Hitta balansen mellan träning och vila | Bicycling.se
Träning

Hitta balansen mellan träning och vila

15 apr 2014

Cykling handlar inte bara om att köra stenhårt varje dag. Hitta rätt balans mellan träning och vila och ta din träning till nästa nivå.

En fundamental sanning är att träning bryter ner kroppen och vila bygger upp den igen.

Den mänskliga kroppen är en av de lataste konstruktionerna på vår jord. Om man belastar kroppen med cykling, blir den trött och tänker "gud vad drygt, om jag ändå vore i bättre form". När du vilar bygger kroppen upp sig till lite mer än den nivå den var på tidigare. Då blir det inte lika jobbigt att göra samma sak du gjorde förra gången. Denna mekanism kallas för överkompensationsprincipen

Enligt överkompensationsprincipen kommer kroppen att bygga upp sig mer och mer över föregående nivå ju hårdare du pressar den, förutsatt att du vilar tillräckligt mycket efteråt. Träningen planeras så att det sker en förbättring av kroppens kapacitet på sikt, och så att du står på toppen av en överkompensation när du vill prestera på topp.

Normala träningsveckor ska bestå av tuffa pass som pressar kroppen och tid för anpassning genom vila eller lätt träning. Träningsåret behöver även perioder där man pressar kroppen pass på pass på pass under en vecka eller två. Då blir hela perioden ett gigantiskt belastningsstimulus som med återhämtning ger kroppen en ordentlig knuff att anpassa sig till en högre nivå.

Vill man prestera på topp bör en sådan överbelastningsperiod ske lagom lång tid innan målet. Mellan 2 till 6 veckor är lagom beroende på hur lång överbelastningen är, och hur snabbt man återhämta sig från den typen av träning.

Principen har även betydelse för hur sista veckan innan ett viktigt lopp bör utformas. De allra flesta reagerar bra på 1-2 tuffa pass ungefär 2-4 dagar innan loppet eftersom de då åtnjuter effekterna fullt ut på dagen D.

För personer som tränar regelbundet brukar vila eller lättare träning innebära att de behöver ett pass för att komma igång. Har man tränat stenhårt och sedan vilat några dagar brukar det vara en bra idé att dagen innan den stora utmaningen köra ett pass som innehåller lite lagom mycket högintensiva övningar. Det kan variera från ett par lättare fartökningar till att faktiskt köra sig rätt trött.

Det viktiga att komma ihåg är att med rätt balans mellan träning och vila blir din arbetsmoral och kroppens lathet en vinnande kombination.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttiofyra med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!