Ny snabb och smart Domane från Trek | Bicycling.se
Landsväg

Ny snabb och smart Domane från Trek

30 jul 2019

Trek släpper sin tredje generation av komfortracern Domane och den är fullspäckad med en massa välkomna uppdateringar

Domane får nu en snabbare och mer aerodynamisk ram med invändning vajerdragning och inbyggd förvaring, utrymme för däck upp till 38c och behåller sin välbeprövade komfortgeometri som passar för de flesta landsvägscyklister. 

”Det här är tveklöst den snabbaste Domane som vi någonsin har tillverkat”, säger Jordan Roessingh, Treks produktchef för racercyklar. ”Den nya konstruktionen gör alla de populäraste delarna av de tidigare generationerna ännu bättre. Den är bättre integrerad och effektivare än någonsin"

I ett vindtunneltest där Trek jämförde den nya ramen med fjolårets gav den nya ramen användarna en tidsvinst på över en minut per timme.

De nya Domane SLR- och SL-modellerna har självklart fortfarande Treks vägutslätande IsoSpeed både fram och bak. Den här tekniken, som absorberar vibrationer från vägbanan så att användare kan håll ångan uppe längre, debuterade på Domane-plattformen 2012. Domane SLR-modellerna har samma inställbara IsoSpeed i överröret som Treks senaste Madone-modeller, som innebär att användaren kan finjustera följsamheten efter sin åkstil och det aktuella underlaget.

Den nya ramen har ett inbyggt förvaringsutrymme där användaren kan stoppa in verktyg och andra tillbehör. En tröjficka eller en sadelväska fyller samma funktion, men de är inte alltid de snyggaste eller bekvämaste lösningarna. Domanes nya inbyggda förvaringsutrymme skyddar även nödvändiga tillbehör från smuts och till viss del vatten, samtidigt som det fortfarande finns plats för ett flaskställ på diagonalröret. De nya Domane-modellerna har även ett inbyggt fäste för en Flare R-baklampa i sadeln.

De nya modellerna levereras med skivbromsar och 32c-däck (förutom Domane SLR 9 eTap som levereras med breda 28c-däck), men ramen kan användas med däck på upp till 38c med Treks rekommenderade utrymme på 4 mm mellan ram och däck.

Det väl tilltagna däckutrymmet i kombination med IsoSpeed bak och fram gör Domane till en landsvägshoj som med ett däck/hjulbyte även passar riktigt bra som gravelhoj, en perfekt hoj att ha två hjulset till, så man kan byta efter lust och säsong. En perfekt hoj för en stor bredd av cykeläventyr helt enkelt. 

 

Läs mer om nya Domane här

 

 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittio med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!