Shimano lanserar ny XTR-grupp | Bicycling.se
Prylar

Shimano lanserar ny XTR-grupp

11 apr 2014

Shimano introducerar en ny topp-grupp för mountainbike och oavsett om du tävlar crosscountry eller upplevelse-cyklar så finns det XTR-komponenter som passar ditt sätt att cykla.

Att kategorin som kallades mountainbike på 80-talet, är mer uppdelad och nischad än på mycket länge är en underdrift. Crosscountry-trail, trail, enduro-race och crosscountry-race är bara några av de kategorier som Shimano ser sedan introduktionen av den senaste XTR-gruppen 2010. 

Shimano XTR M9000 Race - Shimano XTR M9020 Trail

 Längst upp Shimanos nya XTR grupp i race-utförande. Ovan XTR-gruppen i Trail-konfiguration. 

Som ett led i denna diversifiering har Shimano lanserat en ny XTR-grupp som erbjuds i både en Race- M9000 och en Trail-version, M9020. 

KASSETT - KEDJA

"Rytm" är ett nyckelord och med den nya 11-delade kassetten CS-M9000, med en spridning på 11-40 tänder också den bredaste som Shimano hittills tillverkat, så är det enklare än någonsin att hitta precis rätt växel. Intressant är också att den passar på nav för 10-delade kassetter. Parad med kassetten är Shimanos nya kedja för 11-delat, CN-HG900-11. Länkarna är asymmetriskt designade, kallad HG-X11 och är ytbehandlad med Shimanos SIL-TEC för längre livslängd.

VEVPARTI 

"Rider tuned" kallar Shimano sitt cyklist-centrerade koncept. Vevarmar med både 1, 2 och 3 klingor erbjuds för att alla ska kunna hitta en lämplig utväxling.

1x11 är det bästa alternativet för cyklister som ämnar tävla eller för dig som är erfaren och vet vart du kommer cykla.

Är du både tävlingsinriktad och flexibel så är 2x11 det rätta valet för dig som inte vill kompromissa.

Och för dig som föredrar en all-round hoj och som utforskar den ocyklade stigen så är alternativet med 3 kedjehjul den mest versatila och mångfacetterade alternativet.

Förutom utväxlingsalternativen så erbjuder Shimano två olika vevarms-alternativ. Den första kallas FC-M9000 och är ett vevparti mer ämnat åt tävlingshållet. Q-faktorn är endast 158mm och vevarmarna är ihåliga i en unik tillverkningsprocess som Shimano är ensamma om i världen.

Vevpartiet FC-M9020 med något bredare Q-faktor, 168mm, för dubbel- och trippelklinge-setup.

Det andra alternativet är ett vevparti kallat FC-M9020 som är tänkt för mer äventyrlig stigcykling. Q-faktorn är 168mm för att ge möjlighet att köra både enkelklinga såväl som 2 och 3 kedjehjul. Båda vevpartierna har samma bultcirkel, så om du vill skifta från 1 till dubbla eller 3 kedjehjul så är det inga problem.  

XTR-kedjehjulet som är tänkt för enkelklinge-setups har tänder som är särskilt utformade för att hålla kvar kedjan utan att du ska behöva använda en kedjestyrare. 

HJUL

De helt nya XTR-hjulen är de första mountainbike-hjulen som är konstruerade med hjälp av kolfiberlaminat. Hjulen erbjuds i både 27.5" som 29" hjulstorlek. 28 reducerade ekrar fram och bak och ett lättviktskullager- och axelsystem rundar av hjulen som både kan användas för tävling såväl som all-mountain. Två olika fälgbredder erbjuds: 20c för XC och 24c för Trail och Enduro. 

BROMSAR

Shimano XTR M9000 Race. Ok tillverkad av magnesium för låg vikt. 

De nya M9000-bromsarna erbjuds i både Race- och Trail-versioner. För bättre värmehantering är kolvarna som tidigare tillverkats ar keramik, utbytta till glasfiberfenol som sägs reducera temperaturerna med 10%. XTR M9000 Race har en kaliper och bromshandtagskropp som är tillverkad av magnesium. Bromshandtaget är tillverkad av kolfiber.

XTR Race-bromshandtag med bromsblad i kolfiber. 

XTR M9020 Trail med ICE Technology. Bromsbelägg med integrerade kylflänsar och FREEZA SM-RT99-bromsrotor. Jämfört med bromsskivan SM-RT98, går RT99 40c svalare.

XTR Trail-bromshandtag.

XTR M9020 Trail är tänkt för tyngre bruk och högre temperaturer. Oket har en styv "monobody" konstruktion och kommer som standard med bromsbelägg med flänsar för att bättre hantera högre arbetstemperaturer, kallad ICE Technologies på Shimano-språk. Parad med bromsskivorna FREEZA SM-RT99 så ger denna setup pålitlig bromskraft. 

VÄXLAR

De ergonomiskt förbättrade växelreglagen SL-M9000 ger numera ännu bättre växlingsprestanda. Växelväljaren är täckt med en yttextur för optimalt grepp. XTR använder sig också av polymer-täckta vajrar, landsvägens motsvarighet DuraAce använder samma teknik, för att minska kraften att växla med 20% jämfört med den förra XTR-gruppen.  

Shimano's nya framväxel FD-M9000 är designad specifikt för moderna trail- och endurohojar. Denna framväxel ger 15 millimeter mer däcksutrymme och parat med en ny vajerdragning så reduceras kraften för att växla dramatiskt. 

Bakväxeln RD-M9000-GS har en ny design kallad Shadow RD+ har en ännu slimmare profil för att skydda den från stenar och bråte. Den nya Shadow RD+-kopplingen är enklare att justera externt och ett bredare arbetsområde för enklare setup.

PEDALER

Shimanos SPD-pedaler har existerat sedan början av 90-talet. Både Race- och Trail-pedalen har ett nytt SPD-system kallat SPD-X som Shimano säger är 26 gram lättare än motsvarande SPD-bindning. Instegs- och urvridnings-tryck är båda justerbara. 

XTR Race-pedaler, PD-M9000 SPD-X, 285 gram, 25 gram lättare än den förra generationen M980 Race-pedaler...

och XTR Trail, PD-M9020 SPD-X, 369 gram, 10 gram lättare än föregångaren M985.

Sammantaget säger Shimano att kombinationen av den nya Shadow RD+ bakväxeln, den nya framväxeln och den nya XTR-kedjan ger den mest driftssäkra drivlina som någonsin skådats.

Tillsammans med de val som cyklisten kan göra avseende vevparti, bromsar och pedaler, så utgör M9000 XTR den mest kompletta MTB-gruppen på marknaden.

Hittills ska vi väl lägga till. 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettiosex med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!