Ny Shimano 105-grupp och lvg-skivbromsar | Bicycling.se
Prylar

Ny Shimano 105-grupp och lvg-skivbromsar

31 mar 2014

Shimano lanserar en ny 105-grupp för racercyklar. Och hydrauliska skivbromsar för landsvägscyklar. Vi har provat.

Idag drar Shimano skynket av den nya generationen landsvägskomponenter i den pålitliga 105-gruppen. Kanske den grupp som finns representerad på flest landsvägscyklar världen över. 

Den nya gruppen heter 105-gruppen kallas 5800 på Shimano-språk och får finnesser som tidigare bara åtfunnits på Ultegra- och DuraAce-nivå. De mest iögonfallande är den 11-delade kassetten, det fyrarmade vevpartiet och de förbättrade bromsarna. DuraAce-light?

Låt oss ta en närmare titt.

STI-reglaget, kombinerat växel- och bromsreglage, ur 5800-serien. 

Alla delar är designade för att arbeta tillsammans och Shimano pekar ut de nya polymer-täckta vajrarna och omdesigande växlarna och växelreglagen som ett exempel på hur man ständigt förbättrar växlings-kvalitén. Växelreglagen har ett kompakt grepp och kan justeras för att passa personer med olika handstorlek med en 10 millimeters-nyckel.  

Det nya fyrarmade vevpartiet har klart inspirerats av Ultegra- och DuraAce-grupperna. 

Vevpartiet med dess numera ikoniska look har 105 ärvt av Ultegra och ger den bästa komromissen mellan styvhet och lätthet. Varför består vevpartiet av fyra armar när traditionen sedan länge har varit fem? Shimano har analyserat vart under ett helt varv som krafterna är som störst på vevarmarna och kedjehjulen. Och det är när respektive vevarm befinner sig horisontellt längs med marken, klockan 3 och klockan 9. Det är därför som vevpartiet ser ut som det gör.

Bra är att både compact- och standard-kedjehjul delar på samma bultcirkels-diameter. En vevarm passar alltså alla kedjehjul och dessa finns i 34, 36, 39, 50, 52 och 53 tänder.

Den 11-delade kassetten erbjuds i 12-25, 11-28 och 11-32. Kedjan är ytbehandlad med Shimanos hala och tåliga SIL-TEC-material för att löpa smidigare och slitas mindre i alla tänkbara väderförhållanden. 

Shimanos nya 105-bromsar från 5800-serien. 

Jämfört med den förra 105-gruppen (5700) så har Shimano designat ett mer effektivt och starkare bromssystem. Shimano uppger siffran 10% mer bromskraft jämfört med den tidigare 105-gruppen 5700. 

Direct Mount-versionen av 105-bromsen. 

Bromsoken designade med en något högre båge vilket medför att de är kompatibla med däck upp till 28c bredd. Bromsen finns också i en direct mount version (BR-5810).

Gruppen levereras i svart och silver från juni 2014. 

SKIVBROMSAR – BR-RS785

Det uppdaterade bromsoket BR-RS785 med CenterLock-bromsrotor med ICE Technology.

Shimano lanserar hydrauliska skivbromsar för landsvägscyklar med mekaniska växlar

Shimano lanserar också ett set med hydrauliska skivbromsar för landsvägscyklar , BR-RS785. Dessa bromsar saknar grupptillhörighet men ska lira bra med 105-, Ultegra- och DuraAce-grupperna. Det anmärkningsvärda är att där de hydrauliska skivbroms-reglagen som lanserades förra året enbart var tänkta att användas med elektriska växlar, så fungerar de nya STI-reglagen för de hydrauliska skivbromsarna med vanliga, mekaniska växlar. ST-RS685 kallas de kombinerade växel- och bromsreglaget för. Att årets reglage också är mindre rent fysiskt än förra årets hydrauliska/elektriska-reglage, är något som Shimano är stolta för. 

Det kombinerade växel- och bromsreglaget ST-RS685, för hydrauliska skivbromsar och mekaniska, 11-delade växlar. 

Det mekaniska växelreglaget passar till 11-delade DuraAce, Ultegra och den nya 105-gruppen, 5800, som nu alltså har elva-delad kassett. 

Shimanos ingenjörer har lyckats med konststycket att klämma in en oljereservoar och bromssystem i STI-reglaget, som alltså fysiskt är mindre än förra årets reglage som enbart fungerade med elektriska växlar. Bromsreglaget kan justeras med upp till 10 millimeter närmare styret för att anpassas till cyklsiter med små eller stora händer. 

Bromskalipern från förra året, BR-R785, har blivit uppdaterad med ett nytt ok som har en bättre slangdragning, BR-RS785. 

Shimano fortsätter med sin teknik som länge funnits i märkets mountainbike-bromsar, Ice Technology. Bromsrotorn består av tre oliak lager av rostfritt stål och aluminium. Denna teknik hanterar bromshettan bättre och sänker arbetstemperaturen med upp till 100 grader. 

SKIVBROMSHJUL – WH-RX830

WH-RX830 framhjul med CenterLock-fäste för bromsrotor.

WH-RX830 bakhjul med CenterLock-fäste för bromsskivan och plats för 11-delad kassett.

Parallellt med med det nya hydrauliska skivbromssystemet så introducerar Shimano ett hjulpar, WH-RX830, som förenar många intressanta tekniker:

* Hjulen går bra att köra slanglöst.

* 11-delat

* Konstruktion av kolfiberlaminat

* Designade för hydrauliska skivbromsar

* Fälg som är 17c bred och matchar trenden med bredare däck

* Shimanos traditionella lagersystem med lösa kullagerkulor och lager, som de säger alltid är bättre på att hantera de sidokrafter som uppstår vid kurvtagning.

* Bromsskivan monteras via Center-Lock systmemet.

* Två olika bromsskivor, SM-RT99, erbjuds. 140millimeters diameter och 160 för de som behöver ännu mer bromskraft.

Sammantaget är Shimano övertygade om att detta är ett solitt och genomtänkt hjulpaket som erbjuder både kontroll, komfort, prestanda och bromskraft. 

Bicycling var på plats i Danmark när Shimano drog skynket av den nya 105-gruppen och landsvägs-skivbromsarna. Om man länge rent estetiskt har dragit sig för att köra med skivor, så kan vi begrava det missförståndet nu. Shimano hade en anonym hoj tillhanda med de nya skivbromsarna och med de nätta 140 millimeters-skivor som satt på testcykeln såg den helt fantastisk ut. Slimmad, strömlinjeformad, funktionell. Det ser ändamålsenligt ut. Och är funktionellt.

Shimanos marknadschef Kevin Bladh som höll i presentationen, nickade också gillande när vi synade cykeln:

– 140-skivor gör underverk för utseendet!

Shimano visade en film där de hårdtestade bromssystemet bland några av de värsta bergen man kan cykla upp- och nedför i Europa. Bergspassen Mortirolo, Gavia och Stelvio ger rysningar för de som cyklat landsväg ett tag och det var utför dessa spektakulära bergsvägar som Shimanos ingenjörer testade bromssystemet. 

Men hur funkade prylarna då? 

Tackar som frågar. Utmärkt är det korta svaret. Med vajerdragna bromsar är man van, kalibrerad nästan, vid att dra lite hårdare i bromshandtagen för att kompensera för friktion i höljena. Ofta behöver man klämma ännu lite hårdare om reglaget till bakbromsen. 

Med de hydrauliska skivbromsarna så är handkraften för att bromsa densamma oavsett om det är fram- eller bakbromsen du applicerar. Oavsett väder. 

Det har en särskild tjusning. En tjusning som jag tror många som är tveksamma inför skivbromsar på landsvägscyklar kommer att bli förförda av när de får tillfälle att prova dem. Din Volvo V70:s bromsar fungerar inte med vajrar liksom.

Hela bromssystemet kommer över tid att bli lättare, nättare och vikten kommer gå ned.

Men.

I slutändan är det ni läsare och användare som kommer ha det sista ordet i denna brännheta fråga. Funkar det bra med traditionella racerbromsar, eller är fördelarna med skivbromsar uppenbara? 

Bicyclings chefredaktör Andreas Danielsson har penetrerat ämnet i en uttömmande artikel.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtioett med siffror i fältet här

Kommentarer


2014-08-23 02:22   Kalle

Samma här, min fru har reumatiska fingrar och först när hon fick CX, egentligen racer, så vågar hon cykla även i bergen. Och när jag byggde hennes cykel så blev det en till mig också – nu står den renodlade racern mest hemma för att skivbromsarna är så mycket bättre! (Racern har ändå nyaste ultegrabromsar). Skönt att slipa höra det hemska ljudet när sanden mal ned alu- eller karbon-fälgar.

 

2014-08-12 14:51   Håkan Johansson

Jag testade nyligen skivbromsar på en landsvägscykel och blev helt såld. Det ska nämnas att min gamla cykel är riktigt gammal så de bromsarna är inte mycket att ha men så imponerade jag blev över skivbromsarna på cykeln jag testade.

 

2014-08-10 10:20   Arne

En aspekt som kanske inte kommer fram så tydligt är att hydrauliska skivbromsar är bra för den som inte är så stark i nyporna. Min fru vill bara ha en racer om hon får hydrauliska skivbromsar så jag ser fram emot Shimanos nya ST-5800 (105), för då kommer väl det bli lite fler märken att välja på. I dagsläget har jag bara hittat Nishikis DI2 och den är lite för dyr.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!