Så tränar du på resan | Bicycling.se
Träning

Så tränar du på resan

  Foto: Mark Matcho
29 apr 2014

Att träna på resor är knepigt. Tidsbrist, trötthet och okända omgivningar gör det svårt, men du kan ändå göra mycket för att hålla formen på resande fot.

"Lite träning är bättre än ingen träning alls". Lite träning kan genomförd på en hög intensitet påverkar kroppens fysik positivt.

Bara 10 minuters hård motion bygger upp muskler, ökar fettförbränningen och din blodvolym som leder till en högre syreupptagningsförmåga.

Blodvolymen minskar inom ett par dagar om den inte stimuleras och därför är det viktigt att träna om så bara 15 minuter. Problemet är om du är ute och reser så har du sällan din träningsutrustning med dig.  

Löpning

Löpning är en mycket effektiv träningsform. Skorna tar ingen plats och du kan springa överallt. Håll ögonen öppna efter elljusspår, cykelvägar eller vandringsleder som alla är utmärkta att springa längs med. Bor du på ett högt hotell är trapplöpning en mycket effektiv träningsform. Undvik uppehåll i löpningen på mer än 2 till 4 veckor och allt för stora ökningar av längd eller intensitet på passen, annars är risken för någon skada stor.

Styrketräning

Styrkeövningar med den egna kroppsvikten är praktiskt. Träningskläder behövs inte då du kan träna i underkläderna på hotellrummet. Använd en resväska som hantel, en handduk som träningsmatta och en stol att kliva upp på.

Dessa övningar passar extra bra för cyklister:

• Knäböj

• Stepup (på säng eller stol)

• Utfall

• Upphopp

• Tåhävningar (enbens)

• Hopprep

• Höftlyft (enbens)

• Armhävningar

• Situps

• Brygga

• Yogaövningar

Det finns en rad olika prylar som är lätta att ta med sig i resväskan, t.ex. vikter som du fyller till lämplig vikt med sand/vatten på plats eller elastiska band. För att den här typen av träning ska bli av och få struktur, är det bra att planera och skriva ut det tänkta passet i förväg. Eller köp en tränings-DVD där du följer med i övningarna.

Andra träningsformer

Många hotell har ett eget gym. Finns det en motionscykel tillgänglig, så kör ett cykelpass.

Finns det ett löpband är backintervaller (10­-15% lutning) en skonsam löpform, eftersom du slipper den slitande löpningen utför. Det är också lätt att hålla pulsen uppe.

Crosstrainers är skonsamma mot kroppen och eftersom de aktiverar både ben och överkropp får du upp flåset rejält.

Roddmaskin är en annan träningsform som aktiverar snudd på varenda muskel i hela kroppen. Rodd är tekniskt krävande. Rådfråga en kunnig eller titta på YouTube­-klipp som besrkiver tekniken, så att du inte böjer för mycket i bålen vilket kan leda till överbelastning i ryggen.

Rodden överträffas bara av simning i kategorin aktivera antal muskler i kroppen. Tack vare de många olika simsätten tränas hela kroppen mycket effektivt och skonsamt.

Man brukar säga att "den bästa träningen är den som blir av". Det gäller även när man är på resande fot.

Hur brukar du träna när du är ute och reser? Kommentera gärna nedan. 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittiosex med siffror i fältet här

Kommentarer


2014-05-23 10:42   Gudde

Hej. Jag brukar löpträna, simma och styrketräna med kroppen som vikt. Ibland har jag packat ner ett gummiband. Dessutom blir det mycket promenader. Brukar strecha extra mycket under semestern bara för att det är skönt.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!