Monarks brokiga 100-åriga historia | Bicycling.se
Cykelkultur

Monarks brokiga 100-åriga historia

4 jan 2014

Idag utgör Monark en av grundstenarna i ett av Europas största cykelhus – Cycleurope. Vägen dit är en framgångshistoria inom svensk tillverkningsindustri. En historia som började med att Birger Svensson, fosterbarn till en fattig bondfamilj, startade den Svenska Cykeldepoten i Varberg 1908.

Monarks 100-åriga historia börjar egentligen med att Sten Otto Birger Svensson föddes 1883. Han blev fosterbarn till bondparet Elias och Emma Bengtsson, som inte hade några egna barn. Men bondelivet var inget för Birger. Redan som omyndig slog han sig in på företagandets bana, blott 18 år gammal 1901.

Efter en kort misslyckad affär öppnade han 1902 en lanthandel i Hunestad som gick över förmodan, och 1904 tog han för första gången hem cyklar till försäljning, jämte ett antal jordbruksprodukter. Det blev ett gott år så han påbörjade en expansion och startade en egen cykel-monteringsverkstad. Cyklarna sattes ihop av delar från Hälsingborg och senare från Amerikanska Maskinimporten i Göteborg.

 Monarks grundare Birger Svensson på en av sina egna cyklar. Bilden är tagen 1942.  

Den Svenska Cykeldepoten startade Svensson i Varberg 1908 men det var egentligen först under 1909 som arbetet tog ordentlig fart med åtta man i verkstäderna. År efter år visade hans ekonomi framsteg och 1910 var Birger en nyrik man. Hans katalog på 80 sidor hade sex avdelningar, och i cykelavdelningen såldes de egna märkena Mode och Krühnen. Svenska Cykeldepoten var nu kända i Sverige och enbart katalogen behövdes egentligen för att sälja in det nya sortimentet till stamkunderna.

Monark introduceras

Först under 1917 blev råvarubristen på grund av första världskriget kännbar i Sverige. Under 1917 introduceras också för första gången märket alla svenskar känner till, Cykelns dag firas i Varberg 1935. Monark. En Monark herrcykel, som kostat enbart 190 kronor 1917, steg raskt till toppriser år 1919.

Men en andra kris mötte företagen då importen efter kriget var ojämn och så kallat "dagspris" ofta fick användas. De cykelhandlare som köpt in dyra varor under kristiden, eller under fel tillfälle tvingades sälja sitt innevarande lager med stora förluster. Flera cykelhandlare vände sig i sin nöd till tillverkarna för att bli av med delar av skulderna, men köp och avtal måste ju hållas.

Dessa år slogs säkert många handlare ut. Men Monarkchefen Birger Svensson insåg att en bra återförsäljare var mer värd än en skuld på några tusenlappar. Han lät den som önskade ta del av de nya priserna eller annullera beställningarna. På grund av denna generositet minskade vinsten 1921, men gesten lockade samtidigt fler handlare till företaget.

Monark nästan överallt

När importförhållandena normaliserades igen sjönk priserna på alla varor avsevärt. Under 1921–22 kunde fler kunder återigen köpa en ny cykel för cirka 200 kronor med äkta gummiringar. Antalet levererade cyklar steg till 9 204 år 1925. Utöver Monark finns även varumärket Mode kvar i katalogen, liksom en stor mängd varor av skiftande slag. Den för Monark viktiga filialverksamheten startas i Örebro 1921 av järnvägsarbetaren C. F. Hagelin.

     Gustav VI Adolf på besök i Monark-fabriken 1954. 

Nu började Birger arbeta på ett mer omfattande system av filialer och under de tio kommande åren etablerades 47 filialer. En annan ny idé var att knyta vissa handlare till Monark genom att hjälpa dem med det ekonomiska och ordna med lokaler. De två första Monarkbutikerna öppnades 1933. Med blodad tand påbörjade Birger nu ett korståg.

Året därpå fanns 229 auktoriserade Monarkförsäljare och hela 542 under 1936. Man bytte också namn 1934, till Svenska Cykelfabriken Monark. Monarkskyltarna och dess likriktade butiker lyste i snart sagt varje stad. Frågan var om det var att räkna som en stad ifall den inte hade en Monarkbutik.

En storartad bragd

Snart nådde man över 100 000 tillverkade cyklar på ett år – lördagen den 13 november 1937 blev den historiska dagen. Löpandebandprincipen skulle nu rationalisera tillverkningen. Det nya lagret begåvades med järnvägsspår fram till lastningen under tak.

Med en taxerad inkomst på hela 1 408 790 kronor 1938 var Birger nu en av landets högst beskattade enskilda personer. Därför ombildades Svenska Cykelfabriken Monark den 1 januari 1939 till Monarkkoncernen med Birger Svensson, hans söner Tage och Thor Warborn samt svärsönerna Nils Strömbom och Erland Bornebusch i ledande positioner.

Med krigets annalkande mörker kom cyklarna åter till heders. Den 2 september 1939 blev det förbjudet att sälja bensin och cyklar blir hett eftertraktade. Under 1940 blev tillverkningen hos Monark återigen över 100 000 cyklar för året och 1937 års rekord slogs.

Året därpå, 1941, blev historiskt för Monark som nådde 1 000 000 tillverkade cyklar. Det var en vackert blålackerad Monark herrmodell som förärades detta ramnummer. Hösten 1944 hade Birger Svenssons hjärta krånglat, med en första attack under september. Varningssignalen ignorerades och det blev som vanligt arbete så fort som möjligt.

Den 19 oktober gick han hem strax före lunch efter en förmiddag på kontoret för att vila, som vanligt. I sömnen fick han en propp i hjärtat som ändade livet för en man, som från fattigdom via handel blivit rik koncernchef.

Med en omsättning som 1944 uppgick till över 33 miljoner och med över 2000 anställda och 10 000 återförsäljare hade Birger Svensson genomfört en storartad bragd. Under en mansålder hade han byggt upp en cykelfabrik som nu var en av de ledande inom landet. Hans testamente till eftervärlden är de Monarktillverkade cyklar som fortfarande rullar med namn som Monark, Speed, Sverker, Allvelo, Erlan och Stanley.

Fortsättningen på Monarks historia publiceras här.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittio med siffror i fältet här

Kommentarer


2017-08-22 22:59   Roger Löfgren mopedsafari.se

Min kompis Staffan äger en veterancykel Moon som såldes av C. A. Östbergs cykelhandel i Borlänge och påstås vara en Monark. Dom ska ha förlänats ett eget märke genom god försäljning. Cykeln är i mycket gott skick och vi har just monterat en Victoria påhängsmotor på den; ett riktigt smycke. Finns det någon dokumentation om denna cykel?

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!