Så syns du i mörkret! | Bicycling.se
Cykelkultur / Pendlar - Vinterhojj

Så syns du i mörkret!

2 feb 2016

Vår husexpert på vardagscykling Krister Isaksson, har koll på det här med cykling i mörker. Vad säger lagen om cykling i mörker och är din cykel utrustad med rätt belysning och reflexer?

När man cyklar i trafiken under den mörka delen av dygnet, är det mycket viktigt att vara synlig både fram- och bakifrån, såväl som från sidorna. Vi skiljer mellan passiv och aktiv belysning. Den passiva består av en rad reflexer, fastsatta både på dina kläder och utrustning såväl som monterade på din cykel. Dessa reflekterar ljus och blir därför synliga först när de blir belysta.

Den aktiva belysningen består av en lykta riktad framåt som skall lysa med ett fast, vitt sken och en bakre lykta som lyser rött, antingen med fast eller blinkande sken. Dessa drivs av batterier eller en generator och lyser på egen hand.

Tillsammans ger de passiva- och aktiva ljussystemen en god synlighet under mörka förhållanden. Använd därför alltid färska reflexer och bra belysning för att öka din visuella profil kvälls- och nattetid. Denna utrustning och ett tydligt agerande från din sida gör att bilister har mycket lättare att upptäcka dig och framförallt, upptäcker dig på ett större avstånd.

Vad säger lagen? 

Kraven på belysning och reflexer gäller enbart när du färdas i mörker.Om du cyklar dagtid gäller alltså inte kraven. Med "mörker" menas den mörka delen av dygnet, från skymning till gryning. Under den tiden ska man alltså ha fungerande belysning och reflexer på cykeln. 

Cykeln ska vid färd i mörker ha:

1. Strålkastare framtill som lyser med vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på ett säkert sätt, eller tydligt kan ses på ett avstånd av 300 meter.

2. En lykta bak som visar rött ljus och tydligt kan ses på ett avstånd av 300 meter. Från den andra maj 2008 är blinkande baklyktor godkända om det sker med minst 200 blinkningar per minut.

3. Vit reflex framtill. Röd reflex baktill. Vit eller orange reflex åt sidan, dessa får gärna vara monterade på hjulen. Cyklar du med kärra ska den ha minst en röd reflex bakåt eller ett bakljus som visar rött ljus.

Jämför synligheten hos denna cyklist som bär en reflexväst, reflexer och belysning.

Belysning

I stadstrafik är strålkastarens viktigaste uppgift att du ska bli sedd. Det finns i dag mängder av olika belysningssystem till olika priser och de drivs med antingen generator, batteri eller magnetisk induktion. Den stora fördelen med de magnetiska belysningarna är att de lyser dag som natt, är fast monterade så man inte glömmer dem, att man inte är beroende av batteri och att de inte ger något motstånd jämfört med generatordriven belysning.

1. Belysningen ska tåla att cykla i ur och skur med. Silvas belysningar är till exempel märkt enligt IPX 6-standarden som garanterar att produkten möter specifika krav avseende motståndskraft mot stötar och väta. 

2. Forskning från Ålborgs Universitet visar att en lysande strålkastare även förbättrar trafiksäkerheten dagtid för cyklister. Vilket kanske inte är så konstigt, vi har länge haft krav på tänt halvljus för biltrafiken just av denna anledning.

3. Undvik den däckdrivna generatorn. De har ibland en tendens att slira mot däcket på grund av snö eller väta. Generatorns rulltrissa sliter också på däcket och har ett högre motstånd än en navgenerator. Dessutom slutar de flesta generatorbelysningar att lysa när du står stilla, till exempel vid ett rödljus, vilket leder till sämre synbarhet. 

Däremot är moderna navbaserade generatorer betydligt mer effektiva jämfört med de äldre, däcksdrivna. En del generatorsystem lagrar ström så att lamporna fortsätter att lysa när du står still, exempelvis vid ett rödljus - men då med betydligt mindre effekt.  

4. Är belysningen batteridriven och du ofta cyklar i mörker, är det värt att satsa på laddningsbara batterier samt att välja en lampa som är lätt och funktionell att hantera.

5. Se till att fram- och baklyktan släpper ut ljus åt sidorna. Lita alltså inte enbart på sidoreflexerna, som är passiva ljuskällor, för att göra dig synlig. 

6. Ska baklyktan sprida fast eller blinkade ljus? Den forskning som gjorts på området visar inte på något entydigt svar för om det ena är mer synligt än det andra. En del cyklister väljer att ha två bakåtriktade lyktor med rött ljus. En med fast sken och den andra blinkande.

Vart tog han vägen? 

Reflexer

1. Bär du reflexer så blir du synlig i bilisternas strålkastarsken på bortåt 120 meters avstånd. Jämför denna siffra med om du istället skulle cykla i mörka kläder och utan reflexer. Då blir du synlig först på 30 meter. En avsevärd skillnad i avstånd och reaktionstid.

2. Reflexerna är mest synliga om de är placerade lågt och bärs och monteras på rörliga delar av kropp och cykel. Bär därför reflexband runt hand- och fotleder. De runt handlederna ökar ju även synbarheten när du gör tecken för att svänga.

3. Ett annat alternativ är att använda en reflexväst. Reflexerna ska naturligtvis också vara av god kvalitet, så kontrollera att de är SIS- eller CE-märkt när du köper ny.

4. Och sist, men inte minst. Reflexer är färskvaror och tappar sin reflekterande förmåga över tid. Ta därför för vana att kontrollera skicket på alla de reflexer du använder och bär när du cyklar. Också de som är fastsydda på jackor, ryggsäckar och skor.

Var tydlig med dina avsikter i trafiken

Din säkerhet påverkas i mycket stor del av hur du agerar i trafiken. Att uppträda självsäkert och att våga ta plats är viktigt för att vi cyklister skall vara en självklar del av trafiken. 

1. Följ trafikreglerna. Det kan verka självklart, men om alla följer trafikreglerna så blir agerandet mellan bilburna trafikanter, fotgängare och cyklister så mycket lättare att förutse.

2. Använd cykelboxarna vid rödljus. Det vill säga den yta före en signalreglerad korsning och framför biltrafiken som reserverats för cyklister. Systemet med cykelbox ökar synbarheten hos cyklisterna för fordon som skall genomföra en högersväng.

3. Ge tecken. Ge tydliga handtecken när du skall genomföra en höger- eller vänstersväng. Eller kommer att stanna. Sträck ut armen ordentligt! 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttiosju med siffror i fältet här

Kommentarer


2016-02-22 18:38   (anonym)

Velo D: Du verkar vara på hugget :)

Du kan vara lugn, cyklisten på bilden hade full koll på läget och höll sig utan problem i sitt körfält!

 

2016-02-22 16:22   Velo D

Yo, Bicycling!

Ni väljer då verkligen era bilder. Snubben på bilden missar apex, lägger ner cykeln åt helvete för mkt för säker vintercykling, är på väg med sitt framhjul in i mötande cykelfil och cyklar antagligen alldeles för fort för sin förmåga.

I en enda bild har ni lyckats pricka in det mesta som irriterar skiten ur mig med majoriteten av s k "cyklister" man möter i trafiken nuförtiden.

Borde ni inte ta lite mer ansvar för era publikationer?

 

2016-02-08 16:46   Leif G

Denna artikel är mycket viktig, Dagens mode bland många pendlings cyklister
är svart och ofta i kombination med en svart eller mörkgrå cykel.
Att uppfatta en sådan person som kommer fort från en korsande väg är svårt eftersom synfältet i sida inte har samma synskärpa. Om vi därtill lägger mörker,regn och svart asfalt så blir det en mycket farlig situation.
Många älskar dej! Använd lyktor och reflexer!

 

2016-02-03 16:40   Kalle

http://www.lupine.de/eng/products/rear-tail-lights/rotlicht/introduction

Utan den här minilampan som lyser med 160 lumen rött ljus och har inbyggd bromsljus skulle jag inte vilja cykla överhuvudtaget.
Brukar tända den även dagtid och märker att bilarna visar lite mer respekt…

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!