Nytt från Specialized: Tarmac SL6 | Bicycling.se
Landsväg

Nytt från Specialized: Tarmac SL6

  Foto: Alex Quesada
1 jul 2017

Mer komfort, bättre aerodynamik och lägre vikt – Specialized har gjort rejäla uppdateringar i landsvägscykeln Tarmac. Men den största nyheten är ändå att nya Tarmac riktar sig till både damer och herrar.

Den sjätte generationen av Specializeds flaggskepp Tarmac bjuder på flera stora förändringar. Bakgrunden är att proffstävlingarnas karaktär har förändrats och blivit mer dynamiska, vilket ställer nya krav på materialets funktionalitet. Bättre aerodynamik, lägre vikt och mer komfort var det som efterfrågades.

– Vid varje 10 kilometer i proffstävlingarna tas helt nya beslut. För oss blev det som att försöka skapa en enhörning, säger Kevin Franks, varumärkesansvarig på Specialized. 



Resultatet är en ram som väger 733 gram i storlek 56. Sadelstagen har sänkts ner, sadelstolpen har ny layup och är D-formad för bättre komfort, och gaffeln kommer i tre olika dimensioner beroende på storlek på ramen. Den nedre styrlagerdimensionen blir 1.5" och gaffelns koniskhet varierar beroende på ramens storlek.



Ramen är designad med det som Specialized kallar Riders First Engineering – alltså olika material och layup, för att cykeln ska upplevas på samma sätt, oavsett storlek. Bland annat för att en liten cykel inte behöver samma styvhet som en stor. Gillar du komfort extra mycket får du plats med 30 millimeter breda däck.

Aerodynamiskt sett ska vinsten med de nya formerna vara 45 sekunder på 40 kilometer, enligt Specialized. Geometriförändringen är däremot minimal, men ändå tillräcklig för att i graferna möta Specializeds tidigare damvärsting Amira, som nu utgår från programmet i de högsta segementet. Helt enkelt för att erfarna cyklister – oavsett kön – sitter på ungefär samma sätt, enligt Specialized.

Anledningen är att de efter många års insamling av data från tusentals cyklister kommit fram till att:

1) Skillnaderna i kroppsmått mellan män och kvinnor är nästan obefintliga, bortsett från kontaktpunkterna: sadel och styre. 
2) Hur du sitter på cykeln är en fråga om erfarenhet – inte kön.
3) Din längd och åkstil, liksom dina preferenser, är individuella – inte könsspecifika.

Är du intresserad av en dam-Tarmac så har den alltså exakt samma ram, men andra komponenter i kontaktpunkterna.


Hello, Mrs Tarmac.

Nya Specialized Tarmac är lättast med svart lack, men kommer också i flera andra färgglada modeller. Den släpps nu i fälgbromsvariant, medan du får vänta till 2018 om du är sugen på skivbromsar.



Vi har provkört nya Tarmac och du hittar testet i #8 av Bicycling. Där utvecklar vi också resonemanget om det här är början på slutet för damspecifika ramar.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittiotvå med siffror i fältet här

Kommentarer


2017-07-01 19:31   ekstromenator

Kul, tycker Specialized har valt rätt riktning.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!