SOS! 7 cykelproblem och hur du snabbfixar dem | Bicycling.se
Prylar / Meka

SOS! 7 cykelproblem och hur du snabbfixar dem

6 maj 2015

Ibland skiter det sig vid helt fel tillfälle. Vajerbrott, ekerbrott eller en stor reva i däcket. Lugn, vår mekaniker Henrik van Ingelandt vet hur du tar dig hem igen.

1. Dubbelpunka

Ha alltid med en ny reservslang, en bra pump eller en kolsyrepatron och lagningslappar. Får du punktering byter du helt enkelt slangen, utan att spilla tid och möda på att hitta hålet, och sedan kör du vidare. Men kolla först så att det som orsakade punkteringen inte sitter kvar i däcket.

Är sedan olycka framme igen är det bara att ta fram lagningslapparna och göra som du kanske lärde dig när du var liten – minus hinken med vatten då...

Släng aldrig slangen vid vägkanten eller i naturen. Ta med den hem och laga i lugn och ro, eller kasta den när du hittar en soptunna. Har du burit med dig en extraslang i fickan ut på rundan kan du fortsätta bära med dig samma vikt ett tag till!

2. Tubkrångel

Men tub då? Ett begagnat reservdäck i fickan eller under sadeln är alltid bra att ha, men en del föredrar att köra med en tub lagningsvätska – också kallad punkaskum – i ryggfickan istället. Det är tyvärr inte alltid denna typ av vätska fungerar. Hålet kan exempelvis vara för stort, eller så gör det höga däckstrycket att vätskan bara pyser ut, och inte klarar av att täta hålet.

Om du står inför ett gränsfall där det bara nästan fungerar, testa följande: Häll i så mycket lagningsvätska du kan när däcket är tomt. Ta sedan en bit av tejpen som sitter längst in på styrlindan, och linda tvärs över hålet, inklusive fälg och allt, innan du pumpar upp däcket igen. Med lite tur fungerar detta tillräckligt bra för att du ska ta dig hem. Kom bara ihåg att ta det lite lugnt i kurvorna, och att bromsa på det fixade hjulet.

1. Stort hål – punkaguckan läcker ut

2. Låna lite tejp

3. Tejpa över hålet och runt hela fälgen

4. Klart – kör hem försiktigt

3. Ekerbrott

Ekerbrott kan vara det som helt sätter stopp för rundan. Ibland blir hjulet så skevt att det helt omöjligt går fritt i ramen. Då är det inte mycket mer att göra än att ringa på hämtning. Eller, som sista åtgärd, kan du testa att lägga ner hjulet på backen och med hjälp av händer och fötter försöka massera det hjälpligt rakt.

Blir hjulet däremot bara lite skevt, och tar i bromsen, kan du på en cykel med fälgbroms enkelt öppna upp bromsen litegrann med den inbyggda snabbkopplingen, antingen på bromsen eller i bromshandtaget. Lossa på bromsvajern för ännu mera frigång.

Räcker inte detta, och du råkar ha med dig en ekernyckel, kan du kompensera för den saknade ekern genom att släppa på några motstående ekrar och spänna några av ekrarna på samma sida som ekerbrottet. Det går inte att få hjulet rakt men i bästa fall tillräckligt för att du ska kunna cykla hemåt.

Tar bromsen fortfarande i kan du på v-broms eller cantileverbroms haka loss bromsvajern för att på så sätt öppna upp bromsen och få mer frigång mellan fälg och bromskloss. 

Men tänk på att bromsen kanske inte fungerar särskilt bra efter alla justeringar eller när vajern är bortkopplad!

På cykel med skivbroms påverkar skeva hjul inte bromsen, och så länge däcken går fritt från ramen är det bara att köra på.

1. Öppna bromsen...

2. ... Så får hjulet mer utrymme

3. Eller använd ekernyckel

4. Stora revor i däck

Har du otur och kör sönder däcket så att det blir ett större hål – antingen i slitbanan eller på sidan – kan du få punktering på grund av att slangen trycks ut och spricker av lufttrycket. 

I det här läget är det ingen idé att sätta i en ny slang, för den kommer också att gå sönder inom kort. Det finns speciella, lite större och lite grövre däckslagningslappar för ändamålet, men dessa har man sällan med sig. 

Men här kan fikapengen bli din räddning! Vik en sedel i valfri valör några gånger och placera på insidan, mellan slang och däck. Det kan vara lite knepigt att få sedeln på rätt plats när slangen pumpas, men med lite tur och skicklighet är du snart på väg igen, och lagningen kan hålla många mil.

5. Gnisslande kedja

Att kedjan gnisslar kanske inte kan definieras som SOS, men det kan lätt driva folk till vansinne – antingen dig själv eller de du cyklar med. En tyst och välsmord kedja växlar förstås också bättre och har högre effektivitet.

Här kommer några smarta tips:

  • Köp kedjeolja i en butik du passerar. 
  • Tigg till dig några droppar kedjeolja i en butik du passerar. 
  • Köp valfri olja i butik du passerar – motorolja, låsolja, olivolja, symaskinsolja eller något annat passande. 
  • Tigg valfri olja hos någon du passerar. Exempelvis brukar de flesta bensinmackar ha lite sprayolja till låns. Även de flesta villaägare har någon sorts olja i garaget.
  • Att offra lite vatten från vattenflaskan gör också ett snabbt men tillfälligt slut på gnisslet. Se upp bara så att du inte häller från flaskan med sportdryck i.

6. Växelvajerbrott 

Om din bakväxelvajer går av kommer växeln att gå ner på lilla kugget, alltså tyngsta växeln bak. Undantaget är RapidRise MTB-växlar som istället hoppar till lättaste bak. 

Om istället din framväxelvajer går av kommer kedjan hoppa ner till minsta klingan fram. 

Men du är inte dömd att köra hem på den växel som din cykel fastnar på.

Metoder för en behagligare hemfärd

1. Justera växeln så mycket som det går med ändlägesskruvarna. Det går ofta att växla en eller flera växlar på detta sätt. Fram är det ofta tillräckligt för att du ska få upp kedjan på mellanklingan, och bak brukar man kunna justera en till tre växlar. 

2. Oftast går växelvajrar av vid nippeln inne i reglaget, och då går det ofta att fästa vajern någonstans i cykeln. Dra vajern ur höljet uppe vid styret och hitta en lämplig fast del att knyta fast den i. Spänn vajern så pass att växeln hamnar på en växel som fungerar hela vägen hem. Finjustera växeln sedan som vanligt med justerskruven.

3. Ett sista desperat försök kan bestå av en liten träpinne som du petar fast i fram- eller bakväxeln och då låser den i önskat läge. Det blir sällan en precis justering men kan fungera som sista åtgärd. Åtminstone påstår chefredaktören att han gjort så vid ett tillfälle.

”Vajerbrott” på elektriska växlar

Slutar elektriska växlar att fungera beror det oftast på att batteriet är slut. Systemet varnar dock i god tid för låg batterinivå genom att framväxeln slutar att fungera innan batteriet är helt slut. Välj lämplig klinga fram och kör hemåt med fungerande bakväxel.

Det kan vara bra att kontrollera kontakterna om det strular. I värsta fall kan det även vara brott på elkabeln. Byt ut hela sladden i så fall, men i nödfall går den att laga i stort sett som vilken elkabel som helst.

7. Bromsvajerbrott

Går frambromsens vajer av och du föredrar frambroms hellre än bakbroms kan du ta bakbromsens längre vajer och montera fram. Det blir förstås lite vajer över, den är det bara att tvinna ihop, se bara till att den inte kan fastna i framhjulet.

Henrik van Ingelandt är cykelmekaniker och har jobbat med att göra cyklar glada i hela sitt yrkesliv. Han har varit med i landslaget på både OS och VM, och anses vara en av landets absolut främsta mekaniker.  

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettiosju med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!