MTB-skolan | Steg 6: Så kör du utför! | Bicycling.se
MTB

MTB-skolan | Steg 6: Så kör du utför!

6 nov 2015

Linjeval, position, bromsteknik och flyt. De är de fyra hörnstenarna du behöver behärska för att kunna njuta mer i nerförsbacken. Så här gör du!

När du cyklar utför behöver du oftast inte tänka på att trampa, såvida du inte har väldigt bråttom ner. Ägna istället allt fokus åt linjeval, position på cykeln och bromsteknik och framförallt – att hitta flytet! Det är ju i utförskörningen du får belöning för alla svordomar och svett på vägen upp.

Precis som med all annan teknikinlärning ska du börja försiktigt och öka svårigheten stegvis. När du blivit bekväm i tekniken och lärt dig hur din kropp, cykel och reptilhjärna (den där som säger att minsta lilla brant egentligen är ett dödsstup) beter sig, kan du börja utmana dig själv. Du utvecklas som mest när du pushar dina gränser. Men, låt det ske kontrollerat och i ditt tempo. Om du tycker att utförskörning mest känns obehagligt och inte alls särskilt kul kan det bero på att du försöker stressa fram din utveckling för snabbt. 


TÄNK PÅ ATT:
Olika cyklar är bra till olika typer av cykling. Hur du upplever utförscyklingen beror inte bara på din teknik, våghalsighet eller cykelinställningar, utan även på hur din cykel ser ut. Ramens geometri, vinkeln på framgaffeln, hjulbas, slaglängden på dämparna är exempel på detaljer som påverkar hur cykeln beter sig när det brantar till. Bli därför inte frustrerad om du ser kompisen obehindrat fara nerför en hårig brant på sin utförshoj, medan du studsar ner som en flipperkula på din rejsiga crosscountry-cykel.

SMARTA JUSTERINGAR
SADELN
Sänk sadeln för att lättare kunna gå bak med höfterna och för att undvika att sadeln kickar dig i baken när det blir stötigt. 

DÄCKEN
Släpp ut lite luft ur däcken för ökad kontakt mellan däck och underlag. Släpp ut lite i taget, prova dig fram tills du har tillräckligt bra grepp, utan att risken för genomslag blir för hög.

DÄMPAREN
Vid större hinder, typ drop och stora stenar, kan du använda långsammare returdämpning. Är stigen småstökig med rötter och små stenar, kan du ha snabbare returdämpning. Kör gärna samma stig flera gånger och testa olika inställningar för att hitta det som passar dig.

BROMSREGLAGEN
Justera avståndet till styrets handtaget så att du lätt når dem med pekfingret samtidigt som du har de andra fingrarna kvar på styret. Det brukar finnas en ställskruv på bromshandtaget.

Bromsteknik – när det finns hinder
Planering är A och O när du cyklar tekniskt utförs. Planera var du kan bromsa. Och var du absolut inte ska bromsa. Vi tar ett exempel. Du kommer till ett hinder i utförslöpan, till exempel en uppstickande sten. Bromsar du precis innan är risken stor att ditt framhjul trycks ner, det tar tvärstopp och du fortsätter färdas nerför. Men inte din cykel.

Försök att istället släppa bromsarna helt och rulla över hindret – hjälp eventuellt framhjulet att komma över genom att vara lätt på styret och justera din tyngdpunkt bakåt om det behövs – för att först efter hindret bromsa igen. Din cykel tar dig över mer än du tror, bara du låter bli att nypa i bromsarna innan stenen eller roten.

Bromsteknik – när det blir brant
ANVÄND MER FRAMBROMS ÄN BAKBROMS
Varför? Du har mer tyngd på framhjulet än bak vid utförskörning vilket gör att risken att framhjulet låser sig är mindre. Men, precis som vid teknisk utförskörning handlar det också om att planera var du ska bromsa och undvika att nypa för hårt. Om framhjulet låser sig tappar du i princip all styrförmåga. Och risken att du kraschar är hög. Ibland kan en låsning av bakhjulet hjälpa dig att parera och hitta rätt i svåra utförsbackar. Testa att först sladda på underlag där du känner dig trygg, och gå sedan vidare i lite svårare terräng.

ANVÄND SÅ FÅ FINGRAR SOM MÖJLIGT PÅ BROMSHANDTAGET, HELST BARA PEKFINGRET Varför? Ju fler fingrar du har på själva styrhandtaget, desto bättre kraft och kontroll har du över styret, och ju mindre blir risken att du ska bli trött i armar och händer. Moderna bromsar är så bra att du endast behöver kraften från ett finger för att få tillräcklig bromsverkan.

PUMPBROMSA – BROMSA, SLÄPP SEN BROMSEN OCH LÅT HJULEN RULLA OCH ÅTERFÅ GREPPET
Varför? Så länge hjulen rullar har du bra grepp. När hjulen är låsta och du börjar sladda har du nästan ingen kontroll över cykeln och färdriktningen. I sämsta fall står det ett träd i vägen för din nya, slumpmässigt valda linje. Eller ett stup. Återigen, planera var du ska bromsa och var du behöver rulla.

BAK MED RUMPAN
När det brantar på, parera lutningen genom att lyfta rumpan från sadeln och trycka höfterna bakåt. Ju brantare desto längre bak ska du glida på cykeln. Om det är riktigt tokbrant ska du befinna dig så långt bak att du nästan sitter på bakhjulet och dina armar är i princip raka (men fortfarande inte låsta). Din tyngdpunkt ska ändå, precis som i grundpositionen, vara rakt över pedalerna. Tänk på att ha tryck på framhjulet och styra skutan dit du ska, även när du befinner dig långt bak på cykeln.

BÖJDA ARMAR OCH KNÄN
Dina leder fungerar som extra dämpare och ger dig den rörlighet du behöver för att flytta kroppstyngden bak eller åt sidorna för att parera. Tryck ner hälarna och knip inte fast sadeln mellan benen utan låt cykeln röra sig fritt och ta upp ojämnheterna i backen.

HORISONTELLA PEDALER
Håll pedalerna horisontella för att få bättre balans och minska risken att slå i stenar och andra hinder. Ha din favoritfot fram, det vill säga den fot som ger dig bäst balans och kontroll, men träna också på att skifta fot.

BLICKEN LÅNGT FRAM
Planera din linje. Det är inte alltid bäst att välja den linje som ser enklast ut ovanifrån. Undvik att köra slalom runt allt som sticker upp ur marken – det är oftast bättre att hålla en så rak linje som möjligt och behålla flytet. Kliv gärna av cykeln och reka till fots innan du ska premiärköra en backe om du känner dig osäker. Oftast upplever du backen betydligt mindre brant när du tittar på den nerifrån. Det som kan se ut som ett dödsstup från cykelsadeln kan visa sig vara rullbart.

BROMSA I TID
Träna dig på att reglera farten innan backen börjar. Vid en kort, riktigt brant utförskörning har du alltid bäst kontroll på cykeln om du inte behöver bromsa, utan kan rulla ner för branten och sedan bromsa. Vid utgången av backen har du dessutom extra bromskraft eftersom du pressas mot underlaget.

PUMPA
Generera fart genom att pressa ner cykeln mot underlaget vid utgången av backen för att få med dig farten. Det är inte bara en skön känsla – det ser också proffsigt ut!

5 ÖVNINGAR I UTFÖRSTEKNIK
Träna i en kort och brant backe

1. Bromsa ner farten innan du börjar utförskörningen. Försök att hitta en hastighet som gör att du vågar rulla nerför hela backen utan att bromsa. Så fort du kommit ner kan du bromsa igen, men ta det lite försiktigt – när gravitationen pressar ner dig mot underlaget har du maximalt fäste och därmed maximal bromsverkan.

2. Gör samma sak igen men prova att ta bort fingrarna helt från bromshandtaget för att få bort bromsreflexen.

3. Bromsa enbart med framhjulet. Prova att bromsa så hårt att du nästan står still. Eftersom du har tyngden på framhjulet krävs det mycket för att låsa hjulet och du kommer fortfarande ha bra grepp. Prova dig fram för att se hur hårt du kan bromsa utan att få sladd, eller gå över styret.

4. Bromsa i en utförskörning och justera kroppspositionen efter bromsverkan. Ju hårdare du bromsar, desto längre bak ska du trycka höfterna för att motverka kraften som trycker fram kroppen i färdriktningen. Tryck ner hälarna och upprepa ditt mantra: "tunga fötter, lätta händer!"

5. Trappor är perfekta att träna utförsteknik i. Börja med några få trappsteg. Använd en jämn trappa utan gropar eller olika avstånd mellan stegen. Hitta utförspositionen (böjda armar och knän, lyft rumpan, tryck bak höfterna, titta långt fram) och sakta ner farten lite innan du kommer till trappan. Släpp sedan bromsarna och rulla nerför trappan. Väl nere kan du bromsa igen.

I en trappa känner du väldigt tydligt om du till exempel har för mycket framvikt (tunga händer vilket kommer att kännas obehagligt och skakigt, samt en känsla av att du kommer att gå över styret) eller om du är för långt bak och därmed tappar kontrollen över framhjulet.

När du känner dig bekväm med den korta trappan kan du öka på längden och träna på bromstekniken. Ett bra sätt att lära in bromsning är att hitta en trappa med avsatser. Vänj dig vid att rulla nerför trappstegen utan att bromsa, och bromsa sedan i avsatserna mellan trappstegen.

5 VANLIGA NYBÖRJARFEL VID UTFÖRSKÖRNING

  • Låsta, raka armar 
  • Upprätt överkropp 
  • Sitter ner vid teknisk utförskörning 
  • Bromsar krampaktigt 
  • Letar efter "säkraste" linjen

Kom ihåg! Utförscykling ska vara prestigelöst, roligt, flowigt och pirra i magen. På ett bra sätt. Om du inte har kul kanske du har töjt lite för mycket på din komfortzon. Backa då tillbaka ett steg och låt utvecklingen komma naturligt. Med tiden kommer din tekniska nivå att höjas tillsammans med farten och flytet.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtio med siffror i fältet här

Kommentarer


2015-11-06 13:19   Mats Nilson

Bra artikel, kul att se ni är på min "hemmabana" i Gömmarskogen. Just backen på bilden är knepig och med min gamla 26' var den betydligt svårare eftersom framhjulet gärna "fastnar" mellan stenarna. Stökig terräng är bra för tekniken. Högbo bruks "Kemi" var nog det värsta jag provat, men fan vilken inlärningskurva - man är helt enkelt tvungen att förbättra sin teknik, position och balans för att överhuvudtaget ta sig fram! :)

 

Mest lästa just nu



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!