Ledarkrönika: Länge lider lättjan | Bicycling.se
Cykelkultur

Ledarkrönika: Länge lider lättjan

19 okt 2016

"Det får inte finnas något motstånd och några trösklar för att fånga människors uppmärksamhet längre. Har någon bestämt. Och nästan alla håller med."

Jag hinner knappt placera mina fötter innanför portarna på stora cykelmässan Eurobike innan de första elcyklarna står där och hånflinar mig rakt upp i ansiktet. Längst fram. Högst upp. I monter efter monter.

Jag stannar vid ett av de större varumärkena och känner efter. Jag är inte trögare än att jag fattar exakt vad som håller på att ske. Och det är inte direkt en nyhet för i år.

Jag har bara lite svårt att emotionellt acceptera det enorma inflytande som elassistans börjar få, även mot målgruppen sportiga och fullt fungerande människor. Och det gör lite ont i magen att se hur varumärken som haft muskeldrivna cyklar som affärsidé nu frontar med el, som det viktigaste på väldigt länge.

En marknadsmänniska noterar mig och utan att jag frågar något förklarar han hur den alpina världen tog emot liften när den lanserades. "Skidåkarna skrek rakt ut och tyckte att riktig skidåkning handlar om att själv ta sig till toppen, för att sedan förvalta det roliga. Idag är det ingen alpin skidåkare som ifrågasätter liften. Samma sak kommer att hända inom cyklingen också", säger han. Och ser övertygad ut. Jag biter mig i tungan och lyssnar noga. Inte för att jag tror på det jag hör, utan för att jag är så fascinerad över hur retoriken för cykling genomgår en kursändring.

Mig behöver man inte övertyga när det handlar om allt det roliga man kan göra med motorer. Jag älskar motorer. Men det var inte därför jag började cykla.

Jag åkte lift med cykeln första gången 1991 och har sedan dess uppskattat den liftburna cyklingen. Också. Och jag tror alldeles säkert att det finns en sanning i att elcyklandet kan öka intresset för cyklingen i stort, eftersom det sänker tröskeln för insatsen och gör det enklare att uppleva världen från en sadel. Och för pendling finns en rad fördelar med e-cyklar!

Min invändning är mer filosofisk och handlar om vad jag tror att mänskligheten behöver mer av. Och mindre. Billigt, enkelt och roligt är avgörande argument för en lyckad affärsidé, nästan oavsett produkt. Det får inte finnas något motstånd och några trösklar för att fånga människors uppmärksamhet längre. Har någon bestämt. Och nästan alla håller med.

Det motsägelsefulla är att samma säljande argument också är skälen till att mänskligheten är på väg att göra sig själv den största av otjänster. Att fastna för lättja, med allt vad det innebär.

Trots vetenskapen verkar det inte finnas några hållbara argument som kan konkurrera med lättja, tillfällig (gärna artificiell) lycka eller lägst pris. Nästan alla som röker och knarkar är medvetna om att det leder till en alltför tidig död, eller i bästa fall en påtaglig defekt. Människor dricker ihjäl sig, stressar ihjäl sig och äter ihjäl sig. Väl medvetna om vad som egentligen sker inombords, och vilken påverkan det har över tid. Och trots att åtminstone vi i västvärlden är fullt medvetna om att vi snart haft ihjäl jorden så är det nästan ingen som orkar sluta ha ihjäl den.

Det är i den kontexten jag inte tror på det välgörande i att sänka trösklar för att göra livet lättare. Tvärtom. Men om vare sig sakkunskap eller förnuft räcker för att begripa det – vad måste då till för att mänskligheten ska börja kämpa för rätt sak? Innan det är försent alltså.

Jag är övertygad om att cykeln, i sin allra enklaste och ädlaste form, är den billigaste lösningen för att både folkhälsan och miljön ska bli vinnare, över tid. Med det sagt är jag inte motståndare till elcyklar. Tvärtom. Men börja inte snacka om nyttan av att sänka fel trösklar med mig, för då blir jag fundamentalt tvär.

Läs nya numret av Bicycling digitalt

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtiosju med siffror i fältet här

Kommentarer


2016-10-21 09:12   Henrik Johansson

Intressant diskussions ämne som aldrig kommer att dö ut!

Väldigt svårt att backa teknisk och annan utveckling. Så vad som är värt att diskutera är hur man förhåller sig till det hela. Oftast innebär nyheter att man får fler valmöjligheter. Det leder till att få eller flera har möjlighet att välja något som är bättre än tidigare samtidigt som möjligheten att välja något som är sämre liksom kommer på köpet.

Det finns två utmaningar.

En är ovanan och bestyret med att behöva välja. Och inte minst det faktum att det tar tid att informera sig och sedan välja.

Och nu kom jag att tänka på pensionssystemet...

Så man kanske inte proriterar/orkar/hinner välja bästa alternativet. Utan det blir det som är minst bestyr med för stunden. Blir det för kasst får man göra om. Det funkar dock inte där det är lång tid mellan val och konsekvens.

Andra utmaningen är hur systemen runt ikring ser ut - de som tvingar på en beslutsunderlaget.

Och nu så kom jag och tänka på cykelbanor...

Mycket tyder dock på att individer lär sig med tiden att välja bättre och samhället väljer system som fungerar bättre. Och nu tänker jag på LÅÅÅNG sikt.

För stunden kan det dock bli lite tokigt, som hälsa, cykelbanor och pensioner.

/Henrik

 

2016-10-21 08:01   Andreas Danielsson

Pontus: jag delar rakt av din uppfattning och jag är den första att ge fullt eldunderstöd för e-cykeln som utmärkt redskap för pendling, med en rad fördelar. Jag ser också e-cykeln, i det sportiga formatet, som en möjlighet för mindre tränade (eller funktionellt hindrade) att plötsligt kunna göra eliten sällskap och få uppleva samma sak som dem under ett träningspass.

Min enda invändning handlar om den otjänst vi gör oss själva om vi på riktigt tror att livet blir bättre bara för att det blir enklare. Den finten köper inte jag!

 

2016-10-20 00:06   Pontus Hultqvist

Håller med stora delar av artikeln absolut, dock får man inte förneka att elcykeln kan vara ett mellanting mellan bil och cykel och att det således leder till att en viss andel som annars inte skulle t ex pendla med traditionell cykel tar till elcykeln istället, det är kanske något som kommer trycka tillbaks bilindustrin en del samt ta död på normer som att ''man måste ju ha bil''.

Själv har jag dock inga planer på att skaffa en egen elcykel, inte närmsta 10 åren iaf.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!