Specialized släpper Exos - världens lättaste landsvägsskor | Bicycling.se
Prylar / Landsväg

Specialized släpper Exos - världens lättaste landsvägsskor

26 feb 2019

100 respektive 150 gram, så lite väger Specializeds nya lättviktsmonster till sko - S-Works Exos

Specialized slår på stora trumman och släpper nya landsvägsskon S-Works EXOS - "en överlägsen utmanare när det gäller låg vikt" Här har man skalat bort allt utom det absolut nödvändigaste, samtidigt som skon fortfarande har alla de fördelar som du förväntar dig av en S-Works-modell, som maximal styvhet och effektivitet, komforten från Body Geometry och ett pålitligt spänne.

I samma veva släpper de extremt lätta S-Works EXOS 99 -  en sko som väger under 100 gram (storlek 42) vilket får sägas vara en revolution när det gäller prestanda och teknologi inom landsvägsskor. (i alla fall när det gäller massproducerade skor) Alla detaljer, från kolfibersulan till materialet och mönstret på skosnörena, har finjusterats och omarbetats in i minsta detalj.  

S-Works EXOS 99 är en sko som är oerhört svår att tillverka. Därför kommer de bara i 500 par - totalt någonsin. Dessa 500 par kommer att bli tillgängliga genom förbeställning via butik.

Rekommenderade butikspriser
S-Works EXOS          5 399:-
S-Works EXOS 99     6 999:-

Frågorna om dessa specialskor är tveklöst många särskilt för oss som gärna nördar ner oss ordentligt och såhär säger Specialized själva: 

F: Vad är poängen med skorna?
S: Att cykla fort.

F: Vad gör dem så speciella och hur kan de kosta så mycket?
S: Det handlar till stor del om materialet på ovansidan. Vi har använt en exklusiv mix av Dyneema® - vårt no-stretch, fyrvägsmaterial som liknar det vi använde i S-Works 6. När vi använde det ihop med ett stödjande mesh-material blev det möjligt att omvandla dessa fibrer till ett mycket starkt, lätt och adaptivt material, som inte kräver ytterligare förstärkning. Det gör att vi kan spara mycket vikt på skorna. Vi har också arbetat fram en mjukare häl och använt ett stretchigt och anpassningsbart material för tådelen.

Det andra stora genombrottet för skorna är den nya kolfibersulan, genom att en kartläggning av tryck kunde vi se var det var möjligt att ta bort vikt från sulan, utan att tumma på styvheten, och det är därför du ser utskurna hål på undersidan av skorna.

F: Har skorna designats med er sedvanliga Body Geometry?
S: Ja. Alla tre Body Geometry-funktionerna finns i skorna (Varus-angulering för framfoten, längsgående support för fotvalvet och pelotte (metatarsal button). Skorna kommer med en BG+sula och passar med alla våra sulor och framfotskilar (Varus Wedge).

F: Har den samma passform som S-Works 7?
S: Passformen är snarlik S-Works 7, både vad det gäller form och insidesvolym, med skorna är påtagligt annorlunda på andra sätt. De har enastående fotgrepp och kraftöverföring (precis som S-Works 7), medan avsaknaden av häl- och tåbox innebär att skorna har mindre struktur i ovandelen och därmed en mer anpassningsbar passform. Materialet Dyneema® och den stretchiga mjuka överlappningen är också mycket formbar och lägger sig som en extra hud – du kommer förmodligen att glömma helt att du har dem på dig.

F: Vad är styvhetsindex? Vad betyder 13.0?
S: Styvhetsindex är ett nummer som vi använder för att beskriva styvheten i yttersulan. Vi får fram detta nummer genom att lägga på 40 kilo på plattan och sedan mäta flexet som uppstår. Styvhetsindex 13 innebär att sulan flexade 1.32 - 2.11 mm under en belastning på 40 kilo. Det kan du jämföra med S-Works 7 styvhetsindex på 15 (0 - 0.61 mm flex). Den här yttersulan böjer sig alltså lite mer, men 13 är fortfarande väldigt styvt. Helt i klass med S-Works 6.

F: Varför använder ni inte de coola metall-spännena från S-Works 7? 
S: För att uppnå målvikten på skorna behövde vi lämna det traditionella systemet bakom oss, eftersom varje spänne adderar lite extra vikt. Det var däremot ingen tvekan om att detta skulle vara en produkt med Boa-spänne, för bästa fotgrepp och justeringsmöjligheter. Lösningen heter Boa IP1. Det här spännet drar åt från båda håll, i en stegvis åtdragning och öppning. Spännet har pop-release och high-lace-kapacitet, vilket gör att du kan dra åt hela skon med bara en vridning. Till mycket lägre vikt får du alltså helt rätt åtdragning i spännet.

F: Är klacken utbytbar?
S: Ja. Klacken under hälen går att byta ut med hjälp av en försänkt bult, och klacken är densamma som på S-Works 7.

F: Vad skiljer EXOS från EXOS 99?
S: Det finns ett par avgörande skillnader mellan skorna som gör att vi som första varumärke i världen kommer under 100-gramsgränsen. Mest uppenbart är att EXOS 99 har skosnören istället för Boa®-spänne – något som sparar vikt i både förslutningssystemet och i plösen. Vi har också gjort en särskild yttersula som ser ut som den på EXOS, men som är 20 procent lättare. Den här plattan är extremt svår att tillverka på grund av de tajta toleranserna, och det är därför vi valt att endast göra en begränsad upplaga på 500 par för hela världen. EXOS 99 har också en specialgjord klack som är urgröpt för att spara ytterligare några gram.

F: Kan man tävla med skorna?
S: Absolut, skorna är gjorda för tävling. Många av våra testcyklister har sagt att skorna kommer att vara deras förstahandsval för tävling. En av testpersonerna beskrev skorna som en ”skinsuit för fötterna” – alltså något han skulle spara för särskilt viktiga tävlingar då han vill kunna ta fram något extra.

F: Hur är hälgreppet jämfört med S-Works 7? 
S: Hälgreppet är väldigt bra, men samtidigt annorlunda än på S-Works 7. På S-Works 7 använde vi oss av en formsprutad hälkåpa som sitter supertajt mot foten för att skapa en yta som bokstavligt talat greppar tag om hälen och håller fast den. Med EXOS och EXOS 99 har vi tagit bort den delen och använder istället egenskaperna i Dyneema®-materialet för att skapa ett hälgrepp. Genom ett mönster i hälen och ett extra lager CubicTecTM kan hela häldelen anpassa sig efter alla små konturer på foten, för att skapa ett fenomenalt hälgrepp som känns limmat på foten.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettiotre med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!