Skivbromsar för racercyklar är framtiden. Eller? | Bicycling.se
Prylar

Skivbromsar för racercyklar är framtiden. Eller?

14 jan 2014

Årets stora nyhet var skivbromsar på landsväg. Vi har testat, vi har grubblat, vi har frågat och vi har noga vägt vartenda argument. Nu delar vi våra splittrade uppfattningar med dig i denna glödheta fråga.

Efter en lång releasetid släpptes de första skarpa versionerna av Srams hy­drauliska skivbromsar under våren 2013. Och lite senare droppade Shimano sitt bidrag.

Nyligen vanns den första världscuptävlingen i cykelcross med skivbromsar, och vi på Bicycling har tillbringat en halv säsong med hydraulik längs väg­arna. En sak är helt säker – skivor är en het fråga som väcker starka känslor.

Andreas Danielsson njuter av vädret. Eller skivorna?!


Om de tre olika hjulstorlekarna i mountainbike är en tuff utmaning för många cykelbutiker och en del varumärken, så kommer skivbromsarnas intåg på landsvägen inte att bli mindre jobbigt. Snart kommer UCI (Internationella cykelförbundet) sannolikt att släppa på förbudet mot skivor i tävlingssammanhang, och då kommer branschen att trycka på med full kraft.

Till sin hjälp kommer de självklart att använda proffsklungan. Eftersom det blir väldigt krångligt för mekaniker och servicefolk om alla har olika system kommer bytet i klungan sannolikt att gå fort och bli definitivt. Shimano och Sram kan serva sporten redan idag med färdiga lösningar. Värre är det med Campagnolo som inte på långa vägar är redo att lansera skivor. Men de bekräftar att hydraulik och skivor åtminstone finns på ritbordet.

– Tidigast 2016 kommer det att finnas skivbromsar med vårt namn på, säger Valentino Campagnolo.

Skulle UCI få för sig att snabbt godkänna skivbromsar kommer Campagnolo att behöva skynda på sin process. Eftersom de, likt Shimano, har elstyrda växlar finns det gott om utrymme i bromshandtagen för att stoppa in oljan. Och blir det bråttom är det mest sannolika scenariot att Campagnolo växlar upp samarbetet med bromstillverkaren Formula, och att de tillsammans släpper ett godkänt system. Colnago C59 var faktiskt den första riktiga serietillverkade cykeln att erbjuda skivbromsar, där Formula gjorde grovjobbet genom att integrera Campagnolos elektronik i bromshandtagen.

UCI bekräftar att frågan om skivbromsar i tävlingssammanhang ligger på deras bord. Men de ser en del utmaningar och problem innan de är redo att trycka på grönt ljus.

– I jämförelse med mountainbike är hastigheterna mycket högre och bromstiden längre. Det innebär betydligt högre temperaturer. Vi vet att bromsarna klarar det, men kolfiberramar kan börja delaminera redan vid 100 grader, säger Matthieu Mottet som är tekniskt ansvarig på UCI.

UCI ser också ett problem med säkerheten i klungan om cyklisterna har olika typer av bromsar, med tillhörande varierande bromseffekt, och att det kan leda till krascher när klungan bromsar olika mycket. De ser också en fara i att bromsskivorna kan skada cyklister vid masskrascher.

Att tillverka ramar där epoxyn klarar högre temperaturer är en baggis. Det finns en uppsjö av kolfiberprodukter som klarar extrema temperaturer, till exempel ljuddämpare monterade i avgasrör till bilmotorer. Avgastemperaturen från en bensinmotor kan i vissa extrema fall vara snudd på fyrsiffrig

                  Det finns mycket som kan smärta i en ordentlig krasch...

Och att skillnaden i bromseffekt mellan olika cyklister skulle vara en fara avskriver vi. Redan idag finns den skillnaden, där det utan problem går att bromsa bort sig även på en lands- vägscykel om man väljer fel bromsbelägg i relation till väder och material i fälgar. Det är inte så ofta sker det i proffsklungan, men det händer. Däremot kan vi se att en sådan risksituation kan uppstå i en stor klunga på Vätternrundan när vädret är dåligt och spridningen mellan olika cyklister och material är stor. Att det skulle göra ont att få en bromsskiva i ryggen vid en eventuell masskrasch är långsökt.

Då gör det betydligt ondare att bli perforerad av en 53-tänders framklinga. Däremot kan vi se en risk om proffsklungan går i backen efter en gemensam resa utför ett berg. Då ligger 280 glödheta stekpannor och trängs med 140 cyklister i en stor hög på vägen. Lösning- en på det problemet handlar sannolikt om skivor i komposit för att hålla ner värmen. Eller ett skydd tillverkat i lättmetall eller komposit som hindrar att den glödheta bromsskivan kan komma i kontakt med naken hud.

Stor förändring med liten skillnad

Dagens fälgbromsar har en bromseffekt som både räcker och blir över i de flesta situationer. Den stora skillnaden med skivbromsar uppstår främst i långa utförsbackar i kombination med dåligt väder. Det förstnämnda är sällsynt i Sverige, men det sistnämnda desto vanligare. Annars är den största kännbara skillnaden priset och vikten som båda är högre med skivbromsar. Alltså en försämring i dubbel bemärkelse.

En annan skillnad är ljudet. Även om fälgbromsar ibland kan låta illa är det betydligt vanligare med illalåtande skivor. Lite sportdryck eller oljestänk räcker för att de ska börja yla. Och skivbromsar har ibland en förmåga att "spökbromsa" – alltså småskrapa lite då och då. För svenska cyklister som mestadels håller sig längs svenska landsvägar är det alltså svårt att odelat utnämna skivbromsar som en vinnare i bromsduellen.

       Intern dragning av bromsslangen ser ju lite snyggare ut. Tycker vi.

Men om du kan tänka dig att köra landsvägscykling på en cykelcross finns en poäng i att använda en och samma cykel för båda ändamålen genom att bara byta hjulen eller däcken – och då få mer plats över i garaget (kanske till förmån för en fatbike). Nu är inte geometrin exakt densamma hos de båda cykeltyperna, men om du inte tävlar på elitnivå kan du utan problem köra asfalt med en cykelcross.

Redan idag kan du egentligen göra så, men då tvingas du stå ut med dåliga cantileverbromsar - och därtill ett utseende som är estetiskt förbjudet på landsvägen. Åtminstone om du frågar mig. Men om du frågar min kollega Åsa så delar hon inte den uppfattningen. Istället tycker hon att skivbromsar på en landsvägscykel inte alls är särskilt klädsamt. Att jag gillar utseendet beror mest på att jag är oerhört svag för motorsport i alla former. För mig är skivbromsar racing. Tänk Casey Stoner i Moto GP med fälgbromsar...

Ytterligare en målgrupp för skivbromsar är "upptäckarcyklisterna" – de som egentligen trivs bäst på landsvägen, men som gärna smuttar på lite grusvägar för att öka variationen och slippa trafiken. Och som ibland också kan unna sig en repa längs en fin stig eller motionsspår. För de cyklisterna behövs bättre komfort – något som enklast uppnås genom däck med större volym, gärna 35-40 millimeter. Det fixar inte vanliga landsvägscyklar. Niner och Volagi är två märken som hårt driver utvecklingen av explorebiking – något vi tror kan bli nästa boom.

Oljud och hög värme

Vi har testat både Shimano och Srams system bland amerikanska och italienska berg, längs svenska vägar och i dåligt väder. Kort sagt kan man säga att allt vi tidigare trott bara har blivit bekräftat. Bromseffekten mellan Sram och Shimano är likvärdig och känslan likaså.

Sram-reglagen har vanliga växelreglage för vajer. Det innebär att de är större, lite bulkigare, främst på höjden. Inte så snyggt, tycker vi. Shimano-reglagen, som är av Ultegra-modell, har bara elektroniska växelreglage. Det innebär att storleken inte skiljer sig så mycket från deras vanliga handtag. Snyggt och mer slimmat än konkurrenten tycker vi.

Vad vi inte gillar med Shimano-reglagen är ljudet när man kör i skakig terräng. Rom Granfondo inleddes med fem kilometer kullersten. Under den sträckan var det åtskilliga cyklister, inklusive jag själv, som trodde något var trasigt och satt löst. Här finns lite kvar att jobba på. Och att Shimano bara erbjuder hydrauliska reglage för elväxlar är lite märkligt. De som kör cykelcross på lagom nivå, eller cyklar till och från jobbet brukar föredra vajerstyrda växlar. Samma sak gäller för touringcyklister.

Vår Sram-utrustade Specialized Roubaix fick genomgå ett amerikanskt eldprov när vi tolkade efter en lastbil med konstant jobbande bakbroms mellan Breckenridge och Frisco – en sträcka på närmare tjugo kilometer. Så ska man inte göra. Därför gjorde vi det. Vi ville provocera bromsarna för att se vad som brann upp först. Men Mike Sinyard fick tillbaka sin glödheta cykel, helt utan synliga defekter. Eller förresten, det var faktiskt en dekal på bakgaffeln, nära oket, som krullade till sig av värme-slag. En av Specializeds mekaniker tyckte det var konstigt – och vi höll med. Vi hade ju bara kört som vanligt. Nästan.

Kalibrera mera!

Just nu är det mycket snack om hur kalibreringen av bromseffekten ska standardiseras för att täcka olika däcksdimensioner och vikt på cyklisterna. I teorin är skillnaden stor om en cyklist väger 60 eller 120 kilo, eller om man använder 21 eller 35 millimeter breda däck.

Men jag tycker hela den diskussionen är kraftigt överdriven. Den stora fördelen med hydrauliska skivbromsar, av bra kvalitet, är att du alltid kan lita på att samma fingerkraft stoppar din cykel, oavsett väder, hastighet och temperatur. Kalibreringen sköter cyklisten själv genom att helt enkelt vänja sig med hur mycket fingerkraft som behövs för att bromsa lagom mycket.

Vi har också testat olika dimensioner av däck i olika väder. Visst är det en skillnad i greppet mot underlaget (och därmed nödvändig bromskraft), men den är försumbar. Inte ens med 8-kolvsok och dubbla skivor skulle det vara särskilt svårt att bromsa lagom mycket på en landsvägscykel med skivbromsar.

Om man kokar ner vår gemensamma uppfattning om skivbromsar så är vi kluvna – men försiktigt positiva. Att skivbromsar är framtidens melodi är det mycket som talar för. Branschen vill ju sälja nytt – det är ett mycket starkt argument. Men det finns för- och nackdelar i alla aspekter.

Bara på vår egen redaktion skiljer sig våra uppfattningar om bra och dålig, snyggt och fult. Och vi kommer att tillåta oss att vara oense en stund till. Och vi tror att resten av cykelvärlden också kommer att spreta i sin syn på saken. Det ska i alla fall bli väldigt spännande att följa utvecklingen.

Så tycker proffsen

Emma Johansson, ORICA-­AIS

– Jag har inte funderat så mycket över skivbromsar än då jag är nöjd med bromsarna jag använder idag. Och innan jag verkligen uttalar mig behöver jag testa först. Det är egentligen bara kombinationen av dåligt väder och kolfiberfälgar som kan vara ett problem med fälgbromsar – men om vägen är våt och man använder skivbromsar kan man ändå inte nyttja bromskraften fullt ut. Sen är skivbromsarna tyngre. Om proffsen kommer att använda skivbromsar eller inte beror mest på vad sponsorerna önskar. Har de stort inflytande och vill att cyklisterna ska använda skivbromsar så blir det så.

Fredrik Kessiakoff, ASTANA

– När V-bromsarna skulle ersätta cantileverbromsarna i mountainbike var det många som först var skeptiska. Samma sak när V-bromsarna byttes ut mot skivbromsar. Och jag tror landsvägscyklister generellt är mer konservativa så det kan nog dröja innan det slagit igenom fullt ut. Personligen är jag positiv. Att störta utför berg i dåligt väder och veta att ett finger räcker för att cykeln ska stanna är guld värt. Jag är redo att byta nu direkt!

Gustav Larsson, IAM

– Det första som händer vid en krasch är att man får en glödhet skiva i vaden – det är verkligen inget jag ser fram emot. Jag tror skivbromsar, såsom de ser ut idag, kan ge mer problem än det löser i proffsklungan.

Henrik van Ingelandt, LANDSLAGSMEKANIKER

– Som mekaniker till elitaktiva ser jag inget hinder eller problem med skivbromsar. Personligen tycker jag däremot att de är fula och helt onödiga för de allra flesta. Och jag tror faktiskt att det kommer att bli svårt för konsumenter att verkligen veta vad som är bäst för dem själva. Branschen kommer oblygt och ogenerat att prata sig varm om det som kan leda till ökad försäljning.

– Mitt råd är att du försöker besvara vad som är viktigt mellan utseende, funktion, vikt och pris innan du slår till och eventuellt byter. Låt inte proffsens val styra ditt val för mycket. Bara för att en cyklist vinner på en viss produkt betyder inte det att den är bäst.

Men alternativen då? 

Mekaniska skivbromsar har funnits i flera år och de bästa modellerna fungerar riktigt skapligt. Men den stora fördelen med hydraulik är verkningsgraden och känslan – två egenskaper som mekaniska skivbromsar med vajer aldrig kommer att kunna matcha.

Det finns också några varianter där man blandat vajer med hydraulik. Antingen sker övergången på vägen mellan bromshandtag. Exempel på det är 324 LabsAdapter eller Hope V-Twin Converter. Sedan finns även en variant där övergången sker i själva bromsoket. Exempel på det är amerikanska TRP ́s modell HY/RD. Det är ett system vi själva inte testat men som lär fungera bra.

Konsensus är ändå att om du vill ha full glädje och nytta av skivbromsar ska det vara hydraulik hela vägen – från handtaget till bromsen.

Men känslan då?

En rätt justerad fälgbroms med nya vajrar och höljen har en mycket behaglig känsla, med ett lätt fjäderbelastat motstånd, tills klossarna når fälgen. Samma sak gäller skivbromsar – både med vajer och hydraulik.

Men över tid slits insidan av höljet och vajern löper tyngre. Då försämras både känsla och bromseffekt. Nu kostar det inte många kronor att byta till fräscha vajrar och höljen, men med hydrauliska skivbromsar behöver du inte tänka på att känslan försämras med tiden. Och verkningsgraden med hydraulik är betydligt bättre än vajer.

Men att byta hjul då?

För en van mekaniker tar det knappt någon längre tid att byta skivbromshjul jämfört med fälgbromshjul. Och även om det skulle ta fem sekunder extra är det inget problem för proffsen eftersom de ändå får pace tillbaka till klungan igen. Och för dig som inte jagar millimeter spelar några extra sekunder mindre roll om du skulle köra punka, eller av någon anledning behöver byta hjul.

Men vinden då?

Amerikanska Culprit har gjort jämförelser mellan två cyklar som visar en sämre aerodynamik för den skivbromsutrustade cykeln. Men ännu har inte några omfattande vindtunneltester eller CFD-mätningar (computational fluid dynamics) gjorts där man jämfört olika bromssystem och även inkluderat cyklisten.

Men vi gissar att siffror och fakta snart kommer att dyka upp lite här och var. Precis som när de elektriska växlarnas batterier och ledningar var lite slarvigt påhängda de första åren – men nu är snyggt undangömda – kommer även skivbromsarna att genomgå samma process.

Hydrauliska slangar kan dras med mycket skarpare krökar utan att bromseffekten eller känslan påverkas. En gissning är att ledningarna snart kommer att ledas direkt in i styret, vidare genom styrstammen och ner i gaffelbenet för att komma ut precis där oket sitter.

Även dragningen till bakbromsen kan med rätt konstruktion gömmas hela vägen från handtaget till oket. En ytterligare gissning är att infästningen för oket i framtiden kommer att integreras snyggare i ramen för att ge en bättre aerodynamik, och att infästningen av slangen till oket inte kommer till sidan, utan till centrum. När detta är gjort kommer förmodligen inte aerodynamiken att vara sämre på cyklar med skivbromsar.

Men vikten då?

Skivbromsar väger mer än fälgbromsar. För proffsen är det inget problem eftersom deras cyklar ändå inte får väga mindre än 6.8 kilo. Då fälgarna inte längre behöver användas som bromsyta kan de göras något lättare vilket innebär en lägre roterande massa. Oket, skivan och infästningen i navet gör att skivbromsutrustade cyklar väger 2-300 gram mer än traditionella fälgbromsar.

Huruvida det betyder något för dig kan bara du svara på utifrån ditt behov av bättre bromsar som ska vägas mot behovet av lägre vikt. Skivbromsar kräver stabila hjul som kan hantera höga vridmoment vilket betyder att solekrat inte är att rekommendera. Det i sin tur innebär något sämre aerodynamik och högre vikt. För att skivorna ska få plats behöver avståndet mellan navets flänsar minskas, se det som en triangel mellan ekrarnas infästning i fälg och de båda flänsarna som blir mindre stabil vilket leder till ett något svagare hjul.

Men underhållet då?

Om du inte får luft i systemet på en skivbroms är underhållet minimalt och att byta klossar är inte direkt krångligare än på vanliga fälgbromsar. Men att lufta skivbromsar är däremot betydligt krångligare än att mecka med vanliga vajrar. Åtminstone om du inte är mekaniker.

Så kommer din nästa landsvägsracer eller cykelcrosshoj vara utrustad med skivbromsar? Kommentera gärna nedan. 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtiosex med siffror i fältet här

Kommentarer


2019-11-01 11:27   Håkan sundberg

Aldrig i livet skivbroms. Tyvärr så tillverkas ex Trek inte längre med fälgbroms. Har en madone 9 slr och behöver byta till en ny madone. Vad gör man?

 

2015-09-03 07:43   niklas

jag har en bil med skiv bromsar det funkar bra om motor går men om inte motor går då blir skiv brom riktig farlig svag då blir hand broms till trummor dår bak bättre samma sak tror jag cykel med hydraliska skiv broms är mycket svagare än ett cykel med fot broms jag har aldrig provat ett cykel med hydralisk skiv broms och jag har provat många cyklar med fotbroms tycker fotbroms är bättre än hand broms med vanlig vajer som klämmer på fälg men annan sak med mbt då har mtb bättre fälg broms men ändå är fotbroms alltid bätttre nu vet shimanoo torped 3 växlad nav med fotbrom mycket bra broms med dålig växel system bara krånglar mycket bättre med krans växel tex bockstyre 12 våxlad eller mtb 21 växlar nästan aldrig behöva justera växlar därför jag tycker alla cyklar ska ha fotbroms och krans växel ett broms kejda vänster och höger kejda bara för tramp och växel krans men militär cykel har trum broms fram och fotbroms bak mycket bättre broms än mtb

 

2014-01-22 13:40   Erol Orhun

Stefan: Det var sorgligt att höra. Det gäller att alltid vara försiktig i närheten av snurrande cykelhjul då de har en hel del levande moment.

 

2014-01-21 09:08   Stefan

Svar till Erhol,
Höll i en svamp, roterade hjulet med ena handen, skar av toppar på handen som höll i svampen. Klantigt! Lärorikt :) men jobbigt långt efteråt - för alltid.

 

2014-01-21 09:08   Stefan

Svar till Erhol,
Höll i en svamp, roterade hjulet med ena handen, skar av toppar på handen som höll i svampen. Klantigt! Lärorikt :) men jobbigt långt efteråt - för alltid.

 

2014-01-19 15:06   Mikael

Eftersom att branschen bestämmer vad vi konsumenter skall köpa så lär tyvärr skivbromsen bli standard på racers om bara några år.
Som boende på den Svenska landsbygden utan några alper i sikte så har inte jag några egentliga fördelar alls av skivbromsar.
Har cyklat i drygt 20 år och aldrig hamnat i en situation där skivbromsen varit avgörande för utgången, åtminstone inte i positivt syfte.
Mina nuvarande racerbromsar låser hjulet vid full bromsverkan och det oavsett väglag, jag skulle som sagt drabbas av högre vikt, riskera en anliggande broms, en fulare cykel, mer krångel med bromsjusteringar, tvingas köra elväxlat (för vem kör frivilligt med SRAM:s vrålfula reglage), dyrare cykel etc, allt för i inga egentliga fördelar alls.
Visst, bor man nära alperna eller andra bergsmassiv visst men för mig i Sverige ger jag tummen ner direkt.

 

2014-01-18 19:43   Bengt Ernryd

Som Emma J är inne på: den minskade bromsförmågan i regn med fälgbromsar ser jag som säkerhetsfaktor - varför ha bromsar vars förmåga överstiger däckens?
Däremot är jag väldigt nöjd med min Sramhydraulik på P5:an - men det är ju en annan historia enl Kipling....

 

2014-01-15 16:03   Mats

Tack för en mycket bra artikel. Jag står i valet och kvalet att köpa en cykel med skivbromsar (jag tittar främst på en Crescent Race terra disc) men är osäker på vilka fördelarna egentligen är. Eller nackdelarna. Och jag tycker inte min lokala butik ger mig tillräckligt med kött på benen. Men nu fick svar på alla frågor jag undrar. Däremot vet jag fortfarande inte vad jag tycker..

 

2014-01-15 13:25   Ola

Stefan - du menar alltså att du med hjälp av bromsskivan lyckats kapa av fingrarna?! Det låter ju helt otroligt. Den har förvisso skarpa kanter men det är ju inte direkt en sågklinga. Och hur lyckas man sätta så hög fart i hjulet medan man tvättar cykeln? Så klart jättetråkigt för dig. Och om det verkligen är en uppenbar risk måste man enkelt kunna slipa av kanterna, för det påverkar ju inte bromseffekten. Eller?

 

2014-01-15 13:25   Erol Orhun

Stefan: Kan du utveckla hur olyckan skedde? Snurrade hjulen när du tvättade dem?

 

2014-01-15 12:02   Stefan

Idag fick jag ersättning från försäkringsbolaget för avskurna fingertoppar, inte mkt känsel kvar där. Har genomgått två operationer. Jag skar mig på min MTB s skivbroms i samband med tvätt. Dom är knivskarpa. Tänker att fler säkert drabbats. Framförallt så kommer fler att drabbas om även racerhojen utrustas med klingor. Numera mer försiktig, mitt val blir ända, traditionella bromsar.

 

2014-01-14 19:33   Mikael Sevä

Nej, der är fult och frågan är vilket problem det löser, som jag ser det handlar det bara om att nästa så kallde produkt ska ut på marknanden! Och om några år så är det något annat som ska säljas. Vi måste konsumera så att de kan producera för att hålla den ekonomiska tillväxten vid liv. Sagt av en konservativ landsvägsåkare.

 

2014-01-14 15:17   Henrik Andersson

Alf, nu har jag inte testat hydrauliska skivbromsar på landsvägscykel men jag utgår ifrån att bromsslangarna är desamma som på mountainbike. Och jag har aldrig hört talas om att de plötsligt gått av. Däremot kan de läcka vid bromshandtag eller ok om man monterat fel. Men det märks direkt. Och hydraulik är ju inte direkt något nytt i sig, det har ju funnits i över 100 år så man kan ju tänka sig att de flesta barnsjukdomar åtgärdats med åren.

 

2014-01-14 11:28   Alf Wiklund

Hur är det med säkerheten? Vad händer om
hydraulslangen brister i en utförskörning
i Alperna?

 

2014-01-14 10:58   Jonas Håkansson

Jag delar din syn på saken Stefan , det finns nog mycket annat roligt man kan köpa för pengarna istället för skivbromsar.. Fast jag är samtidigt tilltalad av utseendet och håller med artikelförfattaren att "det ser racing ut".

Mycket bra och komplett artikel , det tackar jag för!

 

2014-01-14 09:37   stefan

Bra artikel, genomtänkt med för och motargument. Sammanfattningsvis så tycks fördelarna vara få om ens några, behovet begränsat. Nackdelarna desto fler. Oavsett detta är roligt när en industri utvecklas och testar nytt. För min egen del känns det inte aktuellt att byta till skivor även om branschen vill att jag ska köpa alla deras nya prylar. Då satsar jag hellre mina pengar på tydliga förbättringar, bra träningskläder eller utvecklande träningsresor.

 

2014-01-14 08:59   Adam Egerblom

Jag vill absolut ha SKIVBROMSAR! Sladdat runt alldeles för mycket med fälgbromsar i vått väder på våta vägar med ibland farligt nära döden upplevelser.
Skivbroms javisst!

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!