Så undviker du benskörhet | Bicycling.se
Träning

Så undviker du benskörhet

  Foto: Nick Veasey
28 okt 2014

Cykling är skonsamt mot lederna, men absolut inte det bästa för skelettet. Vi ger dig tips om hur du kan undvika skador och benskörhet genom att underhålla din viktigaste ram – din egen.

Kroppen renoverar ständigt skelettet genom att absorbera gammal benvävnad och ersätta den med kalcium som bygger upp ny. Fysisk aktivitet som inkluderar stötar och vibrationer – till exempel löpning, styrketräning och promenader – stressar benvävnaden och sätter igång återuppbyggnaden.

Cykling har däremot ingen sådan effekt. Eftersom cyklister sitter så mycket och inte har någon direkt kontakt med marken minimeras inverkan på skelettet. Och ju mer du cyklar, desto mer benmassa riskerar du att förlora. Den goda nyheten är att du både kan förhindra förfallet och bygga upp förlorad bentäthet igen – genom kost och bra träning.

Ät kalcium
Bra källor är mörka bladgrönsaker som spenat, grönkål, mangold, ruccola, och kålrabbi. Även nötter och frön är rika på kalcium, och med extra D-vitamin i kosten kan du förbättra upptaget. Men lagom är alltid bäst och det gäller att inte överdriva. En svensk studie från Uppsala universitet och Karolinska institutet visar att kvinnor som dagligen får i sig för mycket kalcium löper ökad risk att dö i förtid, i synnerhet i någon hjärt- kärlsjukdom.

Bli stött
Komplettera din cykling med någon stötig aktivitet som belastar skelettet, och som du kan göra året om. Bra träningsalternativ är till exempel löpning, hopprep och innebandy, men även långa promenader gör nytta. Plyometriska rörelser såom vertikalhopp och boxhopp är också bra.

Mera motstånd
I en studie från San Diego State University jämförde forskarna benmassan hos manliga tävlingscyklister med en grupp inaktiva, och noterade att de som ägnade sig åt styrketräning förlorade mindre benmassa än de som inte gjorde det. För att få ännu fler fördelar för skelettet från styrketräning bör du byta dina övningar ofta. 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtiotre med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!