MTB-skolan | Del 1: Bli vän med cykeln | Bicycling.se
MTB

MTB-skolan | Del 1: Bli vän med cykeln

19 mar 2015

Ju mer du leker med din cykel och lär dig hur den reagerar, desto mer avslappnat kan du cykla i svårare terräng. Vi kickar igång första delen i mountainbike-skolan – så blir du vän med din cykel!

Så du har skaffat dig en mountainbike? Grattis! Skogscykling kan vara något av det jobbigaste, blötaste, mest smärtframkallande och frustrerande som du någonsin upplevt i träningsväg, men också det roligaste! Du och din cykel kommer att ägna en hel del tid ihop på stigarna och en bra investering i er relation är att lära känna varandra från grunden. Se din närmaste omgivning som en enda stor cykelpark – balansera vid rödljusen, cykla upp och ner för trottoarkanter och hoppa över små hinder istället för att cykla runt dem.

SITTANDE GRUNDPOSITION
Sitt på sadeln så att sittknölarna tar upp din tyngd. Håll händerna avslappnat på styret med fingrarna lätt vilandes på bromsreglaget. Se till att du når bromsreglaget med endast pekfinger, eller pek- och långfinger (bromsreglaget går oftast att justera på en liten skruv). Ju fler fingrar du har på styrets handtag desto mindre risk att du blir trött i armar och händer. Lyft blicken och titta långt fram. Vi lovar, det kommer att rädda dig ur många trixiga situationer som du kan undvika bara du hinner planera ditt spårval.

STÅENDE GRUNDPOSITION
Precis som med skidåkning är det lätt att hamna i baksätet när du börjar närma dig gränsen för din komfortzon. Din tyngdpunkt vid stående cykling ska vara mittemellan fram- och bakhjul, möjligen med en viss förskjutning över bakhjulet. Axlarna avslappande och lätt böjda armar med armbågarna något utåtriktade. Rumpan strax över sadeln så att cykeln kan röra sig framåt, bakåt och i sidled. Knäna böjda så att de fungerar som extra dämpning och ger dig den flexibilitet du behöver för att snabbt förflytta dig på cykeln. Blicken alltid på det du har framför dig på stigen, inte på ditt framhjul. Framhjulet finns där ändå, oroa dig inte.

7 ENKLA TEKNIKÖVNINGAR

1. Klicka i och klicka ur
Vänj dig vid att sitta fast i pedalerna. Träna på platt mark, klicka i och ur medan du rullar för att träna in rörelsen. Till en början kan du köra med lite lägre fjäderspänning. Justera med ställskruvar på pedalen – oftast markerat med plus och minus – tills du fått rörelsen att fastna i muskelminnet.

2. Hoppa med cykeln
Hitta mittpunkten i stående grundposition och trampa upp lite fart på en platt yta. Har du en heldämpad cykel komprimerar du fjädringen genom att trycka till med ben och bål, och låter båda hjulen lätta från marken samtidigt. Har du en framdämpad cykel får dina ben agera bakdämpare. Komprimera framdämparen, böj på benen och dra sedan med dig hela cykeln upp i luften, ungefär på samma sätt som genom ett jämfotahopp. Det räcker om du precis lättar från marken. Studsa runt spänstigt ett par gånger och känn efter var din överkropp hamnar för att båda hjulen ska lätta samtidigt.

Vi kommer att återkomma till riktiga kaninskutt senare i MTB-skolan, men om du redan nu känner dig lite varm i kläderna kan du lägga upp ett mindre hinder som du flyger över. Då kan du även testa den mer ekonomiska tekniken där du först lyfter framhjulet, sedan bakhjulet. Då behöver flygturen inte bli lika lång som när du rycker upp båda hjulen samtidigt. 

3. Förflytta kroppen på cykeln (tre övningar i en)

Övning 1
Trampa upp lite fart och förflytta höften långt fram på cykel. En position du kan komma att använda vid snabba accelerationer uppför.

Övning 2
Trampa upp lite fart och förflytta rumpan långt bakom sadeln. Du ska nästan kunna vila magen på sadeln – en ställning som tar dig nerför vilken hårig brant som helst. Ju längre bak och ner du kan gå, desto svårare för tyngdlagen att få dig att gå över styret. Testa att sänka sadeln i denna övning, då blir det enklare.

Övning 3
Trampa upp fart igen och tryck ner ena foten i nedersta läget med relativt rakt ben. Luta cykeln åt motsatt håll. Ge cykeln utrymme genom att böja på det andra benet. Kompensera genom att luta överkroppen åt samma håll som nedersta foten. Genom att luta cykeln åt ena hållet och kroppen åt andra behåller du tyngdpunkten i mitten och bra markkontakt genom att trycka ner foten i det nedersta läget. Vinkla cykeln och kroppen så långt du vågar.

4. Cykla riktigt långsamt
Använd samma växel som om du hade cyklat i ett normalt tempo. Cykla så långsamt som du kan, utan att behöva sätta ner fötterna. Eller välta. Håll blicken långt fram. Det kan vara lättare till en början att cykla i en svag uppförsbacke. Om du behöver kan du justera motståndet lite med bromsarna. När du blivit nästan stillastående är du nära en så kallad track stand – tekniken som bancyklister använder men som också kan komma till användning i skogen om du någon gång tvekar i ditt spårval. Det är också en väldigt bra balansövning. Prova både sittande och stående.

5. Track Stand
Stå helt still på cykeln så länge du kan. Håll fötterna horisontella, lyft rumpan från sadeln, lätt böjda ben, relativt raka armar, vinkla framhjulet åt höger eller vänster, blicken framåt och försök hitta balansen.

6. Slalombana
Bygg upp en enkel bana med cirka 1,5 meter mellan markeringarna, antingen på gräs, grus eller asfalt. Cykla i sittande grundposition, styr in framhjulet så nära det går den första markeringen, men ändå så att bakhjulet också får plats att passera. Titta dit du ska. Lägg om styret. Luta överkroppen något mot den nya riktningen.

7. Cykla på en planka
Trampa upp lite fart innan plankan. Fäst blicken på andra sidan plankan och rulla över hela. Prova igen med lägre fart. Du kan använda lättare växlar, och för att undvika att trampa luft kan du prova att bromsa samtidigt så att du hela tiden har lite rullmotstånd, och ändå justerar din fart. Använd då endast bakbromsen. Om du börjar tappa balansen, prova att luta överkroppen åt motsatt håll, alternativt öka farten något. Prova både sittande och stående. Om du står när du cyklar får du större justermån att korrigera balansen med.

NYBÖRJARENS 5 BUDORD

1. Blicken – lyft huvudet, titta alltid dit du ska, kroppen och cykeln följer efter.

2. Tyngdpunkten – ha en låg tyngdpunkt mittemellan hjulen.

3. Avslappnad hållning – spara energin till trampandet med böjda armar och ben och lätt grepp om styret.

4. Du blir bra på det du tränar – använd varje tillfälle när du står still på cykeln till att träna på balansen.

5. Hitta glädjen – släpp prestationstänket, ju roligare du har på cykeln, desto snabbare kommer du att utvecklas.

Dags för en kurs?
Bike Academy erbjuder teknik- och nybörjarkurser för tjejer i Stockholmstrakten. Det här året delar de med sig av sina bästa tips i Bicycling. Läs mer på bikeacademy.se.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtio med siffror i fältet här

Kommentarer


2016-10-06 18:21   Alex

Väldigt mycket matnyttigt! Ska bli väldigt roligt att gå igenom. Lite skillnad också från när man var liten och cyklade på en som affären kallade "mtb" som hade lika mycket dämpning som en sten =)

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!