Ledarkrönika: Electrified or not? | Bicycling.se
Cykelkultur

Ledarkrönika: Electrified or not?

9 sep 2014

El, el och el. Eurobike 2014 var överöst av elektricitet i alla former. Mest i form av motorkraft. Är framtiden en odelad sörja av elektrisk och digital teknik - eller kan cykling fortsatt att vara en helmekanisk företeelse?

Det är omöjligt att inte inleda det här med mitt näst största intresse. Musik. I den världen är det lika lätt att förköpa sig på prylar man inte visste att man behövde som i cykelns universum. Och jag gillar det. Vad jag inte gillar är när spelandet hamnar i kläm på grund av att jag måste doktorera i oändligt långa manualer, krångla med editeringar och uppdatera operativsystem och mjukvara hela nätterna.

Jag vet inte hur mycket jag har svurit och surat över saker som inte fungerar - delvis på grund av min egen oförmåga och delvis på grund av att den digitala världen ofta överraskar. I negativ bemärkelse. När allt krångel är klart blir det i bästa fall lite tid över för att göra det jag vill. Alltså syssla med själva musiken.

Tack och lov kräver inte cyklandet någon elektricitet eller uppkoppling för att fungera. Än. Fast sakta men
 säkert börjar elektrifieringen tränga sig på även 
i vår värld. Jag är grundpositiv till det mesta jag ser och hör – men också försiktigt skeptisk.
 Nästa steg i den elektriska utvecklingen är ytterligare integrering och samkörning av alla funktioner och mätningar, där signalerna skickas till samma plattform.

Oavsett om du vill växla, mäta effekt, kolla hastighet, styra fjädringen eller filma hämtas processorkraften från en källa och ett batteri. Självklart är allting snyggt inbyggt i ramen, där sladdarna för signalöverförning antingen är helt utbytta mot trådlös överförning eller så har ledare bakats in i kompositen så att det bara krävs anslutningar på valfria ställen i ramen. Skisser på det finns redan, liksom trådlösa växelreglage som sitter direkt på fingrarna. Då kan du trycka var du vill för att växla.

Den (snart) obligatoriska inbyggda kameran samlar inte bara den visuella informationen från din träningsrunda eller tävling. När du spelar upp materialet syns även hastighet, vilken växel du använder, aktuell puls, effekt och allt annat du själv vill se och analysera. Och självklart kan du jämföra dina data med resten av världen och få tips och coachning om lämpliga förändringar.

När du, som vän av gravitationscykling, kommer till en ny bana kan du snart justera din fjädring genom att ladda ner färdiga presets från världseliten som tidigare kört samma bana. Och skulle du inte vara nöjd med inställningarna så lagras självklart varenda rörelse av fjädringen med högsta möjliga upplösning. Filen med data skickas på analys och fem minuter senare får du tillbaka ett resultat med tillhörande råd om hur fjädringen ytterligare kan förbättras för att optimera cykeln till aktuell terräng.

Justja, elassistans ska vi inte glömma. Motorerna och batterierna blir mindre och kapaciteten högre. Snart kan du välja på mängder av sköna möjligheter till en extra knuff när det som bäst behövs. Det ska bli spännande att se om kapaciteten över tid blir så hög att skidorterna snart kan stänga sina liftar. Och där uppförscykling blir lika roligt som att åka utför. Som motocross, fast lite tystare och utan den goda lukten av förbränd tvåtaktsolja.

Låter det lockande? Eller skrämmande? Kanske onödigt? Personligen kittlar det mig. Men lika personligen är jag väldigt klar över vilken teknik och vilka funktioner som kommer att göra mitt cyklande roligare. Och när framtiden står vid dörren är det viktigt att du också börjar bestämma dig för vad som verkligen förgyller din tid i sadeln. Låt dig lite luras av att det finns ett egenvärde i teknik. Det blir bra först när det fyller en funktion. För dig!

Är du kluven över framtiden och tekniken? I det senaste numret av Bicycling kan du läsa mer om elektronikens för- och nackdelar.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettiofem med siffror i fältet här

Kommentarer


2014-09-10 08:12   Tekniknörden

Ja och nej. T.ex. så vore en Moulton med Campy Athena ePS kul, men att få till en snygg installation utan att ta till avbitare och lödkolv och med bibehållen garanti verkar omöjligt. Mekanisk Campy Chorus å andra sidan … (SRAM trådlösa ett alternativ, men double tap, denna UI-idioti, aldrig i livet.)

Som träning och skoj-åka, vete 17 om inte CX eller old skool odämpad MTB är roligare & jobbigare än senaste senast med aktiv fjädring och annan digital magi. Men tillräckligt många växlar som fungerar utan att man behöver tänka på det i alla lägen, ja tack.

Som grinig gammal motionär kan väl en uppsjö mätdata vara kul – huvudsakligen i efterhand, men närjag cyklar finns det annat jag hellre håller ögonen på än en display (underlag, trafik och andra hinder, t.ex. ...)

 

2014-09-09 12:26   Mikael Andersson

Det låter lite som bilarnas utveckling dom senaste åren. Fast det lustiga med den tekniken är att så fort bilarna ska testas av bilentusiaster så slås finesserna av. Man vill ha en ren och okonstlad körupplevelse. Kanske blir det fallet inom cyklingen med. När det ska till att njutas av cykelpasset ordentligt då stängs tekniken av. Men till vardags kanske den kan få vara på?

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!