Retro: `Tinker`Juarez - 40 år i sadeln | Bicycling.se
Cykelkultur

Retro: `Tinker`Juarez - 40 år i sadeln

26 jan 2014

En av de största mtb­-cyklisterna ge­nom tiderna. Och då menar vi inte tyngst eller längst. David `Tinker`Juarez började tävla redan 1974. Och är i allra högsta grad aktiv idag. Vad är Tinker för filur egentligen? Bicyclings före detta chefredaktör Kalle Bern träffade Juarez och hjälpte honom att köpa en chokladask till sin mamma.

Han väger in på lätta 64 kilo och har en cykelkarriär som är längre än de flesta kontorsarbetares hela yrkesliv. Och den karriären pågår än. Vi borde alla veta vem David Juarez är, men tyvärr är han bortglömd av många. Även om efternamnet låter bekant så är det få som känner till David. Om vi istället kallar honom för Tinker ringer nog fler klockor.

Anledningen att de flesta ändå glömmer bort honom i diskussioner om cykellegender är att han sällan gör särskilt mycket väsen av sig. Tinker cyklar snabbt, och det är allt han gör. Och köper presenter till sin mamma när han är ute och reser förstås. David "Tinker" Juarez påbörjade sin cykelkarriär 1974. De tre första åren tävlade han mestadels som amatör men 1977 – sexton år gammal– blev han professionell BMX-cyklist.

Tidigt i karriären var det bara BMX-racing som gällde, och på åttiotalet breddade han repertoaren rejält och började tävla i BMX-freestyle. 1980 utsåg den då ledande BMX-tidningen honom till "The King of skateparks". 1983 års VM-silver blev en av hans sista stora meriter på BMX. Efter drygt tio års framgångsrikt tävlande var det dags för Tinker att byta sport.

1986 hade han alltså avverkat ungefär ett genomsnittligt proffsliv – nära ett decennium på högsta nivå brukar de flesta vara nöjda med. Men istället för att vara nöjd byter Tinker till mountainbike. Delvis för att han älskar att cykla och är nyfiken på det nya, men kanske också för att kunna fortsätta att fajtas i toppen.

David `Tinker`Juarez någon gång under slutet av 80-talet. En rad intressanta detaljer: Tinkers Klein Attitude är utrustad med Campagnolos MTB-komponenter. En satsning som gick helsnett för Campa. Hjälmen är en svensk Etto dekaltrimmad med en PowerBar-klibba, en kombination som var snudd på ett måste om man gillade mountainbike 1990 i Sverige. Klein var för övrigt ett märke som fick många av oss frälsta mountainbikers i Sverige att andas tungt  Juarez tävlar på en väldigt tung växel, notera att han befinner sig på stora kedjehjulet framtill. Han var känd för att attackera uppförsbackar på en mycket tyngre växel än sina medtävlanden.  

De tre första åren med stora hjul går lite motigt. Det finns ännu inte några moun- tainbikeproffs på samma sätt som inom landsvägsporten eller BMX. Han tvivlar ett tag och hinner vara med och lansera dagsländan Formula one bicycle racing, och vinner en av de få tävlingarna som körs.

F1 på cykel läggs ner ungefär samtidigt som Juarez vinner sin först Norba-tävling på mountainbike 1989. Det är först då han får ett riktigt kontrakt. Han har också hunnit vara stjärnan i den första instruktionsfilmen för mountainbike.

Det är under nittiotalet som jag hör talas om David "Tinker" Juarez. I den sakta, men säkert sönderfallande amerikanska tidningen Mountainbike Action som jag lusläser i pojkrummet, är han en av de klarast lysande stjärnorna. Bilder på Tinker i den svenska Etto-hjälmen på sin Klein-cykel får mig att drömma om aluminium.

Tillsammans med Farmer John, Mr Hairball och The Lung är Tinker Juarez min bild av mountainbike på det tidiga nittiotalet. År 2000, 23 år efter att han blivit professionell cyklist, reser Tinker för andra gången till ett OS iklädd de amerikanska färgerna. Han placerar sig också i topp-tio på en världscupdeltävling i cross country.

Ändå är det samma år som han väljer att återigen byta inriktning på sitt cyklande. Cross country kräver att man är skitsnabb i ungefär två timmar, och Tinker känner att han blivit för gammal för det tempot. Efter OS i Sydney siktar han istället mot toppen i de riktigt långa tävlingarna.

24-timmarslopp har blivit stort i USA, och det är en gren där åldern inte lika tydligt blir en begränsning. Det första världsmästerskapet i dygnscykling går åt skogen. Han går ut för hårt och John Stamstad som vunnit året innan nöter sig sakta ikapp tills Juarez bryter. Men efter den läxan har han nästan vunnit allt han kört i ultradistans.

Jag träffar Tinker hösten 2004 i Martigny – en liten schweizisk by som mest är känd för att ligga nedanför Verbier. Dagen innan har han blivit tvungen att bryta långloppet Grand Raid. När han och de övriga i tätgruppen nådde första passet över 3 000 meters höjd hade det nämligen hunnit snöa nästan en halvmeter från det att starten gått, och rejält nedkylda hade cyklisterna blivit hämtade med helikopter.

På hotellet frågar Tinker lite försiktigt om någon kan hjälpa honom att hitta till en chokladaffär i byn. Då jag varit i Martigny en hel del på väg till och från Verbier erbjuder jag mig själv som guide. När vi jagar runt efter choklad som mamma Juarez ska få som en present från Europa, förstår jag vad det är som gör Tinker speciell. Och vad som fått honom att faktiskt vara yrkescyklist i 36 år.

När många andra försöker förlänga sin karriär genom att köra på bakhjulet i en TV-serie, eller genom att sätta sitt namn på en cykelram, så har Tinker bara fortsatt med han gillar och kan bäst. Att cykla. Snabbt och snyggt. Och när åldern gör sig påmind hittar han bara en ny gren där han kan vara snabbast igen.

Precis innan han fyllde 50 gjorde han comeback i XCO, grenen han lämnade efter OS i Sydney. Och när han anmälde sig till Masters-VM var det inte för att ställa upp, göra sitt bästa och vara nöjd med det. Tinker var där för att köra ifrån de andra gubbarna. Det gjorde han också. Liksom att köpa nya presenter till sin mamma.

Tinker håller numera hus på sin blogg där han beskriver sin vardag och äventyr sett från cykelsadeln.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtiosex med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!