Meckigt del 2 | Få bukt med knak och oljud | Bicycling.se
Prylar / Meka

Meckigt del 2 | Få bukt med knak och oljud

12 dec 2014

Knakar det när du cyklar? Lugn, det behöver inte vara något farligt – och du är inte ensam. Däremot är det bra om du tar reda på vad det beror på och hur du får tyst på oljudet. Här får du de bästa tipsen!

Vad knakar?
Det kan knaka om praktiskt taget alla delar som sitter på en cykel – till exempel vevlager, pedaler, snabbkopplingar, styrstammar och sadelstolpar.

Det vanligaste är vevlagret – cykelns mest belastade del och samtidigt den mest försummade. Ibland kan det vara något så enkelt som en lös klingbult som gör att det knäpper lite vid belastning. Då är det bara att dra åt för att göra slut på knäppandet. Lite värre är det om vevlagret är helt slut, glappar och går allmänt trögt. Då räcker det inte med lite olja eller justering, utan lagret måste bytas ut.

Snabbkopplingar som inte är tillräckligt åtdragna, ventilförlängare som knäpper i fälgen, sadel eller sadelstolpe är andra vanliga delar som kan låta. Trots att ägaren nästan alltid svär på att det är vevlagret. Eftersom ramen agerar lite som resonanslåda låter det ofta som att det knäpper och knakar helt centralt från mitten av cykeln, vid just vevlagret, även när så inte är fallet.

I värsta fall kan det vara så att ramen eller gaffeln är sprucken, och då går det självklart inte att dra åt eller justera. I vissa fall går ramar att laga, men som regel är det säkrast att inte fortsätta cykla på en sprucken ram eller gaffel.

Men tänk på att det är normalt att det knäpper och knakar när man tar i som mest, och bänder och böjer, som exempelvis i en spurt eller uppför den där löjligt branta backen.

Säker felsökning
Analysera om cykeln knäpper eller knakar mest hela tiden, eller om det bara är när du till exempel svänger vänster i en rondell, eller står upp och cyklar. När du vet säkert var det knäpper så åtgärdar du den förmodade källan till oljudet en del åt gången. Byt inte ut eller dra åt allt på en gång. Risken är då att du i och för sig får tyst på oljudet, men du får inte veta var det kom ifrån, vilket betyder att du måste göra om hela proceduren nästa gång du hör samma ljud igen.

Alltså gäller det att felsöka och bara åtgärda eller byta ut den del som låter och testa mellan varje byte.

Tvätta och smörj
Gör du det till en vana att sköta din cykel kommer du snabbt att få en känsla för hur allt fungerar och sitter ihop. Vid tvätt är det enkelt att se om något verkar galet, exempelvis saknade eller lösa skruvar, skeva hjul eller skadade tänder på klingorna.

När du putsar rent och torkar av cykeln är det enkelt att samtidigt kontrollera alla bultar och skruvar, kolla bromsbeläggen, känna på vevlager, styrlager samt naven. Lager ska gå mjukt och jämt, absolut inte hacka eller skorra. Samtidigt ska de heller inte glappa.

När du smörjer kedjan kontrollerar du samtidigt att kedjan inte är sned eller vriden, att det inte finns några stela länkar, samt att kassetten och klingorna är raka. Är de inte det kan kedjan lätt fastna eller hoppa till.

Montera rätt
Är cykeln och delarna rätt monterade kan det också göra att du slipper knak och oljud. Använd fett vid alla skruvar och gängor, och även kontaktytor mellan två metaller ska fettas – både för att uppnå korrekt moment vid åtdragning, och för att ytor som ligger i kontakt inte ska knaka och knäppa.

Blandar man in kolfiber i ekvationen är det ofta lämpligare med så kallad kolfiberpasta. Det är ett fett som inte påverkar limmet (bindmedlet eller resinet) i kolfiberdelar, och som innehåller små korn (granulat) som ska se till att sadelstolpen eller styret sitter fast utan att glida eller vrida sig. Dessa kolfiberdelar är nämligen ofta lite känsligare, och kan inte dras åt med lika högt moment som motsvarande del i aluminium eller stål.

Ett ställe där man med fördel inte använder några smörjmedel är mellan gaffelrör och styrstam på moderna styrlagersystem.

Henrik van Ingelandt är cykelmekaniker och har jobbat med att göra cyklar glada i hela sitt yrkesliv. Han har varit med i landslaget på både OS och VM, och anses vara en av landets absolut främsta mekaniker. 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettionio med siffror i fältet här

Kommentarer


2014-12-13 18:46   Bengt Ernryd

Mycket bra - men det skulle vara betydligt roligare - och lättare - att läsa om man slapp den blinkande reklamen i högerögat....

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!