Premiär för en ny Fuel EX från Trek | Bicycling.se
MTB

Premiär för en ny Fuel EX från Trek

15 aug 2019

Denna moderna klassikern till stighoj, Fuel EX, får sig nu en ordentlig makeover

Fuel Ex har genom åren gått igenom en hel drös med förändringar. Förra och den senaste versionen har varit och är en stighoj för den som varken vill ha en full enduro eller vill köra på en heldämpad XC cykel, utan en cykel på mitten, en sån där cykel som gör sig otroligt bra i Sverige och som passar vår varierande och ibland lite platta terräng. 

Kolfibervarianten av nya Fuel kommer nu med ett förvaringsfack i ramen där du kan stuva undan en hel drös med prylar, verktyg eller käk.

Den uppmärksamme märker kanske att det undre länkaget i bakdämparen på Fuel EX nu är historia, det som kallades Full Floater. Trek menar att prestandan är densamma och att ramen nu kan göras styvare. Att man byggt om länkaget gör att man nu får plats med däck på upp til 2.6". Vi blir ju dock nyfikna på varför full floater ens behövdes tidigare, men en ursäkt är att utvecklingen av moderna dämpare underlättar ramdesignen en smula.   

Det är fortfarande Treks RE:aktiv-dämpare som gäller. Vissa modeller har den ultraresponsiva RE:aktiv med Thru Shaft. Den främsta fördelen med Thru Shaft-teknik, om du frågar Trek och Penske som de utvecklade tekniken med, är reducerad friktion och att oljetrycket blir mer konstant jämfört med en mer traditionell dämpare. Trek menar att man får en mer responsiv dämpare som ger bättre kontakt med underlaget, mer kontroll alltså. Eller för att förenkla det ytterligare är de hårda när du trampar men mjuknar direkt när du stöter på ett hinder. Slaglängden fram är nu 140mm och geometrin mer progressiv. Gaffelvinkeln är 1 grad flackare och ligger nu på 66 grader. Sadelvinkel har justerats en grad åt andra hållet (nu 75 grader), allt för att göra den bättre när det ska klättras. Reachen är 10-20 mm längre, beroende på modell. 

 

Knock blocken finns kvar, så du sliper dra in reglagen på styret i ramen vid en krasch.

ABP (Active Braking Pivot) ser till att dämpningen är aktiv även när du bromsar.

Nya Fuel EX finns i storlekar från XS till XL med hjul i matchande storlekar. S och XS går att få i 27.5" och S till XL i  29". Stort plus till Trek från oss för att den kommer med 29" hjul i small men även för att den kommer i mellanstorleken ML, för dem som liksom är mellan storlekar. Lite kort har vi testat nya Fuel EX, inte tillräckligt för att ge ett seriöst och ordentligt utlåtande men tillräckligt för att kunna ge ett tveklöst ja på frågan om nya Fuel EX är bättre än föregångaren.   

Läs mer om nya Fuel EX här

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextionio med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!