Ny chefredaktör på Bicycling | Bicycling.se
Tidningen

Ny chefredaktör på Bicycling

  Foto: Jered Gruber
2 nov 2017

Andreas Danielsson går vidare mot nya cykeläventyr och lämnar nu över den gula ledartröjan till Daniel Breece som tar över som chefredaktör här på Bicycling.

För er läsare är Daniel knappast någon främling utan han har jobbat intensivt på redaktionen i ett år nu. Han är utbildad journalist och fotograf med ett cykelintresse som sträcker sig över 20 år bak i tiden. Nu när han tar över passade han på att fiska lite redaktörstips från sin föregångare:
 
Daniel - 15 år i svängen, om du skulle kondensera det ner det till ett tips? 
Andreas - Om det finns något arv som vi genom åren skapat med Kadens och Bicycling så är det att alla våra medarbetare har ett närmast sjukligt (läs härligt) cykelintresse. Och med tanke på hur många av våra läsare som också är lika, på djupet, cykelintresserade, så är det viktigt att fortsätta förmedla passion - oavsett om det handlar om transportcykling, rekreation eller tävling. 

Vem ska jag inte trampa på tårna? 
Ju smalare målgrupp man vänder sig emot desto viktigare är det att kommunicera med rätt anslag - annars faller trovärdigheten och sura läsare hör genast av sig. Jag gillar verkligen att många av våra läsare är väldigt pålästa, för det gör att man aldrig kan slappna av. 

Vem bör jag trampa på tårna? 
Jag har inget emot varumärken som producerar schyssta prylar till bra priser - tvärtom. Däremot är jag starkt emot de rena ”klistermärksföretagen” som i princip bara sätter sin dekal på en redan färdig produkt från Kina och vräker ut den till lägsta möjliga pris. Den typen av varumärken brukar sällan vara lika intresserade av att ta fullt ansvar för saker som inte fungerar, lika lite som de vill engagera sig i att bygga ett större cykelintresse genom att stötta en allmän tillväxt. De varumärkena får du gärna trampa på tårna eller helt exkludera till förmån för de som drivs av passion och som drar sitt strå till stacken mot ett ökat cyklande, oavsett form. 

Jag vill ju hemskt gärna fortsätta cykla mycket själv. Hur beväpnar jag mig bäst mot skrivbordsmonstret? 
Det här är tyvärr den stora utmaningen när man har cykel som heltidsjobb i mediavärlden. Utåt kan det se ut som att det enda vi gör är att cykla, men i verkligheten är vi mest kontorister som sitter av för mycket tid i möten eller vid tangentbordet. Men det är väldigt viktigt att slita sig från skrivbordet så ofta det går, inte minst för att cykla - men också för att besöka varumärken, köra lopp, möta cyklister och besöka event - alltså att röra sig i den värld som tidningen handlar om. Det är ute på fältet man bygger kunskap, förståelse och trovärdighet. På kontoret bygger man mest tidning.
Daniel på stigjakt på Bornholm

Vad ska du göra nu förresten? 
Jag kommer för alltid att vara förälskad i cykling, men just nu känner jag ett ökat behov av att tillbringa mer tid utomhus och mindre tid med att passa deadlines, sitta i möten och ansvara för produktioner. 


Andreas lämnar förresten inte tidningen helt utan kommer vara med på ett litet hörn under nästa år. 
Daniel sitter just nu med sitt första nummer som kommer ut i nov/dec. Har ni något tips får ni gärna höra av er till daniel.breece@bicycling.se

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtiosju med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!