Vilket är den bästa däckstypen för dig? | Bicycling.se
Prylar

Vilket är den bästa däckstypen för dig?

23 dec 2013

Vilken sorts cykeldäck är bäst för dig? Kanttråd, tub eller slanglöst? Vi går igenom de olika sorterna däck och dess för- och nackdelar.

Cykeldäck har, förutom den myriad av olika storlekar, bredder och TPI (Googla det), i stort sett alltid delats in i två olika kategorier. Kanttrådsdäck eller tubdäck. Sedan drygt tio år tillbaka har slanglösa däck (eller slanglösa lösningar om du är av den experimentella typen) också sällat sig till de två andra sorterna av däck. 

Har du precis funnit tjusningen i cykelsporten eller mest har cyklat mountainbike, så är måhända tubdäck en ny bekantskap. Bara sättet som man monterar de på bidrar en smula till mystiken. Man klistrar dem helt sonika på fälgen. Och det är av vikt att det görs rätt. Annars riskerar man att däcket korvar av fälgen när du tar en snäv kurva. 

Kanttrådsdäck   

Kanttrådsdäck är den vanligaste typen av däck. Den har en tråd av stål eller kevlar (i vikbara däck) som hakas i fälgens kant. När den lösa innerslangen fylls med luft håller den samtidigt däcket på plats. Innerslang kräver oftast ett fälgband som förhindrar att slangen kläms (och punkteras) mot fälgens ekerhål.

Fördelar

+ Enkelt och billigt att byta (eller laga) slang vid punktering.

+ Lätt att byta däck beroende på underlag och väderlek eller inför tävling.

+ Enkelt att underhålla.

+ Mycket stort urval av däck och slangar för träning, tävling, enduro, crosscountry, downhill eller enduro.

Nackdelar

– Något tyngre totalvikt än tubdäcksystem (medräknat fälgens vikt).

– Generellt något högre rullmotstånd jämfört med tubdäck i motsvarande kvalitet.

– Vid punktering finns risk att däcket lossnar från fälgen.

– Större risk för genomslagspunktering jämfört med tubdäck. Slangen kan lättare klämmas sönder mellan underlaget och fälgen om man kör ner i ett hål eller på en kant.

Tubdäck

Tubdäcket består av både ytterdäck och innerslang i en helt försluten enhet, som sedan limmas eller tejpas fast på en särskild tubdäcksfälg. Fälgar för kanttrådsdäck fungerar alltså inte. Vanligast för tävlingscykling på landsväg och cykelcross.

Det fanns enstaka tubdäck och fälgar för mountainbike för 20 år sedan, då utan att få något vidare fäste på marknaden. Men de senaste åren har en del elitcyklister på hög internationell nivå anammat tubdäck för MTB igen. Nino Schürter är ett exempel.  

Fördelar

+ Lättare totalvikt (inräknat fälgen) innebär en lägre roterande massa jämfört med kanttråd.

+ Mjukare gång och ofta något bättre rullmotståndsvärden än motsvarande kanttrådsdäck.

+ Vid punktering kan man cykla vidare (även om man riskerar att skada fälgen) i måttlig fart, vilket kan vara avgörande i en tävlingssituation.

+ Mindre risk för genomslagspunkteringar (se nackdelar kanttråd).

Nackdelar

– Dyra punkteringar då man ofta får byta hela däcket om punkalagningsprayen inte funkar.

– Krångligare att byta däck.

– Däcket kan lossna från fälgen vid snedbelastning i kurvor om de är dåligt monterade. Alltså limmade.

– Kräver mer underhåll då lim eller tejp torkar ut och försvagas över tid.

– Ett helt reservdäck bör tas med på träningspasset om man inte vill åka taxi hem.

Tubelessdäck

Tubeless är ett lufttätt kanttrådsdäck utan innerslang för montering på en särskild lufttätad kanttrådsfälg. Däck och fälg utgör därmed en lufttät enhet så att man inte behöver en innerslang. Populärt för mountainbike och börjar bli intressant även för landsväg och cykelcross.

Fördelar

+ Kan köras med lägre lufttryck för mer komfort och bättre grepp.

+ Lägre rullmotstånd i teorin då innerslang saknas.

+ Säkrare vid punkteringar då det sitter bättre på fälgen och inte lossnar lika lätt som vanliga kanttrådsdäck.

+ Kan monteras med innerslang vid behov.

Nackdelar

– Dåligt urval däck för landsväg och cykelcross än så länge.

– Kräver särskilda fälgar eller en särskild sorts tätningsvätska.

– Däcken kan vara svåra att kränga på och av fälgen.

Kör du slanglösa däck? Hur funkar det? Kommentera gärna nedan. 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttio med siffror i fältet här

Kommentarer


2013-12-27 14:05   Stefan

Hej på er,

Sedan augusti så har jag kört MTB med slanglösa däck. Det har funkat helt utan problem. Håller luften. Väger mindre. Har fått en del genomslag utan problem. Skönt med mindre luft, bättre komfort och fart. För hårt pumpade däck kostar mycket energi.

 

2013-12-24 23:09   Kalle

Jonatan: det tror jag skulle vara till och med farligt. Tubfälgar är mycket grundare. Du kan knappast tvinga tuben över kanten på kanttrådsfälg och limma den bra. Vad skulle vitsen vara med den kombinationen? Däremot kan du köra tubeless och minska rullmotstånd med ökad komfort.

 

2013-12-24 22:53   jonatan

Fast visst fungerar det med tub på kanttrådsfälgar? Högt tryck så har jag hört att de inte ska ta sig ur "rännan"

 

2013-12-24 17:37   Kalle

Traditionsenligt blev det Ginstleden från Varberg till Göteborg på Julafton. Underbar julklapp: kuling från syd med stormbyar; har aldrig kört så fort. Efter 2 mil kom punkan på det nya framdäcket ... f*n! Det sprutade gul sörja 1 meter rakt upp i över 40 km/h. Jag var övertygat att det är helkört! Rullade sakta 1 km och var beredd att offra en kolsyrepatron – men det behövdes inte! Trycket var helt OK för att fortsätta 6 mil hem utan problem. (Ni som inte kör slanglöst: man fyller i däcket 30–40 ml punka-gucka som skall kunna täta eventuella hål. Det funkade perfekt.)

 

2013-12-23 17:30   Kalle

Har kört slanglöst på racer halva säsongen, c:a 4 000 km. En gång slanglöst = aldrig annat! Bytte i fredags till helt nya i preventivt syfte; nu när det är massor av grus, mörkt och ofta vått, är det inte så kul att greja med punka i kylan. Har kört ZX tubeless, nu mera Schwalbe One.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!