Så maxar du tiden inne -Del 1 | Bicycling.se
Träning

Så maxar du tiden inne -Del 1

1 dec 2018

Av någon outgrundlig anledning har många fått för sig att trainer är utrikiska för ”tråkigt”. Den här typen av fake news underminerar den tillfredsställelse och träningseffekt som väl genomförd stationär cykelträning inomhus kan ge.

 Tricket för att motiveras av nästan vad som helst är tydliga mål och enkla rutiner. Vi ska därför ge några handfasta tips och även förslag på pass som ökar chanserna att nå stationär cykelnirvana.

1.Mål

Till att börja med bör du ha ett kort utvecklingssamtal med dig själv för att ta reda på vad du egentligen vill med ditt cyklande. Identifiera de saker som träffar mitt i hjärtat. Det som gör att du brinner för att gång efter annan köra dig helt slut utan att komma någon vart sittandes hemma mellan handfatet och badkaret. Detta eller dessa mål ska helst även omvandlas till målbilder som du lever dig in i under passet. I ditt medvetande ÄR du i den där backen, passerar mållinjen på tiden du drömmer om eller får polarna att stånkande och stönandes släppa ditt hjul. De som lyckas skapa ett rikt inre liv som de kan plocka fram i samma stund som de grenslar cykeln brukar sällan ha tråkigt. Det kräver dock ett visst mått av fantasi och en stor slev barnasinne.

Hur mycket ytterligare yttre stimuli som är lämpligt utöver den egna mentala inspirationsföreläsningen är mycket individuellt. Vissa trivs bäst med att bara tömma huvudet och stirra på en blå tejpbit på en vit vägg. Monoton och okomplicerad fysisk aktivitet är en dokumenterat effektiv form av meditation och mental återhämtning. Andra tycker det är roligare när det händer saker, när man simulerar utomhuscykling utomhus eller kan interagera med andra cyklister. I sin enklaste form behöver det här inte vara mer än att ha en eller ett par spellistor med musik som du vet får dig att komma i stämning. Det sker dock en enorm utveckling just nu gällande mer eller mindre styrd, interaktiv och virtuell stationär cykling. Några exempel är 3LC, Bkool, Sufferfest, Trainerroad och Zwift.

2.Rutiner

Hur motiverade vi än är så beter vi människor oss ofta som vatten och tar den lättaste vägen. Chanserna att vi ska göra någonting, åtminstone med långsiktig regelbundenhet, är omvänt proportionerligt med den friktion som då uppstår i våra liv. Allt som krånglar till förhållandet till din stationära cykel kommer därför obönhörligt att minska er kvalitetstid tillsammans.

Helst ska platsen du tränar på vara densamma och permanent iordningställd så att det inte krävs något plock och fix för att komma igång varje gång. Cykeln står redan där med en fläkt framför sig, det är bara att koppla in mobilen i högtalarna, fylla flaskan och ta fram en ny handduk ur skåpet att torka svett med. 

Det kan förstås vara lite soft och spontant att bestämma sig för när och vad man ska träna på uppstuds från dag till dag. För de allra flesta krävs dock fasta tider och bestämda pass för att träningen ska bli av med den regelbundenhet som ger resultat. De flesta orkar inte lägga mental energi på att uppfinna något så fort de ska träna. Att ha en patenterad veckorutin för träningen minskar friktionen rejält och gör att det bara är att genomföra istället för att utvärdera sina alternativ. Det spelar inte så stor roll om det är tidiga mornar, sena kvällar eller korta lunchpass. Så länge du vet när träningen ska ske och bara behöver dyka upp för att riva av passet.

3.Träningen

Under den här perioden på året gör många cyklister klokt i att ha fokus på att träna sitt syreupptag, öva upp sin trampteknik och hålla en hög trampfrekvens.

Hur mycket tid som finns till förfogande för träning och hur tuff träning man vill köra är normalt sett avgörande för valet av pass. Passen här är 20, 40 och 60 minuter långa. Istället för att styra träningen med hjälp av puls eller effekt lägger vi här fokus på hur ansträngande passet som helhet blir om du utför de intervaller och övningar som ingår. För varje tidslängd finns ett pass som ska vara lätt och ett som du kan göra så tufft som du har lust med för dagen.

3 snabba pass

                                                                        

                                                                         

                                                                       

Lycka till med träningen!

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittioåtta med siffror i fältet här

Kommentarer


2018-12-07 20:46   roger2

Snärtigt skrivet!

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!