Meckigt del 1 | Så rengör du din cykel | Bicycling.se
Prylar / Meka

Meckigt del 1 | Så rengör du din cykel

3 dec 2014

En ren cykel är en snabb cykel! I vår mekarserie delar Henrik van Ingelandt, en av landets främsta mekaniker, med sig av sina tips på hur du bäst tar hand om din cykel. Här är allt du behöver veta om skötsel, tvätt och rengöring.

Du behöver aldrig ångra att du tar hand om din cykel. Den kommer att fungera både bättre, effektivare och längre. Inget sliter så mycket som gammal ingrodd smuts, och även de dyraste växlarna och bromsarna fungerar sämre om de inte är rena och väl justerade. Det är dessutom lätt att upptäcka om något är slitet, skevt, trasigt eller sprucket om du regelbundet sköter din cykel.

Använd tvättmedel och oljor som är miljövänliga. Bensin och diesel används av många, främst för att göra rent drivsystemet. Det är onekligen effektivt men samtidigt skadligt för såväl miljön och dig själv som din cykel. Bra produkter är lite dyrare men det är din bästa vän värd.

3 NIVÅER AV TVÄTT
1. Du har kört en tur på torra och fina vägar eller stigar, och cykeln är fortfarande ren. Men en hinna av damm, sportdryck, svett och snor har satt sig på cykeln. Ofta räcker det att torka av cykeln med en trasa, och resultatet blir ännu bättre om du avslutar med lite polish eller liknande. Baby-wipes, eller våtservetter, är också en produkt som slagit igenom i vissa hem. De funkar utmärkt när smutsen inte sitter för hårt och du vill få ett snabbt resultat med lite lyxigare känsla. Har du dessutom fått kedjeolja på fingrarna försvinner även det.

2. Din cykel har blivit sandig eller lerig efter en regnig dag på landsvägen eller när stigarna är blöta. Torka inte bort smutsen med en trasa. Smutsen innehåller bland annat sand som kan repa lacken när du torkar bort den. Börja istället med att skölja bort så mycket som möjligt av smutsen med mycket vatten. Vattenslang med lågt eller normalt tryck fungerar bäst, men en hink med vatten och en svamp fungerar nästan lika bra. Använd svampen genom att vrida ur den över varje enskild del på cykeln och därmed skölja bort smutsen effektivt. Cykelflaskan går också bra. Den ger lagom tryck och är enkel att sikta med. Dock får man fylla på lite oftare än med hink-varianten. Som extra förstärkning kan du kalla in en diskborste eller liknande. Det fungerar riktigt bra för att effektivt rensa bort tjockare lager som sitter fast. Och som de sa på Hajk – fråga din mamma om lov innan. Glöm inte att ge kedjan lite färsk olja efter tvätten.

3. Din mountainbike är täckt av lera långt upp över hjulaxlarna efter en heldag ute på riktigt blöta och leriga stigar. Det går förmodligen att få bort alltihop med vattenslang och borste, men det kommer att ta lång tid och kanske ändå inte blir så rent överallt. Risken att du trycker in smutsen där den inte ska vara är också större ju mer tid och energi du lägger på att gnugga bort den. Vill du verkligen komma åt bra överallt, och samtidigt minimera risken för att skada några känsliga delar, så kan du börja med att ta bort hjulen från cykeln. Det blir mycket enklare att grovstäda runt vevpartiet och naven, och även runt bromsarna och styrlagret. Ta bort stora klumpar och kockor med lera med fingrarna innan du slabbar på med vatten. Det är onödigt att förvandla fast skit till lös skit. Tänk på att kedjan behöver lite mer omvårdnad i det här fallet. Unna cykeln en rejäl kedjetvätt med avfettning och ny olja efter riktigt skitiga pass.

Men högtryck då?
Högtryckstvätt är snabbt, smidigt och ganska roligt. Men om du tvättar med högt tryck måste du göra det med förstånd, annars är risken stor att din cykel tar stryk. Oftast fastnar det mest smuts på ställen som är svåra att komma åt såsom växlar, bromsar och vevparti. Och risken är att du med strålen från högtryckstvätten pressar in smutsen där du inte vill ha den istället för att ta bort den. Även om kullager av god kvalitet är bra tätade klarar de sällan högt tryck direkt mot tätningarna.

Vad har man bensinstationer till?
Att ta bort smutsen direkt är lättare och snabbare än när den torkat in. Åk förbi Gör-det-själv-biltvätten direkt i slutet av rundan. För en tjugolapp brukar man hinna med ganska mycket, och på de bättre ställena finns det vattenslang, borste, avfettning, schampo och vax. Tvätta av skorna när du ändå håller på. De kan förmodligen inte bli blötare än de redan är, och de blir garanterat renare och fräschare än väntat.

Eller gör som proffsen
Häng upp cykeln, skölj av den med vattenslang, och svabba av med tvättsvamp och tvättmedel. Använd en tjock, stor pensel för att stryka på avfettning på kedja, klingor, kassett och trissor. Ta sedan av hjulen och kedjan, och häng upp kedjan på en kedjerulle. Det blir mycket enklare att komma åt hela drivlinan med penseln, även vid bromsar vid behov. Skölj sedan bort avfettningen noggrant med vattenslang tills allt är helt rent. Tvätta sedan av cykel och hjul med tvättsvamp, använd rikligt med vatten och tvättmedel, och se till att all smuts sköljs bort. Där inte tvättsvampen kommer åt funkar en diskborste eller flaskborste desto bättre. Skölj därefter helt rent med vanligt vatten. Vid tillgång till tryckluft kan man blåsa drivlinan torr med denna, annars får cykeln torka innan kedjan smörjs inför nästa etapp.

Det här ska du tvätta med 
Cykeltvättmedel, biltvättmedel, handtvättmedel, diskmedel eller något schampo som luktar gott. Gärna miljövänligt förstås.

Det här ska du smörja med
Använd tunna oljor för turer i torra förhållanden, och tjockare oljor för slask och väta. Använd hellre lite och ofta, än mycket och sällan. 5-56 och WD40 är populärt men faktiskt inte att rekommendera eftersom de är tunna och lösa, och därmed inte fäster i kedjan, utan mest stänker omkring. Dessutom finns en risk med att använda rostlösande medel eftersom de även fräter på andra material än bara rost. Klisterolja för MC-kedjor är alldeles för stela och tröga, och inte anpassade för att fungera på en cykelkedja.

Henrik van Ingelandt är cykelmekaniker och har jobbat med att göra cyklar glada i hela sitt yrkesliv. Han har varit med i landslaget på både OS och VM, och anses vara en av landets absolut främsta mekaniker. 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittiotre med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!