kan du behöva plocka isär cykeln till molekyler för att få plats, medan det i andra väskor bara är att lägga i cykeln precis som den är. Hjulen och pedalerna måste oftast tas bort, så även sadelstolpen och styret. Bakväxeln är bra att lossa om väskan inte har fasta fästpunkter för bakgaffeln och skydd för bakväxeln.

Du behöver

  • Cykel
  • Väska eller kartong 
  • Pedalnyckel 
  • De insex- eller torxnycklar som behövs till just din cykel 
  • Vit eltejp och buntband
  • Extra: försök hitta ett par navdummies, om det inte redan är en del av väskan

Tänk på!

  • Cyklar med integrerad sadelstolpe är oftast svåra att få plats med. Har man inte så hög sadelhöjd funkar ofta en mjuk väska, och tar man bort sadel och klämma kan man spara in några centimeter. Men tänk på att ramstumpen kan vara känslig för smällar.
  • Stora cyklar får ibland inte heller plats, eller kräver extra demontering av fler komponenter. Blir det alltför mycket bök och stök kanske du vill överväga att hyra en cykel på resmålet istället.

Packa också

  • Egna reservdelar som är specifika för den egna cykeln, såsom exempelvis extra ekrar till de där fina lätta klätterhjulen, en sadelklämma om den du har är lite udda, och ett extra växelöra som bara finns till din cykel, den årsmodellen...Har du med dem kommer de bergis inte att behövas. Men lämnar du dem hemma är det risk att både du och cykeln kommer att sakna den lilla delen om olyckan är framme.
  • Lämna inte verktygen hemma. De ska med så du får ihop cykeln vid ankomst, och kan packa ner den inför hemresan igen.
  • Lämna kolsyrepatroner hemma, flygbolagen gillar dem absolut inte.
  • Glöm inte pumpen!

Henrik van Ingelandt är cykelmekaniker och har jobbat med att göra cyklar glada i hela sitt yrkesliv. Han har varit med i landslaget på både OS och VM, och anses vara en av landets absolut främsta mekaniker.  

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtiotre med siffror i fältet här

Kommentarer


2015-02-13 08:07   Anders Lundh

2st kolsyrepatroner är OK!
https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Flygresenar/Bagage/Vad-far-jag-ta-med-mig-ombord/Gascylindrar-och-gas/

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!