Ledarkrönika: Är du en modern landsvägscyklist? | Bicycling.se
Cykelkultur

Ledarkrönika: Är du en modern landsvägscyklist?

24 aug 2016

Livsnjutar-landsvägscyklisterna är på ingång!

De är fortfarande ganska sällsynta, fast de växer sakta till antalet. Jag tänker på landsvägscyklisterna som inte har så bråttom. De som inte har stenkoll på Tour de France eller det senaste inom låg vikt eller aerodynamik. De som gärna använder kläder utan övertydliga loggor, som gärna får fladdra lite. Och de som smuttar på en finöl eller aperol spritz i pausvilan, istället för den vanliga enkla espresson. Och när spandexentusiasterna laddar för nya rekordtider på ett Strava-segment väljer de hellre att svänga av på en grusväg och hålla sig ifrån trafik och trängsel. Och stress. Istället för en proteindrink, yoga och tidig kväll, unnar trivselcyklisterna hellre sig en stadig vinkväll, medan de summerar en dag av intryck från sadeln. Eftersom de ofta cyklar med lätt ryggsäck finns både finskjorta, tandborste och Visa-kort med i packningen, så att en dag lätt kan bli två eller tre.  

Om jag får gissa tror jag inte att nästa stora trend är ännu fler eller större lopp, som säljer slut på ännu kortare tid. Lättare och snabbare kommer alltid att förbli säljande argument, liksom digitala jämförelsetjänster och prestationsmätningar för cyklister med ambitioner. Fast inte för alla.

Istället tror jag på en förskjutning i cykelintresset, där den stora massans framtida mål inte främst handlar om nya rekordtider, avklarade lopp eller registrerad effekt. Istället kommer underhållningsvärdet att få en större betydelse, i kombination med att allt som har en uppkoppling får stanna hemma. 

När vikt och aerodynamik inte längre är de enda säljargumenten så öppnas världen plötsligt för mindre tillverkare, som inte har muskler att utveckla superprylar för proffsen. Eftersom de jobbar med mindre volymer blir prislappen självfallet högre jämfört med hos de massproducerade varumärkena. Men när kostnaden sätts i relation till resultatet blir det inte längre helt givet vad som egentligen är billigast eller bäst. För här kommer också hållbarhet in som en ny parameter. Och då tänker jag inte på hållbarhet i form av klyschor om företagets officiella hållbarhetspolicy.

Nej, jag menar hur länge prylarna verkligen håller. För när den här typen av cyklister ska imponera så görs det inte främst genom att visa upp det senaste, utan istället påvisa hur mycket och länge du lyckats slita på det du har. Det och inget annat blir en kvalitetsstämpel – både för att understryka hur mycket du egentligen cyklar och hur bra prylarna egentligen är. Över tid. 

På klädsidan kommer luftspalten att få sitt stora genombrott, alltså tröjor och byxor som inte sitter klistrade mot huden. De fyller fortfarande samma praktiska funktion i sadeln, men du behöver inte längre se ut som plockad från proffsklungan. Istället fungerar dina kläder nästan lika bra på en allmän inrättning av skaplig klass och du slipper konstiga blickar för att du som vuxen bär blöja och gör reklam för så många varumärken som möjligt. 

Fast allt det där finns ju redan, tänker du. Ja, allt finns faktiskt redan. Det enda som återstår är att konsumtionen riktas åt det hållet – för än så länge är livsnjutar-landsvägscyklisterna (långt ord) väldigt lätträknade. Men alldeles strax kommer de att bli fler. Om du frågar mig, vad jag tror.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugotre med siffror i fältet här

Kommentarer


2016-08-26 17:43   Claus

Hur kan du skriva om mig utan att vi träffats? :-)

 

2016-08-25 10:14   Uffe

Det där skriver jag under på helt och hållet!!

 

2016-08-24 18:10   Göte Karlsson

Bra skrivet! Håller fullständigt med dig!!!

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!