Långloppsspecial - Från bageri till storkök | Bicycling.se
MTB / Tävlingar

Långloppsspecial - Från bageri till storkök

18 apr 2018

Del 1 i årets följetong och din livlina till ett bättre långloppande.

MITSUBISHI MTB CHALLENGE, i cykelmun kallat Långloppscupen, är inne på sin 18:e säsong och lika länge har relationen mellan tidningen och cupen varit en självklarhet. Förra året bakade vi landets nyaste cyklist i form av Hanna Näslund som gjorde en storartad debut i våra svenska långloppsskogar. Den nygräddade satsningen kunde följas i både tidningen och på webben. I år skjuter vi bredare och utökar vårt engagemang med ett härligt gäng cyklister, med olika bakgrund och med olika mål.

I väntan på att 2018 års långloppsgruppering tar form samlar vi upp lite relevanta punkter för årstiden. Här är fem aktuella rubriker som hjälper dig i navigerandet mot en bättre och roligare säsong i sadeln.

Börja bakifrån
Att ta sig igenom någon av deltävlingarna tillhörande Långloppscupen klarar i princip vem som helst, utan större förberedelser. Men frågan du bör ställa dig när det är dags att sätta nivån på träningen är hur du vill att det ska smaka i munnen när du går i mål. Är du helt oförberedd och otränad är sannolikheten stor att din upplevelse inte blir särskilt positiv. Den kanske till och med blir så dålig att du helt tappar sugen på cyklandet. Och då måste följdfrågan bli varför du överhuvudtaget vill dra på dig nummerlappen. Den bästa eftersmaken brukar vara när dina förberedelser matchar målbilden och där du i efterhand kan konstatera att "det där var jobbigt, men jag fixade hela loppet och det var roligt".

Analysera ärligt
Oavsett om ditt sikte är inställt på att ta en pallplats, personbästa eller spöa grannen behöver du ha klart för dig hur dina samlade egenskaper ser ut. För om du verkligen ska ta ett steg framåt i utvecklingen kan du inte famla och hoppas på tur. Då måste du veta vad du behöver jobba på. En korrekt kartläggning av dina fysiska egenskaper görs bäst på ett testlab, där du också kan få ett bra underlag för hur din träning bör se ut. Om du inte vill vara lika vetenskaplig får du istället fråga dig själv i vilka situationer du fungerar bäst och sämst. Är farten problemet eller orkar du sällan hela distansen utan att gå på rött? Är det i backarna du tappar, eller bland rötter och stenar? Är det ryggen som sätter stopp eller har du svårt för gruppkörning? Är du den som alltid lyckas krascha eller köra punktering? Ger du upp på förhand när det är regnigt och lerigt? Om du lyckas svara ärligt på den typen av frågor kan du själv ringa in de områden som du måste förbättra.

Ladda lagom och med timing
Det spelar ingen roll hur bra du är om gnistan inte finns när det väl gäller. Det här brukar främst vara ett problem för eliten som tvingas lägga många, långa och hårda timmar i sadeln om resultaten ska bli bra. Och det är en stor utmaning i att kunna balansera den insatsen mot att vara supertaggad när det är tävlingsdags eftersom träningsinsatsen sliter hårt på psyket. Men även för motionärer kan motivationen under loppen vara en utmaning. Och här handlar det oftast om att hitta balansen mellan den nivå du besitter, så att den rimmar med din målbild under loppet. För annars är risken stor att du tappar suger samma sekund som du inte matchar den önskade nivån. Att ladda och sikta realistiskt är alltså en viktig nyckel till en lyckad säsong. En annan viktig nyckel till att bygga en bra grund och samtidigt skapa en gnista är genom att träna även andra sporter. Genom det kan du bygga både styrka, balans och kondition, uran att nöta sönder ditt cykel intresse.

Byt i tid
Cykling är en materialsport, det är en sanning som inte går att komma ifrån. Men, det är sällan cyklister vinner tack vare val av material. Däremot är det lätt att förlora om materialet inte är tillräckligt bra. Och här handlar det inte om att dyrast alltid är bäst. Det handlar lika mycket om att du sköter om det material du har. På träning är det inte hela världen om kedjan går av för att den är sliten eller att dina söndernötta däck spricker. Men att chansa på att en gammal och sliten drivlina håller under en tävling är ingen bra ide. Du ska heller inte chansa på nya och obeprövade prylar för nära inpå tävlingspremiären. Nu återstår ett antal månader tills de flesta motionärer gör tävlingspremiär och det är därför en utmärkt tid för att göra stora förändringar, till exempel att byta från en hardtail till en heldämpad cykel. Eller för att köra in dig på komponenter med funktioner eller passform som skiljer sig mot det du använt tidigare.

Planera nu
En utmaning för den yttersta eliten är att de inte kan planera för hela sin säsong då resultaten löpande ofta bestämmer vilka tävlingar som är aktuella, kopplar till deras team eller landslag. Det problemet har inte normalt satsande cyklister eller motionärer. Men det betyder inte att planeringen helt kan uteslutas. Det är en nog så stor utmaning för de flesta att balansera sitt cykelintresse med familj och arbete. Därför är grundtipset att redan nu plocka fram kalendern och rita in de lopp du planerar att delta i. Kommunicera det för alla som "drabbas" av ditt cykelintresse. Är du lite kreativ kan du baka in andra aktiviteter på orten som hela familjen gillar. Och skulle ditt cykelintresse ha smittat av sig på barnen så har samtliga deltävlingar i Långloppscupen lopp för de yngsta också.

 

 

 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittioett med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!