Ring klocka ring! | Bicycling.se
Cykelkultur / Pendlar - Vinterhojj

Ring klocka ring!

16 jan 2014

Den börjar allt mer användas av tränande cyklister och en del tävlingar kräver en sådan, liksom Sveriges lag. Men ringklockans roll och funktion kan ifrågasättas. Och frågan vi ställer oss är om den mest blivit en svensk konfliktdesigns-konstruktion för pendelcyklister. Bicyclings Krister Isaksson penetrerar pendlingspolitik och produkten som säger pling-pling.

Pling pling, pling pling, pling pling, pling pling.

Jag skulle kunna fylla hela sidan med detta. Det är nämligen så min cykelpendling till och från arbetet ser ut. Ett mer eller mindre konstant plingande med ringklockan för att kunna ta mig fram.

Jag har 13 kilometers cykelresa till min arbetsplats. I stort sett hela den färden går på så kallade gemensamma gång- och cykelvägar. Detta innebär att jag delar min färdväg med gående, barn, hundar, barnvagnar, permobiler, rullstolar, bussresenärer på hållplatser och ibland till och med hästar. Ofta på vägar som är alldeles för smala för att hantera antalet trafikanter som trafikerar desamma Eller så är de dimensionerade för att vi ska gå och cykla på led och aldrig bredvid varandra.

När jag sedan använder ringklockan kan jag få de mest skilda reaktioner.

En del vänder sig bara om, tittar på mig men flyttar inte på sig. Är det två personer som går i bredd är det inte helt ovanligt att de byter plats med varandra. Det är hundägare som förtvivlat försöker få ordning på sitt flexikoppel samtidigt som hunden är på andra sidan cykelvägen och kopplet löper tvärs över hela banan.

Ofta uteblir reaktionen helt och hållet eftersom många går omkring med hörlurar i öronen. En del skäller ut mig för att jag ringer på dem och andra skäller när jag inte använder ringklockan.

– Om systemet inte tar hand om mig på ett bra sätt – om jag inte vägleds och får hjälp på min färd med funktionella och säkra lösningar – så måste jag ju lösa det själv. Och att tvingas lösa det själv blir sällan särskilt bra för kollektivet. 

Krister Isaksson

Kort sagt – allt jag gör är fel. Med ett sådant här system så kan jag inte låta bli att undra varför vi inte lika gärna får cykla på gångbanor, för vad är egentligen den stora skillnaden? Det är inte så konstigt att en del cyklister faktiskt också gör det. Ibland ses jag enligt trafiksystemet som gående, ibland är jag mer att liknas vid en bilist och ofta struntar systemet fullständigt i cykeltrafik.

Vad man inte får glömma bort är att infrastruktur i mångt och mycket är kommunikation. Den talar med all tydlighet om vilket trafikslag som prioriteras, vilket trafikslag som ska ha rätt till väg, vad jag förväntas använda för färdsätt och så vidare.

Så vad kan vi då förvänta oss om det är urusel cykelinfrastruktur?

Vi uppmanas att cykla av riksdag och regering, av Trafikverket och av många av landets kommuner, och sedan börjar många cykla i detta urusla system. Min slutsats är att dålig infrastruktur leder till dåligt beteende.

Om systemet inte tar hand om mig på ett bra sätt – om jag inte vägleds och får hjälp på min färd med funktionella och säkra lösningar – så måste jag ju lösa det själv. Och att tvingas lösa det själv blir sällan särskilt bra för kollektivet.

Det som fascinerar mig är att lagstiftaren, alltså ytterst vår riksdag – och i detta fall med god hjälp av Trafikverket och Transportstyrelsen – uppenbarligen har en mycket god insikt och kunskap om förhållandena för cyklister.

Det finns ju nämligen krav på att en cykel ska vara utrustad med ringklocka.

Detta är inte för att plinga bort alla bilister som kör och parkerar på cykelbanor och cykelfält, utan för att göra gående uppmärksamma på vår existens och vår önskan om att få passera.

 Ringklocka. Orsak till irritation. Och samförstånd?

Svensk konfliktdesign

Tänk er att motsvarande förhållande rådde för biltrafiken.

Går det ens att föreställa sig? Ett evigt tutande, inbromsande, väjande och kryssande med bilen mellan gående, barn och hundar. Vi skulle aldrig acceptera dessa förhållanden för biltrafiken.

Restid, framkomlighet och komfort är uppenbarligen inte så viktigt för cyklister. Vi mäts och bedöms inte efter samma måttstock som bil- och kollektivtrafik. Efterkrigstidens syn på cykeln som lek- och rekreationsredskap lever i allra högsta grad kvar ännu i dessa dagar.

Vi är inget annat än leksakstrafikanter som alltid kan ta det lite lugnt.

Så den infrastruktur där statsmakten och flertalet kommuner ivrigt uppmanar oss att utföra våra arbetsresor och cykeltransporter på är översköljda av framkomlighetsproblem, fördröjningar, daglig irritation och incidenter. En stor del av detta beror på en helt undermålig infrastruktur för ändamålet.

En utformning som varken uppskattas av gående eller cyklister. Ett system som inte verkar för ett ökat och attraktivt cyklande, och som verkligen inte gör cykeln till ett konkurrenskraftigt alternativ. Det är heller inte tryggt och attraktivt för gående.

Så jag undrar varför denna lösning fortfarande används och för vem? Det är inte lösningar du finner i de stora cykelländerna där utgångsläget är att separera gående och cyklister.

Jag kallar det svensk konfliktdesign.

Vad tycker du om svensk infrastruktur för cyklister? Gör politikerna tillräckligt? Är ringklockan ett gulligt sätt att säga "Ur vägen!"? Kommentera gärna nedan.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugosju med siffror i fältet här

Kommentarer


2017-07-06 09:56   Trafikant som gärna går

I Italien tutar du hela tiden när du kör bil för att inte tala om Indien :) Jag som bott i Holland upplevde aldrig ett sådant plingande som i Sverige, i städer. Men så cyklar man sällan på trottoarer i Holland och cykelbanorna mellan byar och städer är breda. I städer cyklar man på gatan med samma regler som biltrafiken. Cyklisterna är många men sällan så stressade .

 

2016-04-08 12:53   Velo Derailleur

Du missade en sak. Det här fungerade någorlunda bra innan lagen gav alla väjningsplikt mot gångare. Efter det gick allt käpprätt åt helvete med smartfånens hjälp.

 

2016-04-05 22:13   Per Viberg

Snälla, plinga innan ni cyklar om mig när jag cyklar på en smal cykelbana, eller om ni vill köra om mig när jag står stilla vid en korsning.

När jag cyklar så har jag inte ögon i nacken, och jag hör definitivt inte att ni kommer i stadstrafik. Om jag inte vet att du kommer och råkar vingla, eller svänger ut lite för att undvika ett hål i vägbanan, då kommer vi att armkroka, och du att ramla ut i vägfältet för bilarna och därmed riskera att bli överkörd.

Desutom, kör alltid om på vänster sida, inte höger. De flesta sätter ned höger fot när jag stannar cykel inför korsning och lutar därför cykeln aningen åt höger. Om du kommer swishande förbi på de få decimterna mellan min fot och trottoarkanten (eller en bil) så kör du antingen över min fot, krokar in i mitt styre, eller fångar backspegeln på bilen. När det sedan blir grönt för bilarna så får du hoppas att de sett dig falla. Lastbilen/bussen har iaf. definitivt inte sett dig, då är det kört i vilket fall som. Tro mig, jag har kört lastbil, cyklar är osynliga om de befinner sig på höger sida om lastbilen vid fronten (som alltid vid korsningar). Se där, det mesta jag lärt mig efter att cyklat i stadstrafik sen 20 år tillbaka.

och kom ihåg att plinga innan omkörning nu! :)

 

2015-03-25 10:44   Aliide

JoFo,

+100

 

2015-03-25 10:35   Aliide

Har varit med om de mest idotiska kommentarer på gc, bästa var väl "Tror ni det här är en cykelbana!" (ett mindre sällskap gående i mitten, ser mig flyttar sig lite i sidled, jag ser mötet, som i sin tur med en hårsmån och ett rop lyckas att inte köra på tanterna och gubbarna).

Ofta får man väl annars höra, efter att man plingat hur många ggr som helst från olika avstånd "Men du kunde väl ha plingat!" Ska man verkligen behöva tuta med hur många decibel som helst? Ska man behöva lägga ner hundratals kronor på en ringlocka?

 

2014-08-25 10:52   JoFo

Ring klocka ring... för gemensamma gång/cykelvägar... ring klocka ring... till stadens kommun och tekniska kontor som ritar cykel/gångvägar och gör om samma misstag varje gång dom ritar ny... Ring klocka ring... till den arkitekt som vågar se utanför sitt egna rum... ring klocka ring... till dig som blickar vidare, utanför vårt land för att få nya ideer om hur moderna cykelvägar ser ut... Ring in det nya (cykelvägar med nivåskillnad till gångbana, med skiljepelare mot vägbana).

 

2014-04-28 13:37   Sir Abdi

"Restid, framkomlighet och komfort är uppenbarligen inte så viktigt för cyklister. "

Restiden och framkomligheten påverkas alltid av antalet trafikanter oavsett färdmedel. Komforten... Ja, om man från komfort i form av fotriktiga skor, mjukare sadel, bättre vadderade byxor eller stolsvärme etc. har jag svårt att se nån större skillnad här heller. Att inte alltid kunna färdas så fort som man önskar eller får drabbar alla trfikslag.

Bil: Ofta länge stillastående sådana i rusningstrafik. (Sen varför det heter rusningstrafik när allt står stilla kan man diskutera en annan gång)
Dessutom måste man vara uppmärksam på arroganta gångtrafikanter och cyklister.

Gående: Längs de större gångstråken måste man kryssa mellan rullatorer, barnvagnar, hundar och pappskallar som stannat mitt i vägen för att prata. Svårt att hålla tempo och flyt i stegen. Samtidigt ska man försöka hålla koll på cyklister som cyklar där de inte får eller som håller för hög fart på de gemensamma banorna. Dessutom kan man aldrig vara säker på framförarna av fördon stannar vid obevakade övergångsställen. Vid övervakade övergångställen är det inte ovanligt att någon sopa med Tour de France-drömmar blåser på i 180 trots att de ska stanna vid rött. I rulltrappor och på rullband har inte alla förstått att det är "Till höger står man, till vänster går man" som gäller.

Cykel: Cykelköer har jag aldrig sett, om man inte räknar in cykellopp. Man måste sänka hastigheten för att undvika kollision med gångtrafikanter, hundar, barn och långsamma pensionärer. Många gångtrafikanter respekterar inte cykelbanor utan knallar på där de inte ska. Man kan aldrig vara säker på att bilisterna har uppmärsammat att man kommer farande på insidan när denne ska genomföra en högersväng, gärna utan blinkers.

 

2014-04-28 09:12   Sterner

Om folk bara kunde lära sig att gå till vänster och cykla till höger, även på gång/cykelbanor. Det underlättar mer än vad man kan tro.
Går du till vänster slipper du att cyklisterna stryker tätt intill dig, då de cyklar på högersidan. Möter du en cyklist, är det mycket lättare att få ögon kontakt och snabbare väjer för långsammare.

Läste i en av min mammas veckotidningar om en dam som ondgjorde sig över cyklister som kom i hög hastighet och strök tätt intill när de körde om bakifrån, och jag bara tänkte "Hon går säkert på högersidan".

Ofta är folk så otroligt inne på att gå till höger att de till och med går upp i snödrivor då jag håller min vänsterkant när jag går.

 

2014-03-25 15:45   Sommarcyklisten

Ah! Ringklockan och dess användning. Det brukar förekomma ilskna insändare om att vi cyklister alltid ska plinga när vi passerar en gående (som gående vill jag slippa plinget annat än om jag är i vägen och bör flytta på mig).

Reaktionerna på plingandet varierar, men oftast skvätter fotgängare över fr gångbana till cykelbana och cyklister som man klingat på eftersom man vill kunna passera på ett säkert sätt håller inte sällan ut till VÄNSTER: det gäller att ha bra bromsar och bättre reflexer. I höstas var jag nära (som i ett ensiffrigt antal centimetrar) från att prejas i diket (bokstavligen) av en barnvagn: eftersom mamman gått mitt på gc-vägen till vänster om barnvagnen hade jag klingat (för dåligt med utrymme till vänster om mamman) varefter hon flyttat sig till bakom barnvagnen – puh! – för att genast snedda över gc-vägen (utan att se sig om förstås) – HELV ....!

Inte bara fotgängare: för nåt år sedan kom jag fatt ett gäng cyklister som plingade (för skojs skull) på varandra; mitt plingande drunknade i deras och jag lovsjöng Magura när en av dem gjorde en u-sväng mitt framför nosen på mig (utan att se sig om, förstås).

 

2014-03-25 03:23   Johan G

Det ni helt uppenbart missar är en lag att gångare åläggs att ha en keps med backspeglar på för att reagera med att dyka undan år rätt håll. :-)

 

2014-01-28 20:08   Patric de Boussard

En artikel man skulle vilja se i dagstidningarna så folk utan 2-hjulingar får läsa denna eminenta artikel.

 

2014-01-28 09:12   Richard Petersson

Håller med. En del kommuner i Stockholmsområdet fuskar också när man utökar cykelbanenätet. Man gör om tidigare trottoarer till gemensamma gång- och cykelbanor utan att göra annat än att måla några streck och symboler. Man sparar på så sätt pengar samtidigt som man kan skryta med att man satsar på cykling. Fult, snålt och farligt.

 

2014-01-28 09:01   Jan

Bra Bruce!

Tänk er att cykelbanor inte var uppfunna och en politiker idag föreslog att vi skulle blanda pendelcyklister och gående barnfamiljer på väldigt smala inspärrade vägar......vilket liv det skulle bli

 

2014-01-28 08:58   Micke Stenemyr

Bra skrivet! Kan bara hålla med.
Själv har jag efter 2 år fått axeln opererad efter att ha väjt för en fotgängare med lurar i öronen som klev ut framför mig (trots att jag "plingat " med ringklockan) och tyckte att jag höll avstånd till henne. Hon gick i samma riktning som mig PÅ CYKELBANAN trots en stor bred och folktom trottoar. Jiställetha cyklat på trottoaren istället.......

 

2014-01-28 08:58   Magnus

Bra synpunkter; det är svårt att göra alla nöjda. 20 års åretruntcyklande i Stockholm har lärt mig att helt enkelt inte ha bråttom där det inte går att cykla fortare (innerstan utgör inga bra Strava-segment). Själv använder jag sällan ringklockan, de som öht reagerar när man plingar brukar för det mesta hoppa åt sidan åt fel håll. Är jag på humör smyger jag i stället fram bakom ryggen på den gående och väser "Ursäkta..." med min vänligaste röst. Det brukar ha bättre effekt. Men som sagt, skilj cykelbanorna från gångbanorna, cykelfil i vägbanan är också ok, i vart fall när det är snöfritt, och är bättre än en smal delad gång-/cykelbana.

 

2014-01-25 15:40   Hans Bjerhag

Bra skrivet Krister. Instämmer i alla dina observationer och reflektioner. Det går inte en dag utan någon incident med fotgängare på min väg t/f jobbet.

I grunden tror jag att problemet är att alla inte uppfattar sig vara trafikanter. Särskilt fotgängare skulle jag vilja säga. Vem som helst kan utan någon som helst utbildning eller insikt i det intrikata trafiksystemet, ge sig ut i trafiken som fotgängare. Många gånger har jag funderat på om det inte vore så att våra politiker borde lagstifta om "körkort" för alla trafikanter innan de får ge sig utanför porten. Särskilt i större städer. Detsamma gäller även många cyklister, särskilt i Stockholm och andra större städer med bra kollektivtrafik, där frekvensen av körkortstagare i unga år är särskilt låg. Många cyklister har inte någon trafikutbildning. Ofta tar cyklister med sig det fotgängarbeteende de lärt sig från barnsben i staden.
Så i längden tror jag att, i kombination med infrastrukturåtgärder, det måste till utbildning, utbildning och åter utbildning av alla trafikanter. (En liten detalj skulle t.ex. vara att en fotgängare har ca tre steg på sig att komma undan när en cyklist pinglar - normalt höravstånd. Det innebär att vederbörande inte har tid att se sig om och få klarhet i vad det är som låter.)

 

2014-01-24 18:30   Larsa

Jo Bruse, det finns en cykelbana med gångförbud i Stockholm!
Trottoaren vid Berzeli Park mellan Norrmalmstorg och Nybroplan. Dock är den så oväntad och dåligt skyltad att det alltid dräller av folk där ändå.

 

2014-01-24 17:41   Sven-Erik

Tja, varför inte kräva att cyklister kör omkring med en koskälla runt halsen? Det om något vore väl gulligt?

Min erfarenhet är att vare sig ringklocka eller uppmaningar påverkar omgivningen i den av mig önskade riktningen. Möjligen stannar folk upp och vacklar fram och tillbaka över cykelbanan, så att det knappt går att köra förbi. Många ggr krävs ren trickcykling.

Jag ger för övrigt inte mycket för varken kombinerade gång- och cykelbanor eller så kallade separata cykelbanor. Vägar med vägren är bättre. Där håller sig de gående oftast undan. Det skall dock vara parkeringsförbud för bilarna.

 

2014-01-17 08:56   Jonas Th

Bra sammanfattning av cyklismens elände, och möjligheter.
Men vad betyder ett pling från en cyklist? Menar lagstiftaren något av följande?
A) Vik hädan du gående motorman, här kommer en cyklist som vill passera!
B) Undan pangschonärer och barn, jag måste fram!
C) Pass på, en cyklist vill passera!

För mig - alltid C).

 

2014-01-16 23:42   Andreas

@Johan Granlund

http://www.cyklistbloggen.se/2013/02/cyklister-betalar-ocksa-skatt/

 

2014-01-16 20:10   Johan Granlund

Ett svar på frågan "Varför" är nog att cyklister inte betalar de skatter som bilister betalar.
Det är dags att ompröva den synen, bl a eftersom cykling minskar behovet av att skövla bebyggelse osv för att ge plats för ännu fler bilar. Samt att cykling på välskötta välutformade cykelbanor är utmärkt för hälsa, nyttjar fossilfri energi för kortresandet. Ja ni har säkert massor av fler argument.
Men jag vill nog satsa min slant på att svaret är det nämnda, att många ser ett problem i att cyklister inte betalar lika mycket skatt.
Jag ser inte det problemet, men vi är ju olika...

 

2014-01-16 14:25   Krister Isaksson

Bruse, stort tack!

 

2014-01-16 14:24   Krister Isaksson

Jon, som sagt, bristande cykelinfra...

 

2014-01-16 14:23   Krister Isaksson

Tomas, Tack!

 

2014-01-16 13:49   Bruse Persson

Det var nog den bästa inlägget du skrivit!

Sammanfattningsvis så är det ju hål i huvudet att blanda fordon med gående, lekande barn, fikande pensionärer, lösspringande hundar osv.

Det där att vi behandlas som gående, ser vi på många "cykel"banor, de är mallade för gående, med tvära smala kurvor, stolpar som står nära och hindrar lutning i snäva kurvor os. Så det är som du säger, inte konstigt cyklister beter sig som gående: cykla mot rött och cykla till vänster.

Det finns ju inte en enda cykelbana i Stockholm! Vad än politikerna säger. Alla är GÅNG- och cykelbanor. Jag cyklar gärna på cykelbanor, men inte bland barn och pensionärer. För min och deras säkerhet.

 

2014-01-16 12:21   Jon Jogensjö

Jag tycker ändå ringklockan är bra som ett kompletterande verktyg, men i grunden behövs såklart infrastruktur som har hög framkomlighet. Då behövs smarta breda flerfiliga cykelbanor som saknas i stor utsträckning, och mycket annat som underlättar cykelpendling. En ringklocka ökar inte ytan eller framkomligheten på något sätt. Hur ringklockan funkar beror mest på användarna och "mottagarna". Jag kan plinga i god tid, sakta in, säga hej hej, le vänligt och vinka snällt. Det funkar ibland i gles trafik.
Fast om jag pendlar och det är många gående på kombinerad gång/cykelbana utan fysisk avskiljare, blir det ohållbart, jag har ofta plingat kontinuerligt längs vissa sträckor. Och då är det praktiskt omöjligt att le och vinka hela tiden. Jag behöver ha båda händerna på styret med full bromsberedskap på skivbromsarna fram och bak.

På trånga cykelbanor kan det vara bra mellan cyklande att plinga på varandra om man vill köra om.

 

2014-01-16 11:37   Tomas

Bra skrivet.
Den vanligaste och farligaste reaktionen är att personen som jag plingar på tar ett stort steg åt sidan utan att först se sig om för att se vad som är rätt reaktion. Brukar vara att flytta sig lite åt andra hållet eller bara bli medveten om att nu kommer en cyklist att passera nära.
Tomas

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!