Monark - ett av Sveriges äldsta cykelmärken | Bicycling.se
Cykelkultur

Monark - ett av Sveriges äldsta cykelmärken

5 jan 2014

Monark är idag en av grundstenarna i ett av Europas största cykelföretag – Cycleurope som ägs av Salvatore Grimaldi. Vägen fram till dess nuvarande position är en intressant historia inom den svenska tillverkningsindustrin.

Första delen av Monarks historia publicerade vi här.

En ny tid

På ett år, mellan 1945-46, ökar bilarna i Stockholm med 98 procent. Men cykeln hade ett fotfäste som inte släppte i första taget. Cyklar och bilar fick båda trängas på städernas snäva gator. Trafikolyckor som följde med den ökade trafiken drabbade inte sällan barnen. Monarkledningen tyckte sig ha en skyldighet att se till att barn fick lära sig cykla i trafiken (läs; en möjlighet att cykla på en Monark).

Man utvecklade därför en metodik för en cykelskola, som med filialernas hjälp fördes ut på bred front hösten 1950. Den skulle vara i över ett decennium och prisades av alla. Från 1946 till 1948 steg Monarks omsättning med 70 procent där lättmetallmodellen Monark Special Lyx (krommolybden- ram och aluminiumdelar) stod för 60 procent av försäljningen första året och hela 85 procent under rekordåret 1948.

             Gösta "Fåglum" Pettersson vann Giro d`Italia 1971 på en regalblå Monark. 

Lättmetallmodellernas ramar börjar då kallas för "flygstål" på Monarks dekaler (stållege- ringen krommolybden kom ursprungligen från flygindustrin). Det var cykelsportens popularitet som gjorde att man började tala om hur lätta de vanliga cyklarna var. Men på racersidan hade Monark tidigare inte haft mycket att hämta. Därför hade man under de sista krigsåren beslutat sig för att börja satsa rejält på cykelsporten.

Segrarna kom i små skördar till en början, men när de växte i antal började pressen gnugga händerna och sätta svarta firmakrigsrubriker under 1947. Det var de blå Monarkåkarna mot de gula Crescentcyklisterna. De blå racercyklarna fick en alltmer framträdande plats i katalogerna då Monark fick de stora framgångar man satsat på.

En Monark var inte sämre utrustad än en Crescent. Firmakriget byggde i stort sett på att både Crescent (Nymanbolagen i Uppsala) och Monark gick in och sponsrade ett flertal klubbar med cyklar. Man erbjöd även "jobb" till stjärncyklisterna som gick ut på att man som avlönad cyklade på heltid. Få cyklister sökte sig därför utomlands eftersom pengarna och uppmärksamheten fanns på tävlingarna här hemma.

Den mediala uppmärksamheten var enorm och publiksiffrorna jämförbara med Tour de France och Giro d'Italia. Monark blir också först med Campagnolo på sina cyklar i Sverige. Redan 1952 började Monark erbjuda färdiga racermodeller – en billigare med samma utrustning som Crescent (Simplex) och lyxmodellen Blåa Blixten med Campagnolo Gran Sport-växlar och Universalbromsar.

Höjdpunkten byts mot problem

Under slutet av 1940- och början på 1950- talet var den svenska cykelindustrin på topp. Priset för en cykel i förhållande till normallönen var ganska låg och många började få råd att nyinvestera. Och det var inte enbart cyklar som köptes. Fritiden blev allt viktigare och Monark riktade därför in sig på diverse produkter för fritidsaktiviteter, inte minst mopeden. Cykelförsäljningen sjönk visserligen i antal efter mopedens ankomst, men då sålde man sin egentillverkade moped, "Monarped" istället för en cykel.

Överst en Monark från 1910. Underst en yngre retroinspirerad släkting kallad Alida. 

År 1957 såldes cirka 32 200 sådana Monark-mopeder. Ett bra resultat för mopeden vars popularitet steg explosionsartat från 1952. Men tillverkningen av Monarkcyklar sjönk och var enbart kring 50 000 under 1957. Cykelbranschen var nu inne i en djup kris så Monarks 50-årsjubileum fick firas i mopedens tecken, då dessa för tillfället gick bra.

Men när även mopedmarknaden mättats, samtidigt som motorcykeln visade dalande kurvor, drabbades de som byggt sitt företag på storproduktion av tvåhjulingar hårt. Marknaden krympte snabbt och situationen blev kostsam när överkapaciteten inte gick att kanalisera eller exportera. Allt fler fick rationalisera, diversifiera, fusionera eller helt enkelt gå under.

                            1980-talet var den tioväxlade racerns decennium. 

Cykeln genomgick även den en rad förändringar under 1950-talet. Det sjunkande intresset gjorde att verktygsväskan eller verktygskassetten samt pumpen och en hel del annat smått och gott försvann som standardutrustning. Allt i kostnadseffektivitetens namn. Cykeln blev nu så att säga mindre extravagant och mer funktionell. Även stallkarusellen med firmaåkare, fricyklar och annan ekonomisk hjälp fick bantas. Den krävde nära en halv miljon kronor per år av de två giganterna, Monark och Nymanbolagen. Detta fick till följd att de två koncerncheferna Grahn och Warborn sinsemellan kom överens om en ned- dragning 1956 med en snävare maxbudget.

Fusioner tros lösa strukturkrisen

Det talades stort och brett om strukturkris och ett samhälle i förändring där cykeln inte längre hade en central plats. Enda lösningen på problemet trodde man var att rationalisera och fusionera för att nå stordriftsfördelar. Skapandet av industriella mastodonter var i ropet och cykelindustrin blev inget undantag. Den stora fusionen 1960 mellan gigan- terna Nymans och Monark torde därför inte helt kommit som en chock. Alla undersökningar och utredningar pekade på att just fusionerandet var det enda rätta för det industriella samhället. Men Nymans (Crescent, Hermes med flera) var inte så solida som det av vissa hade förespeglats och Monark hade egna problem. Med en fusion mellan Monark och Crescent blev ändå inte lönsamheten så snar som förväntat. Chefen för det nya bolaget Monark-Crescent AB (MCB) med 5 000 anställda blev den tidigare chefen för Monark, Tage Warborn. Firmakrigen tar slut med fusionen och med bröderna Fåglum kan man säga. Genom att två av bröderna körde Crescent och två körde Monark och att den enda skillnaden mellan cyklarna nu faktiskt bara var färgen kändes det hela lite urvattnat.

Kung Carl Gustav inspekterar dagens produktionslina på Monark-fabriken. Notera att Monark har tagit sig friheten att förändra konungens valspråk på den skylt som hänger från taket... Kanske därför monarken ser en smula förbryllad ut. 

Under 1960-talet var MCB snabba på att haka på trenden med minicyklar. Monark Petit och Crescent Mini hade vikbara ramar och 20-tumshjul, så att man kunde packa ner cykeln i bilens bagagelucka. Den i dag klassiska pojkcykeln med limpa och växelspak hade också sin storhetstid nu. De närmaste decennierna därefter var det däremot racercykeln som gällde, inte minst tack vare svensk cykelsports internationella framgångar. Bockstyretrenden höll i sig långt in på 1980-talet tills mountainbiken slog igenom. Rekordåret 1981 såldes totalt 520 000 cyklar i Sverige, varav hälften var importerade. Men mountainbiketåget missade Monark. När man insett sitt misstag hade marknaden redan erövrats av utländska tillverkare och i början av 1990-talet såldes 20 mountainbikes per landsvägscykel i Sverige. Efter några tuffa år satsade Monark istället på hybridcyklar under 1990-talet och nu på 2000-talet är det den mer klassiska standardcykeln, fast i modern tappning, som håller fanan högt. Lite som för hundra år sedan när Birger Svensson öpp- nade den Svenska Cykeldepoten i Varberg.

(Monark och Cycleurope Salvatore Grimaldi blev i mitten av 1990-talet huvudägare i företaget Monark-Crescent. Grimaldi Industries köpte Cycleurope av spanska BH Bikes och där samlade han förutom Monark-Crescents varumärken även Bianchi, Gitane, King, Legnano, Kildemoes, DBS och Puch. År 2000 ändrades företagsnamnet från Monark-Crescent AB till Cycleurope Sverige AB. Huvudkontoret ligger än idag i Varberg.) 

KÄLLOR

På två hjul – Varbergs Museum Årsbok 1994

Älskade cykel, Gert Ekström (2001)

Cykelrelaterade tidningar

Sven Larssons arkiv

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtioåtta med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!