Med rätt prylar i långa loppet - Emil Lindgrens bästa tips | Bicycling.se
Prylar / MTB

Med rätt prylar i långa loppet - Emil Lindgrens bästa tips

16 jul 2018

Hardtail eller heldämpad? Nytt eller begagnat? 27,5 eller 29 tum?
Vi tog ett snack med Emil Lindgren, som inte bara är landets bäste manlige mtb-cyklist utan också en mästare på material. Här är hans svar på de vanligaste frågorna från nybörjare och motionärer.

Du som ska köpa en cykel står inför många olika val – och det kan lätt bli lite snurrigt efter att du besökt och pratat med olika cykelhandlare. Som alla tycker olika. Ska det vara dyrt, billigt eller heldämpat? Är det 27,5 eller 29 tum som gäller? Halvbra på mycket eller jättebra på lite? Emil Lindgren ger dig lite kött på benen inför årets stora inköp.

Finns den perfekta cykeln?
– Ja, om situationen är helt given, men i mountainbike där underlaget hela tiden varierar är den perfekta cykeln mer en perfekt kompromiss. Och det som är bäst för mig behöver inte vara bäst för alla. Det handlar mycket om vilka egenskaper du har som cyklist och hur din cykel bäst matchar det – i relation till terrängen.

 Hur dyr cykel behövs egentligen för att vinna tävlingar?
– Ska du vinna internationellt så räknas varje gram och alla detaljer som gör att en cykel går snabbare, säkrare och håller bättre. För att hävda sig i Sverige behöver kostnaden inte vara lika hänsynslös, även om Sverigeeliten också har material som nästan är likvärdigt världseliten. Det är framförallt komplexa banor, som innehåller många typer av underlag som kräver lite extra av cyklarna. Men för de flesta långlopp, som inte är lika tekniskt utmanande, så behöver materialet inte överdrivas.

Hur dyrt behöver det vara för den som nöjer sig med att delta i olika långlopp med ambitionen att få mersmak?
– Riktigt vassa cyklar är alltid härliga att cykla på. Men jag är nästan lika fascinerad av att det också finns riktigt billiga cyklar som fungerar utmärkt, även för cyklister med tävlingsambitioner. För 10-15 000 kronor får du en cykel som räcker utmärkt om du har lagom stora ambitioner och vill testa på mountainbike. Och den cykeln fungerar inte bara för träning och tävling utan också till och från jobbet – så nyttan kan vara större än bara på tävlingsbanan.

Hur mycket upplever du egentligen att cyklarna utvecklas för varje år?
– Bland heldämpade cyklar händer det hela tiden ganska mycket. Modern crosscountry har blivit en disciplin som ställer väldigt högra krav på materialet eftersom internationella tävlingar ofta har en karaktär som innehåller det mesta, inte minst mer och mer byggda sektioner som mer liknar parkcykling. För några år sedan gick det att vinna i världscupen med en stel cykel, men det funkar knappt längre.

Behövs en heldämpad cykel om målet är inställt på att genomföra Långloppscupen?
– Om du har råd att köpa en bra heldämpad cykel och har intresset att mecka med den, alternativt låta en bra verkstad sköta om den, så rekommenderar jag det. Men för de allra flesta, som vill satsa lagom mycket pengar och är lagom intresserade av att mecka, är det klokare att köra hardtail, och i stället satsa lite pengar på fina hjul och olika däck beroende på hur banan och vädret ser ut.

Att köpa begagnat då?
– Det går att göra bra klipp förutsatt att du kan besiktiga cykeln och vet vad du ska bedöma och att du kan hitta eventuella defekter som inte syns så tydligt. Tänk på att en komplett drivlina kostar en del att byta, så är den utsliten måste du ta med det i beräkningarna när du köper en begagnad cykel. Kan du inte tillräckligt själv så är tipset att be någon cykelkunnig kompis om hjälp. Håll också ögonen öppna efter nya fjolårscyklar. Det är ganska många butiker och varumärken som blir ståendes med lager och då säljer ut med bra rabatt. Och att köpa en cykel som är ett år gammal, fast ny, är helt lugnt. Under de senaste åren har det inte skett några dramatiska förändringar som gör ”gamla” cyklar obrukbara.

Hur fel kan det bli?
– För eliten kan valet av utrustning bli väldigt fel utifrån vad de är vana vid och beroende på hur tävlingen ser ut. Men om målet handlar om att ta sig igenom ett långlopp så handlar det mest om att ha en fullt fungerande cykel som är korrekt inställd. Om det sedan är en heldämpad, stel, ny, begagnad, med 27,5 eller 29 tum stora hjul är inte hela världen.

Hjulstorleken då?
– Jag delar uppfattningen som de flesta har, att hjulstorleken i första hand ska matcha längden på cyklisten. Men samtidigt ska du välja den storlek som du trivs bäst med. Skillnaden är inte överdrivet stor mellan 27,5 och 29 tum.

26 tum då, är det en död hjulstandard?
– Det är många märken som helt plockat bort den storleken ur sortimentet. Men det beror egentligen inte på att det är dåligt eller fel, utan mest för att det blir för dyrt och krångligt att lagerhålla så många storlekar. Men för korta cyklister och juniorer är 26 tum lika bra nu som förr i tiden, och det går att hitta riktigt billiga cyklar med 26-tumshjul på begagnat-marknaden.

Många nybörjare och motionärer glömmer att slå av och på dämparna under ett lopp. Vilket är ditt råd till dem?
– Är fjädringen rätt inställd är det ingen katastrof om den är öppen när du cyklar längs en grusväg eller backe utan rötter och stenar. Det är nästan sämre om du glömmer att öppna dämparna i tekniskt svår terräng, då blir det hårt för hela kroppen. Grundtipset är att du tränar på att slå av och på dämparna under träning så att det verkligen sitter även om du är stressad och trött.

Vad säger du om dropper-post (höj-och-sänkbar sadelstolpe), är det något för långloppare?
– Det är mycket bra för cyklister som gillar att hoja i varierad och tekniskt utmanande terräng. Med lägre sadelhöjd är det enklare och säkrare att cykla utför krångliga och branta nedförsbackar. Men för den typiske långloppscyklisten är det inte nödvändigt.

En eller två flaskor för den törstige?
– Är det extremt varmt kan dubbla flaskor vara bra, men på alla tävlingar tillhörande Långloppscupen är det så nära mellan langningsdepåerna att det oftast räcker med en liten flaska. Men satsa på ett bra flaskställ som verkligen håller flaskan på plats. Nästan överallt där det är mycket rötter och stenar ligger det massor av flaskor som skakat loss från dåliga ställ. Ibland beror det också på att cyklister slarvar med att sätta ned flaskan efter att de druckit. Det är viktigt att träna på det också, för om du tappar flaskan och inte kan dricka något så tappar du snabbt ork. 

Hur viktigt är det att kunna mecka för att tävla?
– Du behöver inte vara någon supermekaniker, men du måste hålla koll på det viktigaste, såsom att laga en punktering eller en defekt kedja. Det är också viktigt att du lär dig vårda prylarna, alltså tvätta och smörja på rätt sätt. Och att allting är korrekt justerat när det väl är tävling. Även om komponenterna håller för väldigt mycket måste du också lära dig att köra mjukt och undvika våldsväxlingar och annat som sliter onödigt mycket på din cykel.

Är det klokt att träna på att laga punktering?
– Absolut, de bästa byter slang och cyklar vidare på under två minuter. Även om du inte jagar pallplatser är det onödigt att ge bort 10-15 minuter som det kanske tar om du knappt vet hur man byter slang. Och dessutom är risken stor att du gör fel om du är stressad, och då kanske du nyper hål i slangen eller monterar allt så att däcket hamnar snett. Så att träna på att laga punktering är definitivt viktigt.

Hur mycket ändrar du på cykeln om det är grisiga förhållanden?
– Däcken är det viktigaste att byta beroende på vilket väder det är. Skillnaden är stor mellan att cykla på rätt och fel däck när det är lerigt. Annars brukar jag inte ändra så mycket på cykeln.

Emils egen cykel

När Emil själv får välja blir det heldämpat från svenska Allebike. Till 2018 bygger riggen på en nyutvecklad ram med förfinade detaljer mot förra årets version, självklart helt i kolfiber. Emil körde ett tag med 27,5-tumshjul men drar nu 29 tum på heltid och det är alltid slanglöst. Komponentvalet är Shimano XTR rakt igenom och avsändaren för komforten heter RockShox, där båda dämparna (100 millimeter bak och fram) styrs från ett reglage på styret. Emil använder uteslutande singelklinga och han byter storleken beroende på vilken karaktär banan har. I tävlingsutförande väger hojen 9,7 kilo, under träning något kilo mer.

 – Då flyger man fram på tävling, det är skoj att känna sig stark och att cykeln rullar av sig självt när man slängt på de lite finare grejerna.

Dropperpost kör han på de något mer tekniska banorna – där han vet att han tjänar tid på det.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttioett med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!