Landsvägspedaler | Bicycling.se
Prylar / Landsväg

Landsvägspedaler

2 mar 2011

Utvecklingen går framåt och ny teknologi och nya tillverkare gör att det finns mycket att välja på när det gäller landsvägspedaler. Men skillnaderna är ganska stora när det gäller funktion, justerbarhet, ergonomi och vikt.

Sedan skidbindningstillverkaren Look i mitten på 1980-talet lanserade sin ”automatiska” landsvägspedal och fick dåtidens storstjärna Bernard Hinault att använda den har utvecklingen gått framåt. Det gamla systemet med tåclips och remmar som höll den spurtklossförsedda cykelskon på plats, hade flera nackdelar. Remmen snörde lätt av blodgenomströmningen i foten om man drog åt den för hårt. Drog man åt remmen för löst kunde man av misstag istället dra loss foten från pedalen. Spurtklossen som satt fastspikad, och senare skruvad, under skon hade inga justeringsmöjligheter. Den tillät inte heller foten att röra sig i sidled i någon större utsträckning.

Dessutom var man tvungen att lossa remmen med hjälp av handen när man skulle sätta ner foten. En inte helt optimal lösning med andra ord, men en seglivad sådan om man tänker på att det dröjde typ hundra år att komma på ett alternativ.

Så det fanns behov att ett bättre system. Look var i och för sig inte först med att försöka lansera ett alternativ till den klassiska pedalen, men fransmännen lyckades göra en pedal som var tillräckligt attraktiv för tävlingscyklisterna. Den var inte för tung och man kunde klicka i och ur den utan att använda händerna. Principen är än i dag densamma. Men sedan dess har pedalerna blivit lättare, mer justerbara och ergonomiska. Dessutom finns det olika tekniska lösningar och filosofier som skiljer systemen åt.

Ergonomi
Men det finns mest gemensamma nämnare. Nästan alla pedalsystem tillåter någon form av justering av Q-faktorn, alltså avståndet i bredd mellan fötternas place- ring på pedalerna. Antingen genom den justering som kan göras genom att flytta klossen på skon eller genom att montera en distansbricka på axeln mellan pedal och vevarm. Som mest handlar det om några millimeter i sidled och det är en inställ- ning som är relevant för ganska få cyklis- ter, för merparten av oss användare cyklar så pass lite att vi troligen inte är känsliga för exakt hur brett isär våra fötter placeras på pedalerna.

Termen bioposition beskriver hur högt ovanför pedalaxelns centrum skon ham- nar, det vill säga hur mycket pedalkropp och kloss bygger i höjd. Det finns teorier om att rundtrampet påverkas negativt ju längre ifrån pedalaxelns centrum foten befinner sig, men det är inte helt klargjort ur ett vetenskapligt perspektiv att så verk- ligen är fallet. Och som med Q-faktorn är bioposition ett teoretiskt mått som har ringa betydelse för den stora massan cyklister. Däremot innebär en lägre bio- position också en lägre placerad sadel och en lägre tyngdpunkt, även om det här handlar om som mest sex millimeters skillnad mellan pedalsystemen i testet. En skillnad i tyngdpunkt som kanske inte hel- ler har så väldigt stor betydelse för de flesta av oss, men ändå en skillnad.

Justeringar
En viss rörlighet av foten i sidled och vinkel är också något de flesta pedalsystem tillå- ter. En del mer än andra, Time och Speed- play erbjuder till exempel upp till femton graders vinkling av foten. Ett visst spel är generellt att föredra då det inte belastar knäled och muskelfästen lika mycket som en fixerad fot på pedalen kan göra. Men vill man ändå att foten ska vara fixerad erbjuder de flesta system denna möjlig- het, genom inbyggd justering eller genom klossbyte.

När du väl har monterat klossarna på skorna och ställt in dem finns det ytterligare några andra justeringar du kan göra. På Times IClic och Look Blade kan du inte ställa in motståndet på in- och ursteg, däremot kan du byta den fjädrande kolfiberplattan på Look Blade till en som erbjuder mer motstånd för att komma i och ur pedalen. Inte heller på Speedplay är motståndet i fjädern justerbart, men tillverkaren hävdar att pedalen blir lättare att ta sig i efter en tids inkörning.

Lätta testcyklister hade ofta problem att få i klossen på Speedplay innan de lärde sig den rätta knycken. På Shimano och Mavic är fjädermotståndet justerbart via en insexskruv så att man själv kan välja hur lätt eller svårt det ska vara att ta sig i och ur pedalerna.

Mer motstånd innebär att det krävs mer kraft för att klossen ska klicka i pedalen, vilket kan bli ett problem för framför allt lätta cyklister. Det innebär också att det krävs mer kraft för att klicka ur pedalen, vilket är bra för cyklister som tänker ägna sig åt att spurta med full kraft och dåligt för cyklister som tycker att det är besvär- ligt att ta sig ur pedalerna ändå.

Vilken pedal ska jag välja?
De pedalsystem som är representerade här har lite olika filosofier bakom de tekniska lösningarna. Dina behov styr förstås valet av pedalsystem. Har du till exempel problem med känsliga knän eller är skade- benägen kan Time eller Speedplay vara intressanta alternativ, då de tillåter mycket rörlighet och stora individuella justerings- möjligheter. För lätta cyklister som tycker det är svårt att klicka i och ur är Time iClic att rekommendera. Är du noggrann med fotposition och rörlighet och vill ha en låg bioposition har Speedplay mest att erbjuda.

Är du prestandaorienterad och värdesätter extremt låg vikt är Look Kéo Blade bland det bästa man kan hitta idag, men med en prislapp därefter. Vill du ha okomplicerade pedaler med god funktion och klassisk känsla är både Shimano Dura-Ace och Mavic Sl Ti vettiga alternativ. Även Look Blade passar in här men då försvin- ner möjligheten att justera motståndet i in- och utsteg. Skillnaderna mellan dessa olika typer av pedalsystem är ganska små, men ändå tydliga. Och då pedal och sko är en av de tre kontaktpunkter en cyklist har med sin cykel, utöver styre och sadel alltså, kan det vara värt att ta sig en funderare på vad som är viktigt för just dig.

Läs mer i vårat pedaltest (# 8, 2010) där vi testat Time Iclic Carbon, Look Kéo Blade Carbon TI, Mavic Race Sl Ti, Speedplay Zero Stainless, Shimano Dura-Ace PD 7900.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtionio med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!