Så syns du i mörkret! | Bicycling.se
Cykelkultur / Pendlar - Vinterhojj

Så syns du i mörkret!

7 okt 2013

Vår husexpert på vardagscykling Krister Isaksson, har koll på det här med cykling i mörker. Vad säger lagen om cykling i mörker och är din cykel utrustad med rätt belysning och reflexer?

När man cyklar i trafiken under den mörka delen av dygnet, är det mycket viktigt att vara synlig både fram- och bakifrån, såväl som från sidorna. Vi skiljer mellan passiv och aktiv belysning. Den passiva består av en rad reflexer, fastsatta både på dina kläder och utrustning såväl som monterade på din cykel. Dessa reflekterar ljus och blir därför synliga först när de blir belysta.

Den aktiva belysningen består av en lykta riktad framåt som skall lysa med ett fast, vitt sken och en bakre lykta som lyser rött, antingen med fast eller blinkande sken. Dessa drivs av batterier eller en generator och lyser på egen hand.

Tillsammans ger de passiva- och aktiva ljussystemen en god synlighet under mörka förhållanden. Använd därför alltid färska reflexer och bra belysning för att öka din visuella profil kvälls- och nattetid. Denna utrustning och ett tydligt agerande från din sida gör att bilister har mycket lättare att upptäcka dig och framförallt, upptäcker dig på ett större avstånd.

Vad säger lagen? 

Kraven på belysning och reflexer gäller enbart när du färdas i mörker.Om du cyklar dagtid gäller alltså inte kraven. Med "mörker" menas den mörka delen av dygnet, från skymning till gryning. Under den tiden ska man alltså ha fungerande belysning och reflexer på cykeln. 

Cykeln ska vid färd i mörker ha:

1. Strålkastare framtill som lyser med vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på ett säkert sätt, eller tydligt kan ses på ett avstånd av 300 meter.

2. En lykta bak som visar rött ljus och tydligt kan ses på ett avstånd av 300 meter. Från den andra maj 2008 är blinkande baklyktor godkända om det sker med minst 200 blinkningar per minut.

3. Vit reflex framtill. Röd reflex baktill. Vit eller orange reflex åt sidan, dessa får gärna vara monterade på hjulen. Cyklar du med kärra ska den ha minst en röd reflex bakåt eller ett bakljus som visar rött ljus.

Jämför synligheten hos denna cyklist som bär en reflexväst, reflexer och belysning.

Belysning

I stadstrafik är strålkastarens viktigaste uppgift att du ska bli sedd. Det finns i dag mängder av olika belysningssystem till olika priser och de drivs med antingen generator, batteri eller magnetisk induktion. Den stora fördelen med de magnetiska belysningarna är att de lyser dag som natt, är fast monterade så man inte glömmer dem, att man inte är beroende av batteri och att de inte ger något motstånd jämfört med generatordriven belysning.

1. Belysningen ska tåla att cykla i ur och skur med. Silvas belysningar är till exempel märkt enligt IPX 6-standarden som garanterar att produkten möter specifika krav avseende motståndskraft mot stötar och väta. 

2. Forskning från Ålborgs Universitet visar att en lysande strålkastare även förbättrar trafiksäkerheten dagtid för cyklister. Vilket kanske inte är så konstigt, vi har länge haft krav på tänt halvljus för biltrafiken just av denna anledning.

3. Undvik den däckdrivna generatorn. De har ibland en tendens att slira mot däcket på grund av snö eller väta. Generatorns rulltrissa sliter också på däcket och har ett högre motstånd än en navgenerator. Dessutom slutar de flesta generatorbelysningar att lysa när du står stilla, till exempel vid ett rödljus, vilket leder till sämre synbarhet. 

Däremot är moderna navbaserade generatorer betydligt mer effektiva jämfört med de äldre, däcksdrivna. En del generatorsystem lagrar ström så att lamporna fortsätter att lysa när du står still, exempelvis vid ett rödljus - men då med betydligt mindre effekt.  

4. Är belysningen batteridriven och du ofta cyklar i mörker, är det värt att satsa på laddningsbara batterier samt att välja en lampa som är lätt och funktionell att hantera.

5. Se till att fram- och baklyktan släpper ut ljus åt sidorna. Lita alltså inte enbart på sidoreflexerna, som är passiva ljuskällor, för att göra dig synlig. 

6. Ska baklyktan sprida fast eller blinkade ljus? Den forskning som gjorts på området visar inte på något entydigt svar för om det ena är mer synligt än det andra. En del cyklister väljer att ha två bakåtriktade lyktor med rött ljus. En med fast sken och den andra blinkande.

Vart tog han vägen? 

Reflexer

1. Bär du reflexer så blir du synlig i bilisternas strålkastarsken på bortåt 120 meters avstånd. Jämför denna siffra med om du istället skulle cykla i mörka kläder och utan reflexer. Då blir du synlig först på 30 meter. En avsevärd skillnad i avstånd och reaktionstid.

2. Reflexerna är mest synliga om de är placerade lågt och bärs och monteras på rörliga delar av kropp och cykel. Bär därför reflexband runt hand- och fotleder. De runt handlederna ökar ju även synbarheten när du gör tecken för att svänga.

3. Ett annat alternativ är att använda en reflexväst. Reflexerna ska naturligtvis också vara av god kvalitet, så kontrollera att de är SIS- eller CE-märkt när du köper ny.

4. Och sist, men inte minst. Reflexer är färskvaror och tappar sin reflekterande förmåga över tid. Ta därför för vana att kontrollera skicket på alla de reflexer du använder och bär när du cyklar. Också de som är fastsydda på jackor, ryggsäckar och skor.

Var tydlig med dina avsikter i trafiken

Din säkerhet påverkas i mycket stor del av hur du agerar i trafiken. Att uppträda självsäkert och att våga ta plats är viktigt för att vi cyklister skall vara en självklar del av trafiken. 

1. Följ trafikreglerna. Det kan verka självklart, men om alla följer trafikreglerna så blir agerandet mellan bilburna trafikanter, fotgängare och cyklister så mycket lättare att förutse.

2. Använd cykelboxarna vid rödljus. Det vill säga den yta före en signalreglerad korsning och framför biltrafiken som reserverats för cyklister. Systemet med cykelbox ökar synbarheten hos cyklisterna för fordon som skall genomföra en högersväng.

3. Ge tecken. Ge tydliga handtecken när du skall genomföra en höger- eller vänstersväng. Eller kommer att stanna. Sträck ut armen ordentligt! 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtio med siffror i fältet här

Kommentarer


2013-11-13 09:19   Aivar H

Alla medaljer har sin baksida. Nu har en del stadscyklister börjat använda monsterlampor, typ över 1000 lumen, som bländar med sitt helljus. En del har flera sådana på cykel/hjälmen. Använd dessa lampor när ni är på ej uppljusta stigar i skogen och inte i stadstrafiken.

 

2013-10-09 14:37   Peter Bergström

Tänk så olika vi uppfattar saker o ting. Någon ser skrämselpropagande, jag ser konsumentupplysning. Har undrat om regelverket och lite hur jag bäst kan göra för att synas bra i trafiken när jag cyklar. Här fick jag matnyttiga tips och råd som jag kan använda mig av - så för min del var det bra med lite "skrämselpropaganda". Det går ju att ha en grundläggande respekt för människor och att de själva kan avgöra vad som är bäst för dem. Bra tips om ben- och armreflexer för det är ju inte alla som har pedalreflexer, det finns ju något som heter SPD-pedaler...

 

2013-10-08 14:03   An

Detta ljussystem fick pris på
cykelmässan i tyskland härförleden.
www.magniclight.com
Kombinerar navdynamons effekt och
utan hjulgeneratorns motstånd.
Nyttjar "eddy strömmar"

 

2013-10-08 13:20   Erik Sandblom

Pedalreflexer är en bra grej. De rör sig upp o ner när man trampar, vilket tydligt visar att det som syns är en cyklist. De finns alltid där och går inte att glömma hemma.

 

2013-10-08 10:40   Erik Sandblom

Angående däckdrivna dynamon så finns varianter som enligt reklamen har justerbart tryck mot däcket. Det ska mildra problemet med snö, regn och lera som gör att dynamon halkar.

Här är ett rent sakfel: "Dessutom slutar en generatorbelysning att lysa när du står stilla, till exempel vid ett rödljus, vilket leder till sämre synbarhet."

Det är lampan och inte generatorn som avgör om det slutar lysa. Många lampor har numera kondensator som gör att de lyser en stund efter att man stannat. Så om du har en vanlig dynamo mot däcket så går det enkelt att fixa belysning även vid stillestånd genom att byta mot en modernare lampa med kondensator.

 

2013-10-08 10:01   Erik Sandblom

Oj vilken skrämslepropaganda.

Standardlysen från t ex Busch + Müller lyser inte bara bakåt utan även åt sidan och faktiskt även en bit framåt. Det kan enkelt kollas genom att spegla sig i ett skyltfönster.

 

2013-10-08 09:36   Richard

Många cyklister som inte är så noga med att använda lyse och reflexer i stadstrafik begår ofta följande misstag: eftersom de själva ser så tror de att de själva syns.

 

2013-10-07 11:48   Andreas

Jag kan rekommendera reflextejp från Clas Ohlson - Finns i orange oxå. Jag har smetat upp dessa på ramen på rätt mycket yta.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!