Trött på cykeln? 7 tips för bättre nattsömn | Bicycling.se
Träning

Trött på cykeln? 7 tips för bättre nattsömn

23 nov 2013

Allt fler lider av sömnsvårigheter och det har rent av blivit lite av en folksjukdom. Men för lite sömn påverkar dig också på cykeln. Vi ger dig sju råd för en god natts sömn.

Vi behöver inte lika mycket sömn under hela livet. Spädbarn behöver sova upp till 16 timmar om dygnet för att växa, medan en tioåring kan nöja sig med nio timmar per natt. Efter 30 års ålder är det åtta timmar som gäller. När vi passerat 60 behöver vi inte mer än cirka sex timmars sömn per dygn för att må bra.

Det är väl känt att professionella cyklister sover betydligt mer än den genomsnittlige Vättern-cyklisten. Under Tour de France kommer de upp i bortåt 70 timmars sömn per vecka, jämfört med de 40 till 50 timmar som vi andra hinner med under samma tidsperiod.

Sömn är ett viktigt återhämtningsmedel att ta på allvar. När du sover producerar din kropp hormoner som är kritiska för återhämtningen. Forskning har visat att bara två timmar mindre sömn än normalt negativt påverkar din reaktionstid. Rekommendationen är mellan sju till nio timmars sömn per natt.

 Sov på natten så slipper du sova på dagen... 

Men vad kan du göra för att sova ännu bättre? Här kommer några råd. 

1. Ät gärna en rejäl middag men gör inte detta sent på kvällen. En god regel är att inte äta något överhuvudtaget efter klockan sju på kvällen.

2. Undvik saltad, pepprad eller starkt kryddad mat på kvällen. De är den goda sömnens största fiender.

3. Undvik att dricka kaffe och te, likaså choklad och Coca-Cola sen på kvällen. En kopp varm mjölk med lite honung före läggdags är helt okej.

4. För mycket alkohol ger dålig sömn. Nöj dig med ett glas vin till middagen men glöm allt vad whisky eller andra starkare drycker heter.

5. Vädra ut i sovrummet innan du går och lägger dig. Sov gärna med öppet fönster när temperaturen tillåter. Helst ska det inte vara mer än 18 grader i ett sovrum.

6. Titta inte på TV innan du ska sova. Det gör dig bara stressad och uppskruvad, istället för att hjälpa hjärnan att slappna av. Läs hellre en bok i soffan och gå och lägg dig direkt när tröttheten kommer smygandes.

7. Gör ditt sovrum till en plats enbart för sömn och relax, så att din hjärna automatiskt förknippar sängen med en frizon där den kan slappna av. Kryp aldrig upp i sängen för att jobba om du har arbete med dig hem. Stress och plikter har ingenting med sovrummet att göra.

Har du några sovrutiner som du aldrig skulle rucka på? Kommentera gärna nedan. 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugoåtta med siffror i fältet här

Kommentarer


2013-11-25 09:37   Hanna Jarlsson

Stress är en fiende för sömnen också, det finns många avslappningsövningar man kan göra för att komma ner i varv. Själv så brukar jag göra andningsövning i 10 minuter, det brukar räcka. Finns massor av tips till att ta till sig på www.stressklubben.se

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!