Mektips: Fjädring och dämpare | Bicycling.se
Prylar / Meka

Mektips: Fjädring och dämpare

26 okt 2015

Fjädring på en cykel gör att du kan cykla både snabbare och säkrare i stökig terräng. Men, om fjädringen verkligen ska göra nytta måste den både vara av tillräcklig kvalitet och rätt inställd för din vikt och åkstil.

Fjädring kan delas in i två komponenter; fjädring och dämpning. Det är två olika saker som måste fungera ihop om resultatet ska bli bra. Den fjädrande delen är det som rör sig upp och ner över terrängen, men för att du inte ska studsa iväg helt okontrollerat behövs dämpning. Dämpningen bromsar upp rörelsen i båda riktningar och egenskaperna skiftar väldigt mycket beroende på hur kompression- och returmotståndet är inställd.

Fjädringen kan antingen vara en spunnen stålfjäder (alternativt titan) inuti en gaffel eller utanpå en bakdämpare. Det kan också vara luft inuti en kammare som komprimeras av fjädringsrörelsen, eller av olika elastiska gummielement.

Hårdheten på fjädern eller lufttrycket måste anpassas till cyklistens vikt och åkstil. Fjädrar finns i olika hårdheter och lufttrycket justeras enkelt med en pump.

Rätt inställd ska fjädringen ge fullt utslag, det vill säga att hela fjädringsvägen ska utnyttjas under en tävlingssituation eller på träningsrundan. Är fjädringen för hård hjälper den inte tillräckligt. Och är den för mjuk och bottnar går mycket energi förlorad och kontrollen försämras. Ofta sitter det en o-ring på gaffelinnerbenet, eller på dämparen, så att du enkelt kan se hur mycket av fjädringsvägen som utnyttjas.

Ett buntband som sitter lagom hårt fyller samma funktion. På framgafflar ser du direkt hur mycket fjädring som utnyttjas, men tänk på att en bakdämpare inte ger till exempel 150 millimeters fjädringsväg i sig själv utan har mycket kortare slaglängd. Detta beror på att baksvingen nästan alltid har en indirekt utväxling.

BROMSAD RÖRELSE
Dämpningens fungerar genom att olja pressas genom små kanaler som kan kontrolleras så att flödet påverkas. Precisionen och inställningsmöjligheterna är självklart bättre i finare gafflar än i billigare. Och de allra billigaste modellerna kan ibland helt sakna oljestyrd dämpning.

De flesta gafflar och dämpare har returdämpning som oftast justeras externt. Det är bara att vrida på en ratt för att ändra inställningen. Finns det ingen justerskruv går det att byta viskositet (tjocklek) på oljan inuti dämparen. Returdämpningen gör att en gaffel som är komprimerad, eller hoptryckt, fjädrar tillbaka på ett kontrollerat sätt, och på så sätt blir följsam i terrängen.

En gaffel helt utan returdämpning kommer att fjädra tillbaka väldigt snabbt och hela cykeln blir som en studsboll. För mycket dämpning gör att gaffeln inte fjädrar tillbaka tillräckligt snabbt för att hinna ta nästa hinder. Kompressionsdämpning gör att du kan ha en gaffel med mjuk fjädring utan att för den skull riskera att gaffeln bottnar konstant. Dämpningen gör att fjädringsrörelsen bromsas in, och korrekt inställd reagerar gaffeln eller dämparen på små slag samtidigt som den inte slår igenom vid riktigt stora påfrestningar.

Kompressionsdämpningen är oftast kopplad till lock-out-funktionen – en spak direkt på gaffeln eller dämparen, eller styrd med ett reglage på styret som stänger av gaffelns fjädring. Det är bra om underlaget är slätt. I vissa fall går det att justera i fasta lägen mellan mycket-, mellan- eller ingen fjädringsväg alls.

Tänk på att lock-out inte alltid betyder att gaffeln är helt låst. Flera konstruktioner medger viss, om än liten, fjädringsväg i låst läge. Gaffeln behöver alltså inte vara trasig bara för att den inte går att låsa helt. Det knepiga är att alla justeringar och inställningar måste fungera ihop på ett harmoniskt sätt som dessutom ska passa din åkstil och även lokala variationer i terrängen.

För att se hur just din gaffel eller dämpare justeras är det enklast att kolla i instruktionsboken eller på tillverkarens hemsida, där det finns både manualer och instruktionsfilmer. Tänk bara på att titta på rätt årsmodell och exakt rätt variant – det kan skilja en hel del på hur de till det yttre snarlika modellerna fungerar. Youtube har förstås också massvis av filmsnuttar.

SERVICE
En gaffel eller dämpare behöver service för att fungera perfekt i det långa loppet. Du kan själv rengöra runt dammpackningarna och samtidigt titta efter repor eller skrapmärken i de släta ytorna. De ska vara rena och blanka. Tillverkarna rekommenderar att du servar gaffeln eller dämparen regelbundet. Minst en gång om året, och betydligt oftare om du cyklar mycket, eller ofta kör i regn och lera. Med rätt specialverktyg och kunskaper går det förstås att serva gaffeln själv, men enklare är att lämna in den.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet elva med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!