Tisdagsmys: Mountainbikes vi minns | Bicycling.se
Cykelkultur

Tisdagsmys: Mountainbikes vi minns

  Foto: Luca Mara
4 jun 2013

1996 var Intense M1 cykeln framför alla andra om downhill var din gren. Tävlade du på ett konkurrerande märke bad du helt sonika din sponsor att skaffa en M1 med deras logotype på.

I mitten på nittiotalet började mountainbike bli riktigt stort. Världscupen sändes över hela världen och multinationella företag ville gärna synas tillsammans med den nya, häftiga cyklingen. Downhill utgjorde en stor del av världscupen och vissa stall hade en nästan obegränsad budget.

Samtidigt konstruerade en liten cykeltillverkare i Kalifornien en ram som skulle förändra downhillcyklingen för alltid. Intense Cycles startades 1991 av Jeff Steber, som ville producera en bättre heldämpad cykel än det som fanns tillgängligt. När den första ramen var svetsad fanns det direkt folk som ville köpa en egen ram.

          Downhillspecifik framgaffel, RockShox Boxxer vrides på styrlager från Chris King. 

En av dem var Jeff Emig, en av dåtidens stora stjärnor inom motocross, som lär ha sagt "that´s intense, dude!" om cykeln. Namnvalet var givet och många som såg cykeln ville också köpa en. Jeff Emig blev senare sponsrad med en cykel och tävlade lite i downhill mellan motocross-säsongerna.

           Styre från Answer, broms från Hayes och patriotiskt växelreglage från GripShift.

Jeff Steber som jobbade med att designa surfbrädor och på fritiden byggde gitarrer bestämde sig nu för att byta bransch. Men han blev snabbt missnöjd med vissa egenskaper även hos sina egna cyklar, och började rita på den perfekta downhillcykeln.

Den första versionen av Intense M1 bestod av en häftig framtriangel med en baksving som gav 125 millimeter slaglängd. Delar av framtriangeln på den första generationens M1 var en aluminiumlåda formad kring en av Jeff s gitarrer. Alla som sett en Gibson Flying V förstår varifrån Jeff fick sin inspiration. Intense M1 Generation 2 var den cykel som skulle förändra både hur en downhillcykel byggs och hur den ska cyklas.

Rejäla balkar, notera den justerbara hjulbasen. Växel doppad i de amerikanska färgerna...

Som den här Intense M1, byggd som en replika av den cykel som Shaun Palmer började cykla utför på. Sättet som Shaun Palmer körde på var lika nytt för cykelvärlden som Intense cykeln var. Båda hade massor av attityd. Palmers ladd blev tillsammans med den bästa cykeln ganska snabbt ett framgångsrecept.

När Shaun Palmer började närma sig pallen på världscuperna var cykeln inte längre någon hemlighet. Flera andra cyklister som var sponsrade av de stora tillverkarna cyklade på omlackerade Intense-cyklar. Även svenska Crescent köpte ett par ramar från Intense som lackades i Crescent-orange och med hjälp av klistermärken blev svenska.

Med 200 millimeter slag och en flack gaffelvinkel blev cykeln stabil i hög fart och lättare att köra med i branterna. Dåtidens banor var inte lika tekniska som dagens, men tillräckligt tekniska för att en Intense M1 skulle innebära en stor fördel, till och med för att kunna vinna. Ramen hade massor av justeringsmöjligheter, något som senare togs bort eftersom de flesta ställde in ramen fel. De utvändiga reduceringarna av rören och den stora, lådliknande framtriangeln var två saker som var typiska för en Intense.

     Vackert aluminumarbete. Gråa vevarmar från Shimanos 950-serie, dämpare från Fox.

Intense fick de flesta andra cykeltillverkare att känna sig hopplöst efter, och det tog ett par år av experimenterande innan de stora tillverkarna kom ikapp. Intense tillverkar fortfarande cyklar i världsklass och alla deras heldämpade ramar tillverkas fortfarande i Kalifornien.

Idag har Intense utvecklats och deras nya downhillcykel M9 är bland det tuffaste man kan äga. Och än idag finns det andra tillverkare som säljer kopior på Intense M1. De är fortfarande hopplöst efter.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtiotvå med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!