Så reagerar kroppen när du tränar i kyla | Bicycling.se
Träning

Så reagerar kroppen när du tränar i kyla

13 okt 2017

Även om alternativ träning har sin plats under vintern, är det bra om stapelvaran för cyklister är just cykling. Utomhus alltså. Så här fungerar din kropp när du tränar i kyla.

Vintern är (snart) här.

Det är många cyklister som suckar lite uppgivet så här års, parkerar sig själv och sin ändalykt i soffan och cykeln i källaren och lägger ner det här med cykling tills snön byts ut mot vitsippor på vårkanten.

Men du kan vinna mycket på att hålla igång benen även på vintern, för att slippa starta om från noll när nästa säsong kör igång. Och vinter­cykling behöver inte vara en pina. Tänk hög, krispig luft, en aning frost på marken och ödsliga skogs­stigar...

Men det krävs lite kunskap och förberedelser för att inte förstö­ra upplevelsen. Fötter kalla som is­pinnar och stela händer gör annars varje växling till en kamp mellan hjärna och fingrar. Och får dig att längta till TV-soffan och en skål med friterade snickers.

Kalla fakta

Minusgrader är minus för prestation: Kroppen presterar generellt sämre i kyla, vilket de flesta förmodligen har upplevt. Både högintensivt arbete och mer uthållighetsinriktade pre­stationer blir sämre vid kallt väder. Är det så kallt att kärntemperaturen – det vill säga den inre temperaturen i kroppen – sjunker, blir arbetet ock­så mer anaerobt.

Mjölksyra tidigare: Anaerobt arbete är ett fint namn för när kroppen tvingas jobba utan syre, vilket betyder mer mjölksyra. Om man är nerkyld blir följden att man får syra i benen tidigare än normalt.

Akta dig för kall-astma: Även andningen får jobba extra vid kallt väder. Ventilationen, det vill säga mängden luft man an­das in per minut, ökar vilket kan innebära problem för de som har känsliga luftrör. Dessutom kan den kalla luften i sig reta luftvägarna. Risken för ansträngningsutlöst ast­ma ökar kraftigt vid kall väderlek och speciellt utsatta är förstås de som redan har problem med luftrö­ren, till exempel astmatiker.

Anpassa träningen: För den som känner av luftvägar­na när det är kallt ute är det viktigt att värma upp ordentligt, det brukar minska besvären. Man kan också be­höva anpassa tempot genom att dra ner lite på intensiteten eller köra kortare intervaller för att minska symtomen. Det finns läkemedel som kan lindra, både förebyggande och som används vid själva astmaan­fallet. Har du mycket besvär så prata med en läkare om eventuell medici­nering. Eller så använder du en värmeväxlare - den gör ett effektivt arbete i syfte att värma och fukta inandningsluften.

Mer energi

Mer ved i ugnen: Det går åt energi för att hålla rätt temperatur i kroppen. Eftersom minsta ändring i kroppstemperatu­ren är ett hot mot överlevnaden sät­ter kroppen in alla resurser för att behålla värmen när den utsätts för kyla. Detta sker framförallt genom tre olika mekanismer:

- Kalla händer och fötter: Steg ett är att dra ihop de små blodkärlen längst bort från hjärtat, det vill säga i hän­der och fötter, och på så sätt minska exponeringen för kyla. Eftersom blodkärlen här ligger nära hudytan, förlorar man mycket värme genom dessa kärl. Genom att stänga av det blodflödet minskas den kylande ef­fekten.

- Hutter: Nästa åtgärd i kampen mot kylan är att huttra. Man börjar skaka när huden blir så kall att temperaturen understiger "huttrings­tröskeln". Detta sker helt automatiskt och kan inte påverkas av viljan. Skakning­arna är ett sätt för kroppen att gene­rera värme utan att förbruka alltför mycket energi. Vid vanligt kroppsar­bete omvandlas upp till 80 procent av den producerade energin till vär­me. Genom att generera små, små skakningar sparar kroppen på den värdefulla energin genom att utföra ett mycket litet fysiskt arbete, men ändå producera värme som kommer kroppen tillgodo och bromsar ned­ kylningen.

- Adrenalin värmer dig: Åtgärd nummer tre i kroppens desperata försök att förhindra ned­kylning, är att mobilisera extra bränsle för att hålla uppe värmen. Kroppen ser till att ta av sparade energiförråd genom att frisläppa hormonerna adrenalin och norad­renalin. Dessa gör att lagrade kolhy­drater kommer ut i blodbanan där de kan användas som snabb­energi av kroppen. 

Håll huvudet kallt, på rätt sätt alltså

Det är lite knepigt att hålla kylan på avstånd som cyklist, eftersom man är extra utsatt för väder och vind på cykeln. Fartvinden kyler, man rör inte tårna speciellt mycket och hän­derna har en vindutsatt position på styret. Går det riktigt långt kan man drabbas av hypotermi, vilket helt enkelt betyder kraftig nedkyl­ning.

Skakar du som ett asplöv?: Börjar du huttra okontrolle­rat, sluddra, bli trött och klumpig i rörelserna och få svårt att röra fing­rarna kan du vara drabbad. Då är det in och värma upp sig med det sna­raste som gäller - hypotermi är inte att leka med!

Klä dig rätt!: Men så långt ska det inte behöva gå. Det finns en hel del man kan göra för att hålla värmen uppe och kunna njuta av cykelrundan. Det viktigaste är att klä sig rätt.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtiofyra med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!