Ledarkrönika: Respekt för sporten | Bicycling.se
Cykelkultur

Ledarkrönika: Respekt för sporten

24 okt 2015

"För stilpolisen tyckte sig veta något som inte jag visste, och bara det gjorde att stilpolisens ego växte en hel decimeter. Stilpolisen gjorde sig märkvärdig på min bekostnad. Märkvärdighetspolisen."

Det finns råd, och så finns det råd. När jag började med landsvägscykling fick jag en hel del funktionella råd som jag gärna tog till mig – alltså sådant som skulle göra min cykling snabbare, roligare eller säkrare: satsa på en tajt vindjacka istället för en som är stor och fladdrig. Lär dig trampa med högre kadens. Tänk på att alltid agera förutsägbart och ha en rörlig blick när du sitter i en klunga.

Sen kom de andra råden – de där jag inte hade bett om: du kan inte ha glasögonskalmarna innanför hjälmbanden – det är fel. Kavla upp ärmarna på cykeltröjan – det gör ju bara amatörer. Den där oljan på vaden måste du ta bort – det är pinsamt.

"Av respekt för sporten" var argumentet. Jag hade träffat stilpolisen. Stilpolisen har genom åren dykt upp i en rad olika skepnader, men alltid med samma förnöjda mästrande flin. För stilpolisen tyckte sig veta något som inte jag visste, och bara det gjorde att stilpolisens ego växte en hel decimeter. Stilpolisen gjorde sig märkvärdig på min bekostnad. Märkvärdighetspolisen.

För hur många människor i det vardagliga livet skulle i nedsättande ordalag kommentera exempelvis en arbetskamrats klädsel? "Ska du verkligen ha de där strumporna?" "Skjortan utanför byxorna – men hallå?" Bara för att man har tagit på sig tajts och en hjälm så blir det väl inte okej att vara oförskämd mot folk man knappt känner?

Stilpolisen är sällan snabbast utan hävdar sin cykliska expertis på annat sätt: nämligen genom att kunna Velominatis stilregler, plus flera extra egenpåhittade, som ett rinnande vatten. Med ett hånflin skickar sedan stilpolisen beskäftigt ut onödiga pekpinnar som ingen frågat efter bland alla som verkar nya i sammanhanget. För stilpolisen mår som bäst när hen vet lite mer än andra. Lite som "vi som gillade Kent innan den första stora hiten – det är vi som är de riktiga fansen".

När man väl är varm i kläderna och hittat sitt cyklande kompisgäng får man förstås ha vilken jargong man vill i den gruppen. Men jag tänker på de där andra – de som fortfarande står på tröskeln in i cykelvärlden.

Kan vi inte bara enas om att ju fler som cyklar desto bättre? Det är bättre för samhället, bättre för mänskligheten, bättre för cyklisterna och bättre för cykelbranschen. Och bättre för bilisterna, som slipper trängas lika mycket varje gång en bil ersätts av en cykel i trafiken.

Men att ta sig in i cykelsporten är inte helt lätt. Man ska blotta sin okunskap i en cykelbutik och när cykeln sedan väl är inhandlad måste man skaffa sig några baskunskaper i mekeri. Sedan ska man våga ta sig till ett första träningstillfälle med andra. Man blir avhängd. När man väl lyckas sitta med i gruppen en stund finns det plötsligt ett klungspråk man måste behärska för att bli accepterad. Man ska lära sig att träna rätt, äta rätt, vila rätt, resa rätt, klä på sig rätt, läsa rätt tidning, tippa rätt cyklist i Tour de France. Och tycka rätt.

Hur många ger upp på vägen? Behöver dessa nykomlingar då dessutom stilpolisens snobbiga bemötande? Ju mer elitism vi lägger på hyllan, desto mer måste det väl finnas att vinna för oss alla?

En cyklist är en människa som cyklar. Bästa cyklist i en tävling är den som får stå överst på pallen. Bästa cyklist i alla andra sammanhang är den som får flest människor att känna sig välkomna in i cyklingens värld. Alltid. Det är respekt för sporten. 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittio med siffror i fältet här

Kommentarer


2016-03-29 18:50   Anders

Känner man att man lider av markanta stilpolistendenser, borde man i första hand göra något åt sin egna osäkerhet. Det finns olika slags terapi man kan gå i. Fungerar inte det är det nog dags att kolla om man lider av någon bokstavskombination, i bästa fall går det att medicinera.

Visst, det finns helt klart de som borde se över sin stil och klädsel, men det är ju inget specifikt för cykling. Och att man inte vågade stå emot själv ger absolut ingen osäker liten benrakare någon rätt att mobba andra...

 

2016-02-12 20:58   Gary

Håller med dig till 100! Vi pratade med Roger om det sist vi var hos er.
Vissa regler har en grundanledning (som många inte känner till) andra är bara löjligt, men oavsett är det aldrig ok att hacka på folk med argument "respekt för sporten"" Har respekt för människan istället.
Säger som min gamla avliden landsman.
Folk vill bli lärd men inte uppläxad! - W.Churchill

 

2016-02-12 14:25   Daniel

Visst ska man kanske inte alltid peta på allt men som ny cyklist kan det också vara skönt att få lite hållningsregler repeterade för sig. Hur skulle det se ut annars?

Om du kom till ett kontor med kavajen instoppad i byxorna tror jag nog att dom flesta skulle reagera, och säkert säga till. Jag skulle vilja bli tillsagt i alla fall, hellre det än att dom skrattar bakom ryggen på mig.

Första gången jag cyklade i klunga gled en av ledarna upp lite casual bredvid mig och vred lite lagom på huvudet och sa :"Man har faan inte kallingar under cykelbyxorna". Sen gled han tillbaka och jag skämdes, men inte slutade jag cykla för det. Och jag har inte haft kallingar under cykelbyxorna sedan dess heller!

 

2015-11-06 20:07   Velo Derailleur

Det finns cyklister, och så finns det bönder. Man vet nog bäst själv vem man är och ingen behöver peka finger heller. Helt onödigt. Precis som att sätta på sig hjälm och ett team kit när man ska ta en runda runt Drevviken. Att göra reklam för produkter utan att få betalt för det har ju inte så mkt med stil att göra. Handlar nog mer om självrespekt och integritet, man alla är vi väl olika.

 

2015-11-01 16:55   Liggist

Vad har ett gäng påhittade regler (cyklingens svar på Miss Thistlebottom) med respekt för sporten att göra? Och vad har stilpolisernas regler med sunt förnuft att göra? Inga ventilhattar: jo, smuts, lera och ventiler fungerar bra ihop. Inga stora cykelflaskor: en idé som klart lider av dehydration (under dagens runda var jag inte i närheten av någon möjlighet att fylla på några flaskor – och var vågar man ställa en cykel olåst utan uppsikt?). Glasögonskalmar utanför: jag har glasögon i princip dygnet alla vakna timmar och en snodd bakom nacken för att hålla dem på plats när jag cyklar ... Need I go on?

Och hur många som spelar tennis är numera klädda som Gustav V (och med träracket)?

Jag cyklar ofta på grusväg som man gjorde i sportens begynnelse (och med en Campa-utrustad cykel som jag plockat ihop på egen hand): brist på respekt för cykelhistoria? Vet inte vad jag gör?

På landsväg cyklar jag med en cykel som UCI inte erkänner som cykel (recumbent low racer), så varför skulle jag bry mig om Velominatis och stilpolisernas hittepå?

F ö låter en del av stilpolisernas försvar för sina "retsamma" kommentarer gjorda "med glimten i ögat" som de försvar mobbare brukar komma med.

 

2015-11-01 12:46   Kim

Vad har Robert Gustafsson med cykling att göra? Jag får väl sälla mig till stilpoliserna. Visst man behöver inte följa Velominatis regler till punkt och pricka (även om de flesta reglerna faktiskt bara handlar om sunt förnuft) men någon slags respekt för cykelsporten måste man väl ändå ha eller? Man spelar inte fotboll med golfskor och inte ishockey med en ridhjälm eller hur? I alla stilreglerna finns ett arv som jag tycker att man ska respektera, de finns där av en anledning. Blir man ledsen eller arg av en litet retsam kommentar så... Visst du får så klart vara ute och cykla men kanske inte med mig. Jag cyklar hellre med typer som vet vad de gör, håller cykeln och utrustningen i oklanderligt skick och inte har flaxande kläder. Och orakade ben hör hemma i skogen, om ens där!

 

2015-10-30 14:36   Gute

Säger bara som Robert Gustafsson sa en gång "Messerschmitt och besserwisser" är vad om är. Med dåligt självförtroende.

 

2015-10-30 12:07   Kalle M

Kommentarer om hur jag ser ut och hur jag klär mig när jag cyklar, oavsett om de skulle göras med glimten i ögat eller inte, skulle antingen göra mig väldigt arg eller ledsen. Särskilt om de skulle komma ifrån någon jag inte känner. Men jag sätter faktiskt en ära i att bryta mot så många stilregler jag bara kan, av flera anledningar. För att jag inte tycker om regler, förutom "Gör mot andra vad du vill att de ska göra mot dig". För att jag vill att fler ska börja cykla, och jag tror att man kan bli avskräckt om man tror att man måste följa vissa klädregler och kommer bli retad om man "gör fel". För att det finns en ekonomisk aspekt - alla har inte råd att köpa "rätt" kläder utan får försöka fynda, och om man inte ens är säker på om landsvägscykling är något för en vill eller kan man kanske inte lägga en massa pengar på att se rätt ut. Man kör en fladdrig t-shirt och sneakers med verktygen i sadelväskan, upptäcker att det är kul och investerar en renodlad cykeltröja och cykelskor men fortsätter att använda sadelväskan eftersom man gärna vill få med några verktyg, extraslang, en energibar, en minipump, kanske en vindjacka... och allt ryms inte i bakfickorna. Och i mitt fall, för att min bikinilinje slutar mitt på låren och jag skulle bli galen av att gå runt med stubb över hela benen.

Känner man varandra kan man såklart retas litet, men var snäll mot nybörjarna och de du inte känner. Får han eller hon i den där sladdriga tröjan pepp och uppmuntran kommer han/hon att anamma de stilregler som han/hon vill ändå, till slut.

 

2015-10-30 09:58   Tomas

Jag erkänner ! Jag har gula ventilhattar på min racer. ( bara för att retas med stilpoliserna )

 

2015-10-30 08:41   MP

"Stil" är att känna sig bekväm och säker i sitt eget beteende och agerande. Som någon skriver i kommentarerna, "Stil är ett stort leende". Vill lägga till ett "stort, inre och yttre leende".
När jag trampar runt vättern varje år är en stor del av upplevelsen att uppleva alla medåkares olika uttryck för stil. Det ger liksom en ytterligare dimension på vad/hur stil kan innebära och uttryckas - funktionellt/icke-funktionellt....

 

2015-10-28 07:50   karro

Bra skrivet!

 

2015-10-27 16:02   Arne B

@Jens: Vem bestämmer klädkod och vad som är snyggt? När du kommenterar en annan cyklists utrustning (i nedsättande ordalag) - hur vet du att denne inte känner sig exkluderad? För övrigt citerade jag just det du skrev - fågelskrämma och elefantpung. Hur brukar du uttrycka dig när du har glimten i ögat?

 

2015-10-27 15:33   Jens

Det var bättre Arne! Jag skrev väl inte att jag kallade mina medcyklister för fågelskrämmor eller att jag sa till dem att deras vilt svängande sadelväskor såg ut som en elefantpung. Jag skrev att jag tyckte att man bör anamma den klädkod som gäller när man cyklar racer för det är snyggt. Det skulle inte falla mig in att exkludera någon för deras klädstil, men en liten kommentar vid ett lämpligt tillfälle kan jag ge ibland. Men som sagt det måste ske med glimten i ögat.

 

2015-10-27 13:27   Arne B

Bäste Jens, jag är säker på att tillmälen som "fågelskrämma", "elefantpung" inte uppfattas av alla som något med "glimten i ögat". Det är många gånger en synnerligen exkluderande jargong, ett perfekt sätt att trycka ner nybörjare. Åsa fångar stilpolisernas självutnämnda åsiktsföreträde mycket bra.

 

2015-10-27 10:38   Jens (Jöns)

Att kalla mig för Jöns, gör mig inget! Men tyder på dålig argumentation, då tillmälen är väldigt primitivt. Man måste ju i ett civilcerat samhälle kunna framför olika åsikter utan att bli personligen påhoppad. Om du inte har samma åsikt som mig skriv det då och försök inte komma med personliga påhopp.
”Med glimten i ögat”

 

2015-10-27 08:20   Arne B

@Åsa: Tack!
@Jens: Suck... Är det ok om jag kallar dig Jöns? Naturligtvis med "glimten i ögat".

 

2015-10-26 18:58   Acke

Men vita strumpor skall det väl ändå vara? ;)

 

2015-10-26 14:21   Liggist

Snyggast? De med störst leenden :-) Om vi talar CX, gravel bike, eller MTB: de som är skitigast, de som är täckta med lera från topp till tå ;-) Men allra snyggast är förstås de på liggcyklar ;-).

Fågelskrämmorna skulle jag kunna tänka mig att cykla med: klädkodnissarna, inte.

F ö är bland det fånigaste jag sett på TV en viss TdF-kommentator orerande om stilregler i Go'kväll. Måste ha skrämt bort en eller annat potentiell cyklist.

 

2015-10-26 13:29   Jens

Jag är en stilpolis! Vilket är snyggast ett gäng med cyklister i rätt klädkod eller ett gäng fågelskrämmor på cykel. Självklart ska alla kommentarer om klädsel ske med glimten i ögat och vist får man göra praktiska avsteg så som storflaskor och sadelväska. Vissa saker är helt förfärlig som skärm på hjälmen, camelback och vida cykelbyxor när man cyklar racer. En stor sadelväska som dingar fram och tillbaks som en elefantpung och som skramlar är också no no. Däremot så får man gärna ha en gammal cykel, men bara om den är välskött.

 

2015-10-25 21:39   Tröjan

Jag försöker för det mesta göra tvärtemot "stilreglerna" bara för sakens skull. Det är oerhört roligt att åka ifrån stilpolisen på min gamla räser som jag vet kostar bråkdelen av stilpolisens nya kolfiberraket.

Vad stilpolisen inte har lärt sig är att man blir snabbare av att vara ute och plåga sig i motvinden än att sitta framför datorn och leta efter de senaste prylarna :)

 

2015-10-25 17:18   Liggist

´Cause it ain't funny.

Instämmer till fullo. Stilpoliser av avskräckande/avtändande: vem vill vara i närheten av sådana? Inte undertecknad.

För egen del gör jag närmast en poäng i att göra precis tvärt om (har tyvärr inte hittat några helvita – eller helt osvarta – bra cykelbyxor ...). Och med framhjulsdriven lågräser är oljefläck på låret obligatorisk :-) Jo, jag rakar benen - av högst praktiska skäl (lättare att få på solskyddet och att rengöra sår, bl.a.: benen är oestetiska vilket som).

 

2015-10-24 16:59   Roger

Klart det är kul att många cyklar. Bra för hela samhället.
Men stilpolisrättningar är ju kul.
En del av jargongen i cykel.

Rättar mer än gärna trots att jag åker dit på en rad punkter själv..
Rakar aldrig benen
Har sadelväska
Kör med stora flaskor
Kör med camelbak ibland
Ja säkert på en massa fler punkter.

Kan man inte få skoja och rätta och munnhuggas?
Men kanske inte på folk man inte känner. Man skall nog inte hoppa på folk.

 

2015-10-24 14:21   Henrik Zehler

Hej Åsa!
Instämmer till fullo vad du beskriver och tycker om ämnet! Ska erkänna att jag åtminstone försöker följa vissa stilregler, men har en avslappnad attityd till hur man ska föra sig som cyklist.
Själv är jag ingen "riktig" cyklist eftersom jag är triathlet och det vet ju alla att triathleter inte är riktiga cyklister 😉😉

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!