Shimano kör slanglöst och elektrifierat 2015 | Bicycling.se
Prylar

Shimano kör slanglöst och elektrifierat 2015

28 feb 2014

Shimano uppdaterar sina enklare komponentgrupper, lanserar ett knippe med slanglösa racerhjul och sjösätter en elmotor. Bland annat. En navdynamo som sätter en ny standard finns också på programmet inför 2015.

Slanglöst, elektrifierat och uppdaterade instegsgrupper. Så kan man sammanfatta de nyheter som Shimano kommer med inför nästa år. 

Hjul

Inför 2015 lanserar Shimano fyra nya hjul för landsvägscyklar. Den stora nyheten är att tre av dessa hjulpar är konstruerade för att köras utan slang, tubeless

WH-RS81-C35-TL och WH-RS81-C24-TL

Dessa två hjulpar är nära besläktade med varandra då det är fälghöjden och antalet ekrar på bakhjulet som skiljer dem åt. Båda är färdiga att köra slanglöst, TL=tubeless indikerar detta. Bägge klarar också 10- såväl som 11-delade kassetter.

                                                  RS81-C35-TL bakhjul

C35 är konstruerade med Shimanos ekringssystem kallat Optbal (Optimum Balance and Rigidity) som innebär att bakhjulets högra sida har dubbelt så många ekrar som det vänstra, 14 ekrar trekors på den högra och 7 ekrar radiellt på den vänstra för bästa möjliga styvhet under acceleration. Framhjulet har 16 radiella ekrar.

                                                     RS-C24-TL bakhjul

C24 är konstruerad kring nav med flänsar som är placerade så brett isär som möjligt för att på så vis styva upp hjulet och skapa en större triangel med fälgen. Fälgen är också en smula offset för att skapa ett styvare hjul. Framhjulet är solekrat med 16 ekrar och bakhjulet har 20. 

                                                   WH-RS610-TL

WH-RS610-TL 

Ett rejält hjulpar som klarar att köras slanglöst, 10- eller 11-delade kassetter och har Shimanos bredflänsade nav och Offset-fälg för ett styvt och rappt hjulsystem. 

                                                    WH-RS010-CL

WH-RS010-CL

Det fjärde hjulparet som Shimano introducerar till nästa säsong är konstruerat för att acceptera 10- och 11-delade kassetter men är inte tubeless-klart. Med lager som är skyddade av labyrinttätningar så är detta ett funktionellt hjulpar för vardagsträning och pendling. 

Alla fyra hjulparen är konstruerade med lager som består av lösa kulor och lagerbanor som enkelt går att justera med en 5-millimeters insexnyckel, Digital Adjustment System kallar Shimano detta. Shimano säger att maskinkullager är sämre på att hantera de sidokrafter som uppstår vid kurvtagning jämfört med cup-and-cone lager med lösa kulor. De säger också att det finns en miljöaspekt i detta ställningstagande då det går att justera och serva ett löst lager, medans man oftast knackar ut ett maskinlager som slängs och sedan ersätts med ett nytt. 

Elmotorsystem STEPS

           Färddator för STEPS-elmotorn.

Shimano sätter hårt mot hårt och möter marknadsledaren för elcykelmotorer Bosch rakt på, med sitt motorsystem STePS. Systemet består av ett batteri som monteras på en särskild pakethållare och en kompakt motor som levererar 50 newtonmeter av extra trampassistans och en räckvidd på maximala 120 kilometer.

Shimano säger att laddtiden är 4 timmar för batteriet som väger drygt 3 kilo med sin särskilda hållare. Motorn styrs enkelt från en reglage som monteras på styret och en lättläst display visar hela tiden hastighet, batteriladdning, tid, vald assistans från elmotorn (High/Normal/ECO/Off) och hur långt du kan cykla med kvarvarande batteriladdning. 

           Kontrollreglaget.

Bicycling provade systemet och kunde konstatera att High-läget ger en kraftig assistans där vi knappt behövde trampa för att komma upp i fin cruising-fart. ECO-läget hjälper till att knuffa dig framåt men inte med fullt lika skarp acceleration. 

Alivio 

Den populära gruppen Alivio kommer inför 2015 att delas upp i två varianter. En grupp som är tänkt för mountainbikes och en variant som är menad för touring och trekking.

MTB-Alivio är en helt nydesignad grupp. Shimanos Kevin Bladh är särskilt stolt över formen på bakväxeln som faktiskt liknar XTR. Bakväxeln är konstruerad med Shimanos Shadow RD-teknik som är en indikation att den är ämnad för mer hårdkokt cykling. Shimano säger att bakväxeln, genom denna konstruktion, inte kommer att slå i kedjestagen lika mycket. 

Större hjul har blivit en ny standard i MTB-världen, också i Alivios segment. Därför introduceras ett nytt vevparti med 40-30-22-klingor och med en kompakt desgin för att ge bakdäcket mer plats. Växel- och bromshandtagen är integrerade för ett elegantare utseende och bättre vajerdragning. Ett större växelindikatorsfönster underlättar för nybörjare att se vilken växel de har valt. Bromsarna är hydrauliska skivor och de 9-delade kassetterna finns i 4 olika varianter, 11-28T, 11-32T, 11-34T, 12-36T.

Shimano säger att så pass många använder Alivio till trekking-cyklar att de bestämde sig för att introducera en särskild touring-varinat av Alivio. Enligt det japanska företaget så är denna trekking-grupp den tystaste och pålitliga Alivio-grupp som de gjort. Hittills. Jämfört med sitt MTB-syskon så är trekking-Alivio en deisgnmässigt renare grupp med komponenter. Shimano sammanfattar gruppen såhär:

– Trekking-Alivio är en komponentgrupp med 9-delad kassett och med lätt, exakt och tyst växlingsprestanda och som är lätt och enkel för cyklisten att använda.

Navdynamo

                                   Navdynamo - uteffekt 6 volt, 1.5 watt.

Under Alivio-namnet introduceras också en navdynamo som avviker från den gängse normen om 6 volt - 3 watt, genom att producera 6 volt och 1.5 watt. Shimano säger att genom att halvera de producerade watten så minskar man det interna rullmotståndet avsevärt. Vilket kan vara en bra sak.  

TourneyTX

Instegsgruppen TourneyTX får en uppfräschning där vevarmarnas utseende ges en stänk av XTR-trollspöet. Enkla mekaniska skivbromsar med bromsskivor på 160- eller 180 millimeters diameter erbjuds. Estetiskt ger vi skivornas utseende två tummar upp. 

                                     Skivbroms från gruppen TourneyTX.

Instegsskivbroms - M355

En enkel hydraulisk skivbroms utan grupptillhörighet, M355, är en nyhet. Det anmärkningsvärda är att bromsokets två kolvar båda aktivt kniper om skivan när du bromsar. Det vanliga på den här komponentnivån, är att enbart den ena kolven är rörlig när du bromsar. Kolven tvingar skivan att flexa en smula för att komma i kontakt med motstående sidas bromsbelägg. Denna broms ser på papperet ut som ett bra alternativ om du bygger en pendlingscykel eller en mountainbike och inte vill spendera så mycket.

Vilka nyheter tycker du verkar intressanta? Slanglösa racerhjul eller Shimanos elmotorsystem för stadscyklar? Kommentera gärna nedan. 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiosju med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!