Laga punkteringen! | Bicycling.se
Prylar / Meka

Laga punkteringen!

2 dec 2013

En lagningslapp, lite klister och fem minuter kan ge nytt liv till en innerslang du trodde var hopplöst förlorad. Så här gör du!

Varje år så kastar cyklister jorden över miljoner av innerslangar i soporna. Med i runda slängar ett pris på mellan 60 till 100 kronor per slang så är det en hel del pengar rätt ned i sjön. Att slangslöseriet inte heller är bra för miljön är vi nog alla också ense om.  

Som tur är så är det inte så svårt att laga en punkterad innerslang. Förutsatt att hålet inte är för stort eller består av en decimeterlång reva, så finns det goda möjligheter att lappa slangen. Stå emot reptil-instinkten att köpa nytt, och plocka istället fram din gummireparations-sats. Du vet, den där plastasken med sandpapper, klistertub och lagningslappar i olika former.

Det är som att lära sig cykla: har man en gång lärt sig hur så kommer man aldrig glömma bort hur man lagar en punktering. Har du ändå gjort det så bjuder vi på en enkel tre-stegsguide för en åter-lappad relation med dina innerslangar...
 

Förberedelse

Vänta helst tills du kommer hem för att lappa slangen på en ren, jämn yta. Placera slangen på en platt yta och använd sandpapperet eller metallskrapan för att slipa bort den skinande, glatta ytan. Gummit skall se uppruggat ut runt hålet. 
 

Klistra

Dutta en droppe klister stor som en ärta över hålet och använd ett rent finger för att bre ut klistret i ett jämnt, tunt lager som är en aning större än lagningslappen. Om lapparna du skall använda är självhäftande så kan du hoppa över detta steg. 
 

Vänta

Låt klistret torka i ungefär två minuter, dra av baksidan från lagningslappen och tryck den bestämt mot slangen. Var noga med att inte ta på den sida av lagningslappen som skall fästas mot slangen. Vänta ungefär tio minuter, pumpa försiktigt slangen och se till att lagningen håller. 

Vilka lagningstips har du? Kommentera gärna nedan

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttiosju med siffror i fältet här

Kommentarer


2013-11-15 09:03   Micke

Min 30 åriga erfarenhet säger: byt ut slangen mot en ny direkt! Allt för mycket jobb för ingenting, slangen går ofta sönder en gång till kort därpå, alt. Lagningen går upp.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!