Tisdagsmys: Mountainbikes vi minns | Bicycling.se
Cykelkultur

Tisdagsmys: Mountainbikes vi minns

Gary Fisher RS-1: nästan lika sällsynt som enhörningar numera...
21 maj 2013

Heldämpade mountainbikes är ingen nykläckt idè. MTB-pionjären Gary Fisher introducerade redan under slutet av 80-talet sin variant av den totala bergscykeln...

Gary Fisher RS-1
Den dämpade cykelns historia sträcker sig långt tillbaka. Fjädrar under sadeln och även mer avancerade lösningar som skulle jämna ut underlaget, fanns långt innan mountainbiken uppfanns.

När cykeltillverkarna började bygga dämpade mountainbikes var syftet att kunna köra snabbare i terrängen. Men för att kunna cykla snabbt måste dämparsystemet fungera bra även när man trampar eller bromsar. Många av de tidiga dämpade ramkonstruktionerna gungade när man trampade och slutade överhuvudtaget fungera om man bromsade.

Mert Lawwill var under sextio- och sjuttiotalet en framgångsrik motorcyklist, som 1971 spelade sig själv i filmen On Any Sunday med Steve McQueen. Redan 1978 tillverkade Mert sin första mountainbike, en helstel cykel med trumbromsar. Mert tillverkade nästan 500 cyklar innan han började jobba med motorcyklar igen.

    Lååång styrstam från amerikanska ControlTech. Notera tumväxelreglage.

Runt 1989 hade cykeltillverkarna börjat bygga odugliga, heldämpade cyklar, och därför valde Mert att göra ett nytt gästspel i cykelindustrin. Mert Lawwills länkage blev det första som fungerade tillfredsställande och användes av Yeti och Schwinn till år 2002.

          Lawwills länkage. I bakgrunden skymtar den elastomerbaserade bakdämparen.

Men Gary Fisher betalade för att få använda Lawwills länkage redan 1990 och den första riktigt fungerande heldämpade cykeln blev därför en Gary Fisher: RS-1. Ett år senare skulle Karl Nicolai, som inspirerats av Lawwill-länkaget, konstruera det länkage som Specialized senare skulle köpa och kalla FSR.

                     Paul Turners RockShox levererade framgaffeln, en Mag-20.

På den här svensksålda RS-1:an sitter det Campagnolo Centaur-komponenter och en skivbroms från Mountaincycle. Skivbromsen var inte särskilt bra, men ett måste då cantileverbromsar inte fungerade i kombination med länkaget.

            MountainCycles skivbroms ProStop. Mekanisk aktuering av ett hydrauliskt ok. 

Många av de Gary Fisher RS-1:or som såldes levererades även med en Lawwill-designad framgaffel. Just den här cykeln utrustades däremot med den lättare Rock Shox Mag 20-gaffeln. Baknavet från Campagnolo specialtillverkades för att kunna monteras med en genomgående axel och skivfäste (som tillverkades av Mountaincycle).

              Campagnolo Centaur-bakväxel. Utsökt komponentgrupp men något tung.

Gary Fishers RS-1 är en viktig milstolpe i cykelhistorien. Många av de tekniska lösningar som användes då har levt vidare och bidrar till att vi idag kan cykla på lätta och väldigt effektiva heldämpade cyklar.

Då, 1990, var RS-1 en drömcykel som få hade råd med. Idag står flertalet gömda, men inte glömda, på en vind. Precis som det exemplar vi lyckades hitta.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttiofyra med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!