Mekning: Tyst på knaket! | Bicycling.se
Prylar / Meka

Mekning: Tyst på knaket!

10 dec 2007

Knakande cyklar är ett gissel. Men att cyklar knakar är vanligt. Det mesta är dessutom oftast lätt att åtgärda, bara man vet vad det är som låter. Har du diagnosen klar för dig?

Knakande cyklar är ett gissel. Men att cyklar knakar är vanligt. Det mesta är dessutom oftast lätt att åtgärda, bara man vet vad det är som låter. Har du diagnosen klar för dig? Kevin Bladh har de rätta åtgärderna!
Foto: Luca Mara Mekaniker: Kevin Bladh Diagnos? Det knakar eller knäpper när du trampar, oavsett växel eller belastning.
Åtgärd! Kolla de enkla grejerna först. Är pedalerna åtdragna ordentligt i vevarmarna och pedalgängorna infettade? Pedaler som sitter för löst kan knaka och i värsta fall lossna och sabba både dig och dina vevarmar. Kontrollera också att kedjedrevsbultarna är åtdragna. Lösa kedjebultar kan inte bara knaka, om flera blir lösa kan de till slut gå av och kedjedrevet haverera. Vevarmsbulten (som håller fast vevarmen på vevaxeln) ska även den fettas in och vara ordentligt åtdragen. Bonustips! Torka också rent kontaktytan mellan kloss och pedal. Passa på att kontrolldra skruvarna till klossarna i skorna – även här ska gängorna vara infettade. Lite fett mellan skosula och pedalkloss kan ibland behövas för att få bort skoknirr. Diagnos? Det knakar och knäpper när du trampar, särskilt vid belastning i backar och när du står upp och bänder.
Åtgärd! Snabbkopplingar kan knaka. Kolla att hjulen sitter ordentligt i gaffeländarna genom att lägga lite vikt på styret (framhjulet) samt sadeln (bakhjulet) innan du drar åt dem. När snabbkopplingar spänns åt krävs det en del kraft för att de ska låsa ordentligt. Är de för löst åtdragna kan knak uppstå när navaxeln rör sig i gaffeländen. Diagnos? Det knastrar och sprakar om cykeln, särskilt vid belastning i backar och när du står upp och bänder. Ljudet hörs ibland även när du vrider på styret, även vid stillastående.
Åtgärd! Växelvajerhöljestoppen på ramen kan föra mer oväsen än vad man tror. Torka rent och fetta in gängorna till justerskruven. Kontrollera vajerhöljets ändar så att de inte fransat upp sig. Klipp i så fall ändarna med en bra vajertång och applicera lite fett på dem, innan du monterar en ny ändhylsa på vajerhöljet. Bonustips! Lägg lite fett eller olja där ändhylsan sitter i justerskruven på ramen också. Det är en vanlig källa till knak som många förbiser. Diagnos? Det knakar och ibland smäller det till under cykling, oavsett om du trampar eller rullar, men bara när du sitter ner på sadeln.
Åtgärd! Sadelstolpar kan knaka, särskilt olika typer av metallstolpar i aluminiumramar har en tendens att föra oväsen. Tejpa en markering på sadelstolpen så att du hittar sadelhöjden snabbt igen. Lossa sadelstolpsklamman, dra ur sadelstolpen ur ramen, torka rent och fetta in den ordentligt innan du monterar den igen. Tänk på att kolfiberramar eller kolfibersadelstolpar inte tål vissa fetter, använd då hellre en fästpasta som förhindrar att stolpen glider, utan att den riskerar att fastna för gott. Bonustips! Även sadelrälsen kan knaka i sadelstolpsinfästningen - torka rent och lägg på tunt med fett även här. Men var observant så att inte sadeln glider i infästningen. Diagnos? Det knakar om cykeln när du står upp och bänder i styret, i till exempel backar.
Åtgärd! Det kan knaka från styrstammen både där den klämmer om gaffelröret och om styret. Skruva loss topplockets centrumbult ovanpå gaffelröret och styrstammen helt. Lossa sidobultarna som klämmer fast styrstammen runt gaffelröret. Dra av styrstammen från gaffelröret, samt alla distansringar under den. Torka rent och fetta in gaffelrör samt alla kontaktytor mellan distansringarna (använd fästpasta om någon del är kolfiber). Sätt tillbaka distansringarna och styrstammen, montera topplocket samt centrumbulten och dra åt den. Kontrollera att styrlagret inte glappar innan du drar åt sidobultarna igen. Bonustips! Lossa frontplattan på styrstammen (som håller fast styret). Torka rent och fetta in (alternativt fästpasta) och sätt tillbaka frontplattan. Följ rekommendationerna för hur hårt skruvarna ska dras. Både aluminium- och kolfiberstyren kan skadas av för hårt åtdragna styrstamsskruvar och i värsta fall gå av under cykling. En dålig sak. Diagnos? Det knakar och knäpper när du trampar, men lite olika mycket beroende på belastning och växel.
Åtgärd! Ta av kassetten från navets frihjulsmekanism, den så kallade bodyn. Du behöver en kedjepiska samt en kassettavdragare. Torka rent och lägg på ett tunt lager fett på bodyn innan du monterar kassetten igen. Bonustips! Vissa kassetter har armar av aluminium som de större dreven är fästa mot med en nit – lägg en droppe olja på varje nit också. Kolla även att kedjan ser hel ut och inte hackar eller beter sig konstigt. En kedjenit som är på väg att ge upp kan få tråkiga konsekvenser, utöver ett irriterande knakande. När du ändå är där – en droppe olja på ekerkorsen eller ekerinfästningarna på vissa färdigbyggda (maskinbyggda) hjuls drivsida kan få tyst på knak. Men dräll inte, lite räcker länge. Diagnos? Rasslande, skallrande eller knäppande som kommer och går under cykling, i alla möjliga situationer. Men mest när underlaget är skakigt.
Åtgärd! Kontrolldra (känn efter att de inte sitter löst) alla skruvar på cykeln. Var särskilt uppmärksam på flaskställsskruvarna. Lite fett på dem skadar inte heller. Bonustips! Kolla att inte styrlagret glappar (se förra numret av Kadens, #4-2007) – det kan ge upphov till skaller! Vissa bromsreglage kan skallra om cykeln vibrerar på grund av ojämnt underlag. Diagnos? Nu har jag prövat allt och det knakar fortfarande, men bara när jag trampar… jag blir vansinnig!
Åtgärd! Lugn – nu har du kontrollerat allt annat, nu återstår bara vevlagret. Riv vevpartiet, demontera vevlagret och torka rent i alla gängor i ramen, vevlagerskålar med mera. Fetta in alla delar, i synnerhet de som har kontakt med någon annan metalldel och montera allt igen. Har du en kilformad fyrkantsaxel kan ett tunt lager fett på axeln vara bra innan vevarmarna monteras igen, men efter att all smuts och damm torkats av förstås. Bonustips! På ett modernt vevparti med integrerad axel kontrolldras även bultarna som håller fast vänster vevarm på vevaxeln. Tappar man en vevarm blir det mesta besvärligt. Även här ska det vara fett mellan axel och vev, liksom på kontaktytan mellan vev och vevlager. Tänk på!
Moderna lättviktsmaterial, särskilt kompositer som kolfiber, är känsliga för slag eller kompressioner på grund av för hårt åtdragna skruvar till exempel. Har du vurpat eller är osäker på hur hårt en skruv ska dras åt så ta det säkra före det osäkra – kolla med en duktig cykelmekaniker. Var också observant på märkliga ljud i kolfiberramar, sprickor i lacken i kolfibergafflar och om cykeln börjar bete sig konstigt, känns svampig eller låter annorlunda. Be en återförsäljare kontrollera att ramen eller gaffeln inte är skadad. Det här behöver du!
Insexnycklar 4-10 mm Kedjepiska Kassettavdragare Vevarmsavdragare Vevlageravdragare Skiftnyckel eller fast nyckel till avdragare Skruvmejsel till skoklossar Vajeravbitare Fett och/eller fästpasta Kedjeolja Ev avfettning Trasor

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiotre med siffror i fältet här

Kommentarer


2014-05-13 15:42   Jonas

Undrar vart man köper den fästpasta man ska ha till kolbiferdelar? Nån billig internetbutik kanske?

 

2011-11-06 17:43   Karl

Bortsett från att författaren blandar ihop symptom och diagnos så är det en bra genomgång av knakorsaker och åtgärder.

 

2011-02-22 14:20   Olle Andersson

Mmmm, men även SvenneBbanan bör skaffa en momentnyckel om han ska meka moderna material.

 

2011-02-22 08:10   Simona Bava

mer mek åt folket! bra där!

 

2010-01-04 15:28   Mats Green

gillar denna

 

2009-10-06 22:52   Mikael Langhammer Kippilä

gillar denna

 

2009-09-27 21:49   Helena Delsenius

gillar denna

 

2009-09-20 11:30   Markus Wilhelmsson

gillar denna

 

2009-08-31 06:44   Tommy Matsson

gillar denna

 

2009-08-22 08:13   nisann

gillar denna

 

2009-08-15 08:42   Henrik Andersson

gillar denna

 

2009-07-20 01:05   Hans Larsson

gillar denna

 

2009-07-06 01:57   Martin Erixon

gillar denna

 

2009-06-30 10:18   Olle Hammar

gillar denna

 

2009-06-07 22:31   Lars Uhlander

gillar denna

 

2009-04-27 21:36   Anders Nord

gillar denna

 

2009-02-11 23:36   Markus Marklund

Betyg: Betyg: 5
Bra illustrerat och skrivet att till och med Svennebanan förstår!
/Mackot

 

2009-01-23 09:04   Robert Holst

gillar denna

 

2008-09-14 08:38   Tomas Lang

gillar denna

 

2008-07-25 08:23   Ingemar Lundqvist

gillar denna

 

2008-07-21 10:51   Lars Goude

Betyg: Betyg: 5
Kanonbra tips

 

2008-07-01 21:03   Niklas Rivhed

Betyg: Betyg: 5
Skönt att slippa knirrandet!

 

2008-06-18 18:57   Christer Ericsson

gillar denna

 

2008-04-06 12:17   Richard Stridmark

gillar denna

 

2008-03-28 22:32   juha Heinonen

Betyg: Betyg: 4
mycke bra tips

 

2008-03-23 00:23   Patric Mauritzon

gillar denna

 

2008-02-18 16:00   Hristo Hristov

gillar denna

 

2008-01-17 20:45   Hasse Lodin

gillar denna

 

2008-01-16 10:20   Tomas Hjärtström

Betyg: Betyg: 5
Fantastiskt bra artikel. Jättefina bilder dessutom.

 

2007-12-17 13:44   Dennis Liljeqvist

gillar denna

 

2007-12-17 13:39   Nicke Hallgren

gillar denna

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!