Sover du tillräckligt för att cykla som bäst? | Bicycling.se
Träning

Sover du tillräckligt för att cykla som bäst?

10 okt 2013

Att sova i sju till nio timmar per dygn hjälper kroppen att effektivt återhämta sig. Men, det finns några självvållade hinder som kan motverka sömnens positiva effekter.

Det är väl känt att professionella cyklister sover betydligt mer än den genomsnittlige Vättern-cyklisten. Under Tour de France kommer de upp i bortåt 70 timmars sömn per vecka, jämfört med de 40 till 50 timmar som vi andra hinner (får?) under samma tidsperiod.

Sömn är ett återhämtningsmedel att ta på allvar: när du sover producerar din kropp hormoner som är kritiska för återhämtningen. Forskning har visat att bara två timmar mindre sömn än normalt negativt påverkar din reaktionstid. Rekommendationen är mellan sju till nio timmars sömn per natt. 

För att få mer sömn per natt så pröva dessa råd:

1. Ha en rutin kring sänggåendet; det hjälper att gå till sängs och vakna vid samma tider varje dag.

2. Ditt sovrum skall vara fritt från distraktioner som dator, telefon och TV. Undvik också dessa en timme innan sänggåendet. Lyssna på musik eller läs istället.

3. Drick måttligt med alkohol då det kan förhindra den så viktiga djupsömnen. Undvik också drycker med hög koffeinhalt.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittiotvå med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!