Stretching? - Skulle inte tro det | Bicycling.se
Cykelkultur

Stretching? - Skulle inte tro det

25 maj 2017

KRÖNIKA. Ett antal mer eller mindre fabricerade undersökningar sjöng stretchingens lov. Och det kan tyckas lite märkligt med tanke på att den moderna medicinen länge haft tillgång till hur det förhåller sig när man vill sträcka ut och förlänga en muskel: det går nämligen inte.

Det som händer är att du trycker ihop brosk och mjukdelar, samt eventuellt lyckas tänja ut ligament och muskelfästen, vilket kan leda till överrörlighet och skador.

Jacob Gudiol skrev redan för ett par år sen i Svenska dagbladet att när över 100 studier summerats framgår klart och tydligt att stretching försämrar både maximal styrka och explosiva rörelser. "Ju längre stretchingen varade desto större var effekten". Dessutom skriver Gudiol angående exempelvis uthållighetsidrotter att studierna pekar åt ett och samma håll: ingen förbättring i prestation.

Om detta råder inga tvivel. Visst finns det väl fortfarande nån förvirrad bloggare som ger cyklister stretchingtips. Men att hitta en seriös forskare som hajpar stretching idag är lika lätt som att hitta en yogautövande hinduisk världscyklist. Ja, ni fattar att jag nu kommer in på dagens stretchingtrend. Den med vidskepliga förtecken: yoga alltså. Skillnaden nu är att utövarna och förespråkarna helst inte pratar så högt om de idrottsliga fördelarna med stretchingen eller om handfast forskning. Yoga går ju mer ut på att man ska vira ihop sig som en kanelbulle och därmed låta en magisk kosmisk energi flöda runt i kroppen. Till exempel kundalini-yoga där man öppnar upp kanaler för den sovande kundalini-gudinnan i kroppens lägsta chakran, så att den energin kan pressas uppåt som en orm... eh, jag tror ni förstår. Och här vill jag slänga in en brasklapp: var försiktiga så att ni inte får inre brännskador av den energin.

Ifrågasätter man nyttan av detta tänjande och letar vetenskapliga studier som visar positiva resultat börjar de flesta yogis flacka med blicken. Till och med i de egna leden pratar allt fler allt försiktigare om den vidskepliga stretchingens, förlåt, jag menar yogans, förträfflighet. I New York Times, artikeln How yoga can wreck your body (ungefär: Hur yoga kan förstöra din kropp), intervjuade William J Broad yogainstruktören Glenn Black, som sysslat med yoga i över 40 år. Black menade frankt att de allra flesta borde sluta med yoga helt, eftersom ”skaderisken helt enkelt är för stor”. Det finns till med skador som rakt av hänvisas till yoga, till exempel “yoga foot drop”, vilket man kan råka ut för genom en av de vanligaste yogaövningarna (att sitta på hälarna). Detta tillstånd kan ge svårigheter att springa, gå och gå i trappor. Givetvis förnekar yogaanhängare detta. Men det gör inte exempelvis American Medical Association Journal.

I och med de överväldigande bevisen mot stretching samt vidskeplig stretching eller yoga letar nu töjivrarna nya vägar. Ett sätt att få fortsätta detta onödiga tidsfördriv är så kallad neostretch. Här vill man stretcha dynamiskt. Inget stillastående statiskt alltså. Och här är jag med. Jag har utvecklat en alldeles egen neostretch. Jag kallar den cyklisk dynamisk belastningsstreching. Den går ut på att man sitter på en cykel. Utomhus och i bra väder. Du klickar i pedalerna, händerna valfritt på styret och sen liksom drar du runt vevarmarna i rask takt så att cykeln kommer i rullning. Belasta musklerna i en cyklisk dynamisk aldrig stillastående stretchingrörelse, gärna mellan 60 och 90 repetitioner per minut. Efter en stund känner du blodkropparnas glädje när de släpper syre i musklerna. Upprepa detta i timmar, gärna med fikaavbrott för att uppnå yttersta eufori.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtiosex med siffror i fältet här

Kommentarer


2017-05-31 16:01   Niclas Sjögren

Den något raljerande och lite skämtsamma krönikan är givetvis skriven ur en cyklists synvinkel. Det enda forskarna är helt överens om är att stretching kan öka rörligheten. För att cykla fort och snyggt behöver man inte vara jätterörlig. Vad den magiska yogan kan ställa till med är däremot mer höljt i dunkel. Men förmodligen lika oväsentligt för en cyklist som stretching.

 

2017-05-30 07:29   johnny.björkman

https://www.svt.se/sport/oseedat/fysiologen-reder-ut-vanliga-myter-om-stretching/
Vem ska man tro på? bloggare journalister eller !

 

2017-05-27 13:25   Fredrik

Jag har aldrig stretchat.
Varken före eller efter träning .
Har aldrig fått skada eller bristningar i muskler eller ligament.

Stretch är ett tidsfördriv.

 

2017-05-27 10:39   Aila Jaako-Hallqvist

Var det här en 1.april skämtartikel?

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!