Läskigt att svänga på snö? | Bicycling.se
Prylar / Teknik

Läskigt att svänga på snö?

30 dec 2013

Med bra grepp och jämnt underlag är det ganska lätt att bromsa och svänga. Men när det blir halt så blir det svårare. Vi visar dig hur du tar en hal kurva säkert.

Innan man funderar på att svänga måste man, oavsett grepp och underlag, anpassa farten. För att känna sig trygg i halkan krävs det också att man tränar och blir av med de reflexmässiga beteenden som är anpassade till torrt väglag. Passa på att träna innan dina nya kunskaper verkligen behövs.

När det är bra fäste doserar man bromskraften så att frambromsen får mest kraft. Men när det är sämre väglag måste man anpassa bromsandet efter förhållandena. Ju halare det är desto mer ökar man bakbromsens kraft och minskar frambromsens.

Bromsar man för hårt med framhjulet slutar det ofta med att framdäcket tappar greppet och en påföljande vurpa. När bakdäcket tappar greppet leder det oftast bara till en bakhjulssladd, som rentuta kan ge bättre kontroll. Träna därför på att sladda med bakhjulet så att du vet hur cykeln uppför sig när när däcken börjar glida.

Och apropå glida så är det bra att ha provat på att få sladd med framhjulet, terigen så att du är förberedd p åhur din cykel känns och beter sig när friktionen mellan däck och underlag försvinner. Men undvik att träna på det i svängar. Allt blir förstås lättare med dubbdäck för vinterväglag, men det ska framhållas att dubbar inte är någon garanti för att få bra fäste.

Följ vår beskrivning steg för steg och dra ut och träna. Och minns du bara tre råd så kom ihåg dessa: Tänk på att hålla tyngdpunkten låg, bromsa aldrig med frambromsen och håll alltid blicken långt fram!

1. Sluta bromsa här. Se till att ha lagom med fart när du släpper bromsarna. Hellre för långsamt än för snabbt. Det är pinsammare att lägga sig ner än att behöva trampa sig ut ur kurvan. Det gör också mer ont att ramla. Titta igenom kurvan och tänk dig din linje. Är det väldigt halt - var beredd på att sätta ner innerfoten. Klicka eventuellt ur den foten ur pedalen redan nu.

2. Håll samma svängradie genom hela kurvan. Det ska vara en så stor svängradie som möjligt. Titta mot den punkt där du ska vara på väg ut ur kurvan. Försök att hålla cykeln så upprätt som möjligt i förhållande till underlaget. Rör inte bromsarna (men om du måste så använd den bakre – rör inte frambromsen)!

3. Håll samma radie. Fortsätt att hålla den stora svängradie som du planerade på väg in i kurvan. Luta dig inte inåt. Titta långt fram längs den linje du vill följa efter svängen. Rör inte bromsarna här heller!

4. Börja trampa. Här ska du börja trampa. Sittandes eller ståendes beroende på fästet. Är det väldigt halt är det klokt att sitta och trampa försiktigt. Som alltid när man cyklar så är det viktigt att hålla blicken långt fram.

Om du tappar greppet!

När man börjar tappa greppet går det ofta att rädda situationen genom olika motmanövrar. Lättast är att klicka ur innerfoten och ta stöd med den. Är det framdäcket som tappat greppet kan man stabilisera cykeln genom att bromsa med bakbromsen och sätta ned innerfoten. En sista utväg är att försöka sluta svänga, genom att räta upp cykeln och köra rakt fram. Vissa släpp kan också pareras genom att man "gasar" – trampa till och styr emot. Öva på olika manövrar så gör du kanske rätt när det gäller!

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttiofyra med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!