Formtopp inför Cykelvasan – träna i värme | Bicycling.se
Träning

Formtopp inför Cykelvasan – träna i värme

28 jul 2014

Studier visar att cyklister som tränar lågintensivt tio dagar i rad under varma förhållanden, faktiskt blir bättre än de som tränar i kyla. Ta chansen och toppa formen inför Cykelvasan. Vi berättar hur.

Värmeexponeringen gör att din kropp anpassar sig på ett sätt som gynnar den totala prestandan. Hjärtat pumpar mer blod och syre till musklerna, och kroppen blir bättre på att reglera den egna temperaturen, vilket ger stora fördelar för dig som cyklist. Den totala effekten liknar den du får från höghöjdsträning.

Gör så här
Cykla i prattempo när det är som allra varmast på dagen. Ansträngningen ska vara mycket lätt – runt 50 procent av din maximala förmåga. Börja med pass på 20 till 30 minuter, och arbeta dig upp till pass på 60 till 90 under loppet av två veckor. Om den skandinaviska sommaren inte vill samarbeta så många dagar i rad kan du simulera varma, fuktiga förhållanden genom att dra upp värmen hemma och köra inomhus i långärmad tröja. Tyget skapar ett mikroklimat av värme och fukt på huden.

Kom ihåg
Kör inte hårt. Tuffare ansträngning begränsar din uteffekt och prestanda när kroppen är upptagen med att hålla temperaturen nere. Spara intervaller och annan högintensiv träning till svalare stunder på dagen, eller gör dem inomhus.

När?
Starta värmeträningen två veckor innan du vill prestera på topp. Cyklisterna i studien tränade i värme tio dagar i rad, men planera gärna in en vilodag var tredje eller var fjärde dag så att du inte går i väggen mentalt.

Genvägar
Varje värmeexponering räknas, även utan träning – bastu, het badtunna och bikramyoga. Allt som höjer din temperatur till mer än 38 grader kommer att starta acklimatiserings-processen i kroppen. Testa med fem minuter första gången, för att gradvis jobba upp dig till en halvtimme.

Drick, drick, drick
Ju varmare du blir, desto viktigare är det att du får i dig tillräckligt med vätska. Drick varje kvart under den här typen av träning.  

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttioett med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!